maximuskembo Startet 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2005 Hei alle.. Hvor stor motor (i hk) burde man ha i en 23 fots snekke? Er det tilstrekkelig med 10 hk eller burde man ha opp i mot 20 hk? båten veier ca 2 tonn.. Sitér dette innlegget Link to post
bjaas Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Hvor fort vil du gå da? En snekke med vanlig deplasementsskrog går sjelden fortere enn 8-10 knop, uansett hva du stabler inn av motorer. Jeg har en 24 foter med 33 hesters motor, gir 6-7 knop som vanlig fart. Hadde nok følt meg litt treg med mindre motor. Ser at andre har 50-60 HK i samme båt og får den opp i 10-12 knop. Spørsmålet er hvor mye fart og ekstra krefter betyr for deg, det koker alltid ned til en økonomisk sak. (Ikke glem forbruket heller!) Snekker er alltid mer kos enn fart, men det er godt å ha tryggheten i en litt kraftigere motor så du kommer deg hjem i litt ruskevær. Bjaas Sitér dette innlegget - ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn Link to post
maximuskembo Svart 17.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 (redigert) Ja, stemmer at snekke er mer kos enn fart.. Men det er den økonomiske saken som gjelder her. Det er forresten en "plast" snekke det er snakk om.. Jeg har en Toyota Dyna motor på 65 hester som mangler varmeveksler og en sjøvannspumpe. Prøver derfor å finne ut hva som lønner seg, kjøpe en ny(brukt) båtmotor eller satse på toyota motoren.. Varmeveksler og utstyr er jo ikke akkurat billig. Hva lønner seg i det lengere løp? Noen tips? Redigert 17.Juli.2005 av maximuskembo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Vet ikke om dette hjelper deg noe, men i Gamla som vi kjøpte sommeren 03 satt det en Fm motor som vi fikk totaloverhalt fordi rådelageret røk og siden overhalingen har vi ennå ikke den dag i dag hatt flere turer etter hverandre uten problemer. Det har alltid vært noe her og der og nå har vi bestilt en kliss ny motor som skal bli satt inn. Dette er en tresnekke på 28 fot (veier ca 3 tonn) og vi har nøyd oss med 25 hk og regner med att dette er mer enn nok. Tidligere motor var en 8 - 12 hk og båten gjorde ca 5,5-6 knop på marsjfart. Tror ikke du trenger mer enn 15 hk i din båt, synes 65 hk høres veldig mye ut. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
maximuskembo Svart 17.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Det hjalp det Enig at 65 hk er litt for mye.. Bruker sikkert også mye diesel! Det er derfor jeg heller vurderer og kjøpe meg en fm, marna eller Yanmar på rundt 10-20 hk. Men jeg er enda ikke sikker... Hører gjerne fra flere om erfaringer med størrelser og fordeler, ulemper o.s.v. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Hei, dieselforbruket kommer nok ikke til å bli så stort med toyota motoren, den er ganske økonomisk. Motoren er litt for stor, det som skjer er at båten setter seg på rompa og dytter vannet foran seg, noen snekker legger seg også over på siden da de prøver å plane men ikke greier det. Det er som du skjønner ganske slitsomt å kjøre med noe sånt. For å øke farten kan du sette på noen lange plan bak båten, men disse bør være relativt store hvis det skal hjelpe. Det som er fordelen med en stor motor er at du kan kjøre på lavt turtall med bra fart= mindre støy og forbruk.. Jeg vil tippe at en motor på rundt 30 HK er tilstrekkelig, 10 HK blir for lite. Jeg har 18Hk i min 22 fot, passelig, men båten anb. opptil 25 hk. JOH Sitér dette innlegget Link to post
maximuskembo Svart 17.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Med plan mener du da et "brett" under vannlinjen over roret og propell? Er det noe god ide og montere noe sånt selv, eller er det for komplisert(med tanke på festing og tetthet av skrog)? takker for innlegg.. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Med plan mener du da et "brett" under vannlinjen over roret og propell? Er det noe god ide og montere noe sånt selv, eller er det for komplisert(med tanke på festing og tetthet av skrog)? takker for innlegg.. <{POST_SNAPBACK}> Ja, stemmer det. Det er ganske vanlig å gjøre det selv, dessuten fås det som orginalt tilbhør til endel båter, f.eks sollux (da en ikke så stor variant). Søk litt på baatplassen, tror det er diskutert tidligere. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Hei! Du sier ikke noe om båten, plast eller tre. Min erfaring med ei vanlig plastsnekke på 23 fot er en motor på 20-30 Hk. En flaps kan hjelpe noe i enkelte tilfeller, men det kommer helt an på skrogets utforming. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 "Matilda" har en 8-10hk sabb diesel ombord, og med sine 24 fot gammelt treverk gjør hun 6- 7 knop. Om det er fort nok er jo smak og behag... jeg har gooood tid når jeg er på fjorden. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Jens_P Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Bilde fra annonse på finn.no. Hvis det er samme type båt som på bildet ligger det to til på finn.no. Disse har motor på 31 og 35 hk. Ut fa dette er det grunn til å anta at 30-35hk er riktig valg! Grimsøy 23 - selges Grimsøy 23 - solgt Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Brum Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Hvis det kan være til noen hjelp, ser det ut til at de fleste av skilsø 23'ene er utstyrt med 23 - 25 hk, MD 11, eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Kan ikke forstå at det skal være noe problem å sette en 65 hk i en 23 fots snekke. Hadde selv en Scand 25 Classic m/MD21 61 hk versjon - den var ikke overmotorisert. De 61 hestene ble også veldig fort svette dersom en slapp til alle på en gang 65 hk på 2.4 liter er vel perfekt for å få en slitesterk motor i en deplasementsbåt. Er det plass til den kommer du vel myye rimeligere fra det enn å investere i ny 20-30 hesters motor? Skulle toppeffekten være i overkant og gi planingstendenser setter du bare på en stopper på regulatoren og leker at du har en "light duty" og ikke "pleasure"-versjon av motoren. Da blir den enda mer slitesterk og bråker enda mindre. Det finnes noen gode tips i denne tråden: http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...36?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Jeg slutter aldri å undres over hvor disse snekkene gjør av alle hestekreftene. AIE 35. 35 fot, 55 hk, 12 knop for motor og mye mer under seil. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Sonata 7 Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Jeg slutter aldri å undres over hvor disse snekkene gjør av alle hestekreftene. AIE 35. 35 fot, 55 hk, 12 knop for motor og mye mer under seil. <{POST_SNAPBACK}> Den komentaren skal jeg være enig med deg om ass, LOL veier ca 1 tonn, 23 fot, 7,5 hk og marsjer i 5,5 knop Sitér dette innlegget Link to post
maximuskembo Svart 19.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2005 (redigert) Takker for alle svar... Det er faktisk snakk om en Grimsøy 23 fot snekke.. (plast) eller glassfiber... Motoren det er snakk om er en Toyota Dyna motor som er marinisert, den er på 65 hk og det betyr jo at den kan gå på en marsj fart omdreining som den trives med.. (trenger jo ikke full guff!) Tror at jeg, etter alle disse svar, skal satse på toyota motoren. Eneste er at en varmeveksler, som jeg mangler, koster rundt en 8-9 tusen kr.. Vet noen hvor jeg kan få tak i en varmeveksler? Litt billigere enn vanlig kanskje? Har også et problem med overgang fra motor til propell aksel... Den er ikke tillpasset båten min. Finnes det sånne overganger til salgs? Motoren har stått i en båt før.. Redigert 19.Juli.2005 av maximuskembo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 (redigert) Jeg slutter aldri å undres over hvor disse snekkene gjør av alle hestekreftene. AIE 35. 35 fot, 55 hk, 12 knop for motor og mye mer under seil. <{POST_SNAPBACK}> Grunnen er enkel, smalt, spisst skrog, og ingen vekt. Hos oss kalles seilbåter for "flygepapp"... (Og plastbåter for tupperware...) Men over til temaet: En snekke klarer seg med alt fra 3-100 hester... Farfar hadde en gammel snekke long time ago som hadde 3 hk sleipner. Gikk greit den. Men fordelen med stor motor er: Større drakraft ved slep, bedre manureringsevne under vanskelig forhold, bedre i motsjø, mindre vibrasjoner etc Ulempen vil være at den tar større plass og er tyngre. Dieselforbruket vil ikke være så ulikt, fordi en stor motor vil du kjøre saktere (og dermed bare "ta ut" f.eks. 15 hk). Redigert 21.Juli.2005 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Grunnen er enkel, smalt, spisst skrog, og ingen vekt. Hos oss kalles seilbåter for "flygepapp"... (Og plastbåter for tupperware...) <{POST_SNAPBACK}> Båten veier 3.5 tonn og er 3.80 bred. "Flyvepap" er en dansk betegnelse på ULDB'er. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
o.b.lix Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Båten veier 3.5 tonn og er 3.80 bred. "Flyvepap" er en dansk betegnelse på ULDB'er. <{POST_SNAPBACK}> nå er da ikke 3,5 tonn for 35 fot særlig tungt da... Men hva betyr ULDB Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 nå er da ikke 3,5 tonn for 35 fot særlig tungt da... Men hva betyr ULDB <{POST_SNAPBACK}> Og 1.1 tonn av dette er en 2.2 m. dyp kjøl. Båten er bygget med svært avanserte metoder, men har også en gedigen innredning. ULDB er Ultra Light Displacement Boat. Reinhekla regattabåter. Men et eksempel kan være Banner 28, totalvekt 1600 kg, av hvilke 600 kg er kjøl. Planer i 8-9 m/s. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Actros Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Hei. Vi hadde for noen år siden en 27 fots Tresfjordsjark i tre, i denne stod det en 22 hk SAAB Diesel som gjorde ca 8 knop på full fart noe som var evig nok i denne båten. Billig i forbruk var den også. Nå har jeg en 30 fots tresjark med 68 hk MWM, denne gjør og bare 8 knop i toppfart, men er mye dyrere i forbruk. Denne båten veier ca 12000 kg, den forrige husker jeg ikke, men kan tenke meg ca 5-6000kg. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 (redigert) ULDB er Ultra Light Displacement Boat. Reinhekla regattabåter. Men et eksempel kan være Banner 28, totalvekt 1600 kg, av hvilke 600 kg er kjøl. Planer i 8-9 m/s.i kevlar og slike materialer? Redigert 21.Juli.2005 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.