hyperlink Startet 17.Juli.2005 Del på Facebook Startet 17.Juli.2005 Hei, Hjelp folkens: Har hatt havari med BUKHen: toppen sprekt + eksosventil ødealgt. Dette sikftet, men vi får ikke motoren til å gå. Hverken med sveiv, varmer eller starter. Hva mer kan være problemet? Diesel ok, og det virker som kompresjon er helt ok. Trenger hjelp! Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.Juli.2005 Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 er timingen rett ? Vanlig feil, både av proffer og gjør det selvere... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
hyperlink Svart 17.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 hei for oss amatører: kan du forklare mer hva du mener med timing? Sitér dette innlegget Link to post
Båtvenn Svart 17.Juli.2005 Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 Hallo Har skrudd en del diesel, kanskje til hjelp. Ser ordet timing er brukt, vanligvis betyr det forholdet mellom veivaksel og kamaksel. Kjenner ikke godt motoren din men det er nok en firetakts diesel, da må insprøytningstidspunktet til dysa vere når både eksos og innsugningsventil er stengt og stempelet på topp. Dersom ikke vil motoren sannsynligvis ikke gå. Litt enkel hestekur dersom du har riktig "timing" (er ikke sikkert du har berørt timingen med din reparasjon): Ørlite motorolje inn på stempeltoppen vil gi bedre tetning mellom stempel og sylinder. Kanskje du må ta opp dysa for å få det til. Snu motoren litt for hånd, dersom for mye olje innpå vil stempelet vil dette "butte" i toppen. Bruk hårføner rett inn i innsuget, mens du snur med starteren, dette er skikkelig gløding, ingen startgass!!! Good luck! Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 18.Juli.2005 Del på Facebook Svart 18.Juli.2005 (redigert) Hei! Du sier du har byttet kun topp og ventiler. Er dette en brukt topp som ikke er overhalt, eller en den ny? Hvis vi tar utgangspunkt i at den er overhalt/ny så er der ikke mye det kan være. Timeingen på denne motoren blir ikke rørt når toppen demonteres. Stempelfjærer kan henge og gi lite kompresjon slik at den blir vanskelig å starte. Prøv med olje som nevnt over kun til testing.Hvis du tar av toppdekselet så se etter at ventilstenger og vippearmer går riktig. Er ventilene riktig justert? Det andre er luft i brennstoffsystem. Sørg for å luft systemet godt, fødepumpe må brukes for å få dyttet dieselen i gjennom systemet. Dieselfilter og brennstoffrøret må også være lufttomt. Bruk gjerne dekompresjonshendlen på toppen til å få litt hastighet på motoren før du slipper denne og prøvestarter igjen. Kan være litt vrien å få luftet så vær omhyggelig med dette. XD3P Redigert 18.Juli.2005 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hyperlink Svart 19.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 (redigert) Hei Motoren går helt fint - men kun med føner. Så snart jeg slår den av stopper motoren. Litt upraktisk kan man si... Sier dette noe om problemet? Vi antar kanskje at det er fødepumpa som er problemet og ikke kompresjonen Ps: toppen var ny Redigert 19.Juli.2005 av hyperlink (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 19.Juli.2005 Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 (redigert) Dersom den kun går ved hjelp av varmluft i innsuget er min første tanke at der er for lite kompresjon til at tenning oppnåes under normale forhold. Er der klaring på ventilene? Holder ventilene tett? Er sylinder og stempelringer i orden? Toppen forutsettes korrekt montert slik at den er tett ved toppakningen. Skal du finne ut om komp. er OK så må dette testes med komp. måler eller sylinderlekkasjetester med trykkluft. Sistnevnte er å foretrekke da det sier deg hvor det lekker. Redigert 19.Juli.2005 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 19.Juli.2005 Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 "Kjøp et lite aggregat så kan du ha føner med deg " Neida- desverre ingen løsning. Hvis jeg forstår deg riktig så må føneren være i gang for at motoren skal svive?? Det virker da som om at du får dieseltilførsel til sylinderen, men ikke nok varme i forbrenningskammer til å antenne brennstoffblandingen. Brennstoffblandingen skal selvantenne såfremt kompresjonen er høy nok. Mistenker stempelfjærer på din motor. Har vært borti Bukh 10 som har hatt stempelfjærer som sitter. Problemene blir vanskelig med å starte eller ingen tendenser til å tenne overhode. Hvis motoren gikk fint før uhellet, så relaterer jeg det mot sylinder/stempelfjærer/topp siden det er her du hadde skader. Det forutsetter at ikke der er tatt av andre deler enn toppstykket og dyserør. Du har jo byttet topp,da med nye ventiler håper jeg eller nyslipte av de gamle. Dysa kan også ha feil med åpningstrykket- bør kontrolleres. Hyperlink nevner litt olje i sylinder- starter da motoren lett? Olje lager jo bedre tetting samt mindre forbrenningsrom og skal starte mye kjappere. Du nevner fødepumpe, men da skulle ikke motoren ha ruslet rundt overhode slik jeg oppfatter det. Du lager jo bare litt mer varme i forbrenningsrommet med føneren slik at dieselen antennes. Du får lete litt, vet ikke om mine linjer er noe til hjelp. Lykke til!! XD3P Sitér dette innlegget Link to post
hyperlink Svart 19.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 Hei Takker for svar. Nå må vi forsøke de tingene dere har beskrevet. Tusen takk! Melder tilbake når jeg vet hva som var feilen Rolf Sitér dette innlegget Link to post
hyperlink Svart 20.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2005 Hurra!!!!!!!!! Motoren går fint :)) Takker for råd som førte frem. Det viste seg at det var regulatoren i dieselpumpa som hadde "hengt" seg opp. Føner-tipset var smart. Tusen takk - og igjen: baatplassen er super God sommer Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Rosino Svart 7.Mai.2022 Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 Hei. Gammel tråd, men var det regulatoren i dieselpumpa med manuell pumpe, eller i innsprøytningspumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.