Jump to content

Kjøling av varm kartplotter

Bonus

Recommended Posts

Jeg har forholdsvis stor kartplotter (16’’) som genererer en del varme. Med soltaket helt åpent på varme sommerdager (som det jo alltid er ...) blir skjermen veldig varm om solen stråler rett på. I og med at plotteren er forsenket montert i et temmelig lukket rom i dashbordet, og har kjøleribber på undersiden, blir det nok veldig varmt under plotteren. Og, i og med at vi har hardtop båt, får vi jo heller ikke noe fartsvind som gir kjøling til skjermen.

Jeg har derfor bestilt en vifte (119mm x 119mm) for å montere i et hull jeg sager ut på undersiden av dashbordet. Kobler viften til 12V via en termostat som starter ved 35 grader og slukker ved 25 grader. Generelt bør lavere driftstemperatur gi lengre levetid og bedre driftsikkerhet. Kjerneproblemet er vel at luftrommet bak plotteren, der plotterens kjøleribber sitter, er så lite og luften så stillestående at det gir kjøleribbene dårlig effekt. Aktiv tilførsel av luft, blåst direkte gjennom kjøleribbene burde gi stor effekt. Tror dette burde bli bra :thumbsup:

Vifte.jpg     Termostat.jpg

Dashboard.jpg

Kaskazi skrev 30 minutter siden:

... Ville du fått bedre virkning ved å borre et hull for tilluft /fraluft slik at du får sirkulasjon av luften?

Jepp, det sitter flere enheter som med fordel kan ha det litt kjøligere, inne i dashboardet. Bland annet HPU'en som du nevner.

I vårt dashboard er det en stor luftåpning vendt nedover, under gasshåndtakene. Planen er at viften som blir montert på undersiden av dashboardet (rett under kartplotteren) vil blåse friskluft fra utsiden rett mot kjøleribbene på kartplotteren. Luften ut finner sikkert flere veier, en av dem vil være den store slissen under gasshåndtakene (bildet).

Hull.jpg.674a73fd56b3d3d343408e103b1e069a.jpg

Ser ut som en grei løsning. Hvis du vil ha mer «målrettet» luftstrøm kan du bruke en stump med passende plastrør eller fleksirør type kjøkkenventilator for å bringe utløpet  nærmere plotteren. Sett en rist ytterst i hullet og kle den med en damestrømpe i passende farge, så har du et billig luftfilter også. Gammelt triks fra PC-verdenen...

Hvis du vil ta den helt ut kan du montere utsug også, f.eks en slisse med utløp under vinduet, så får du defroster i samme slengen...? :giggle:

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev for 1 time siden:

... Hvis du vil ta den helt ut kan du montere utsug også, f.eks en slisse med utløp under vinduet, så får du defroster i samme slengen...?

Viften blir montert rett under kjøleribbene til plotteren, så luftstrømmen bør bli temmelig målrettet. Rist er bestilt :thumbsup:

Inlegget ditt Popeye70 ga meg litt assosiasjoner til den gang jeg fløy seilfly (på slutten av 1960 tallet). Et av flyene jeg fløy var utstyrt med en liten løs pute i setet. Under den var det en trakt koblet til en slange. Da jeg brukte den i spesielle værsituasjoner, lagde jeg kondensstriper etter seilflyet ... :lol:

Redigert av Bonus (see edit history)

Veldig fornuftig. Jeg ville kanskje latt viften starte ved enda lavere temperatur. En god håndregel for at denne typen elektronikk er at levetiden halveres for hver tiende grad man går opp over 20 grader. Ofte er den innvendige temperaturene vesentlig høyere innvendig.  Om man kobler slike vifter i serie bråker de betydelig mindre, så hadde du klart å få den ene til å suge inn og den andre blåse ut så kan begge starte ved påslag og om temperaturen kommer over 30 grader bruker du termostaten til å styre et relé som parallellkobler disse. Ett alternativ er å bruke en vanlig spenningsregulator fra dealexstrem til noen få kroner til å styre viftene helt manuelt

JRK skrev 21 minutter siden:

... latt viften starte ved enda lavere temperatur ... å bruke en vanlig spenningsregulator fra dealexstrem til noen få kroner til å styre viftene helt manuelt ...

Gode poeng, JRK. Nå er nok ikke problemet stort, jeg har bare opplevd "ekstremvarm" kartplotter en eller to ganger, og da var det unormalt varm samtidig som at solen stekte direkte med best værst mulig vinkel på skjermen. Men, godt mulig at jeg velger en termostat e.l. som gir innkobling ved litt lavere temperatur. Men, en ny åpning på 119 mm * 119 mm med god vifte med luftstrøm direkte mot kartplotterens kjøleribber må gi stor endring.

Når er Pabst-vifter generelt ganske stillegående, men et annet PC-tips er å kjøre vifta på litt lavere volt for å dempe hastigheten og dermed støyen. De kan snurre på ganske lav volt, men det er ikke sikkert de starter hvis den blir for lav. Du kan evt. prøve å justere ned fra 12v til 9v hvis du synes støyen blir merkbar.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Roger jo skrev 29 minutter siden:

Styrer ekstra vifta for å få mer kjøling til PC via tenningsnøkkelen.

Har en egen bryter for å slå på Navigasjonselektronikken. Vifta vil bli tilkoblet etter denne. Trenger viftehjelp kun på slike dager vi opplevde på Källö Knippla i sommer, Roger jo :yesnod:

Redigert av Bonus (see edit history)
Bonus skrev On ‎25‎.‎11‎.‎2017 at 12.39:

Jeg har derfor bestilt en vifte (119mm x 119mm) for å montere i et hull jeg sager ut på undersiden av dashbordet. Kobler viften til 12V via en termostat som starter ved 35 grader og slukker ved 25 grader.

Vifte.jpg     Termostat.jpg

Hei Bonus

følger denne tråden, da jeg mistenker att det er /kan bli litt varmt hos meg med....har 2 stk 12" plottrer som ligger innfelt

hvor kjøper du disse......er termostaten for innstilt på 35/25gr eller er det noe du justerer inn selv 

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev for 1 time siden:

... hvor kjøper du disse......er termostaten for innstilt på 35/25gr eller er det noe du justerer inn selv ...

Hei Gunga Din, jeg har kjøpt vifte og termostat hos Elfa Distrelec i Norge. De finnes jo i Sverige også. Viften er valgt ut i fra livslengde, luftkapasitet og støy (i den rekkefølgen). Termostaten kobles i serie med viften og er fast innstilt på å koble inn på 35 grader og så ut igjen på 25 grader. Dette området kan ikke endres. Jeg får se litt i sommer hvordan termostaten fungerer, mulig at viften burde koble inn ved lavere temperatur. Jeg er ganske sikker på at dette temperaturområdet for inn / utkobling løser min situasjon, men generelt er jo lavere driftstemperatur gunstig for elektronikk, så å kjøre viften mer kunne nok vært smart. Får se til sommeren (om det blir sommer da ...)

Mulligan skrev 1 time siden:

Har du målt hvor varmt det blir?

Og er temperaturen innenfor arbeidsområdet til apparatet?

Jeg har ikke målt temperaturen inne i dashboardet på de varmeste sommerdagene med maks. solinnstråling på skjermen. Jeg antar dog at temperaturen er rimelig høy, og er temmelig sikker på at en kjøling kun er sundt for driftsikkerhet og levetid til elektronikken. 

Kanskje jeg også burde tenke på kjøling. Jeg har kartplotter som ikke har problemer med temperatur, men jeg har gjerne en 10" laptopp stående innfor frontvinduene. Med sommer og sol rett inn på baksiden av skjermen, går den i frø og stopper helt opp etter en halvtime! Men å montere en vifte, blir knotete. Kanskje bare en skjerm et par centimeter bak selve PC-skjermen slik at ikke solstrålene treffer den?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...