Bonus Startet 25.November.2017 Link til dette innlegget Startet 25.November.2017 Jeg har forholdsvis stor kartplotter (16’’) som genererer en del varme. Med soltaket helt åpent på varme sommerdager (som det jo alltid er ...) blir skjermen veldig varm om solen stråler rett på. I og med at plotteren er forsenket montert i et temmelig lukket rom i dashbordet, og har kjøleribber på undersiden, blir det nok veldig varmt under plotteren. Og, i og med at vi har hardtop båt, får vi jo heller ikke noe fartsvind som gir kjøling til skjermen. Jeg har derfor bestilt en vifte (119mm x 119mm) for å montere i et hull jeg sager ut på undersiden av dashbordet. Kobler viften til 12V via en termostat som starter ved 35 grader og slukker ved 25 grader. Generelt bør lavere driftstemperatur gi lengre levetid og bedre driftsikkerhet. Kjerneproblemet er vel at luftrommet bak plotteren, der plotterens kjøleribber sitter, er så lite og luften så stillestående at det gir kjøleribbene dårlig effekt. Aktiv tilførsel av luft, blåst direkte gjennom kjøleribbene burde gi stor effekt. Tror dette burde bli bra Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 (redigert) Smart løsning! Jeg har også en lignende installasjon med en del varme fra plotter og andre elektroniske komponenter som hpu'er oa som bekymrer meg. Ville du fått bedre virkning ved å borre et hull for tilluft /fraluft slik at du får sirkulasjon av luften? Redigert 25.November.2017 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 Kaskazi skrev 30 minutter siden: ... Ville du fått bedre virkning ved å borre et hull for tilluft /fraluft slik at du får sirkulasjon av luften? Jepp, det sitter flere enheter som med fordel kan ha det litt kjøligere, inne i dashboardet. Bland annet HPU'en som du nevner. I vårt dashboard er det en stor luftåpning vendt nedover, under gasshåndtakene. Planen er at viften som blir montert på undersiden av dashboardet (rett under kartplotteren) vil blåse friskluft fra utsiden rett mot kjøleribbene på kartplotteren. Luften ut finner sikkert flere veier, en av dem vil være den store slissen under gasshåndtakene (bildet). Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 (redigert) Ser ut som en grei løsning. Hvis du vil ha mer «målrettet» luftstrøm kan du bruke en stump med passende plastrør eller fleksirør type kjøkkenventilator for å bringe utløpet nærmere plotteren. Sett en rist ytterst i hullet og kle den med en damestrømpe i passende farge, så har du et billig luftfilter også. Gammelt triks fra PC-verdenen... Hvis du vil ta den helt ut kan du montere utsug også, f.eks en slisse med utløp under vinduet, så får du defroster i samme slengen...? Redigert 25.November.2017 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bonus Svart 25.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 (redigert) Popeye70 skrev for 1 time siden: ... Hvis du vil ta den helt ut kan du montere utsug også, f.eks en slisse med utløp under vinduet, så får du defroster i samme slengen...? Viften blir montert rett under kjøleribbene til plotteren, så luftstrømmen bør bli temmelig målrettet. Rist er bestilt Inlegget ditt Popeye70 ga meg litt assosiasjoner til den gang jeg fløy seilfly (på slutten av 1960 tallet). Et av flyene jeg fløy var utstyrt med en liten løs pute i setet. Under den var det en trakt koblet til en slange. Da jeg brukte den i spesielle værsituasjoner, lagde jeg kondensstriper etter seilflyet ... Redigert 25.November.2017 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 Ville nok valgt et filter på sugesida av vifta. Ønsker jo ikke å risikere å blåse ulumskheter inn i rekkeklemmer og åpne elektrokoplinger som det ofte er bak instrumenteringen. Husk også at lufta kan komme til å blåse ut steder du ikke har tenkt på da konsollen ikke er tettet med tanke på slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 Filteret må på sugesiden, ja. Håper min forrige melding ikke var til å misforstå. En damestrømpe over rista ved innsuget fungerer fint. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
JRK Svart 26.November.2017 Link til dette innlegget Svart 26.November.2017 Veldig fornuftig. Jeg ville kanskje latt viften starte ved enda lavere temperatur. En god håndregel for at denne typen elektronikk er at levetiden halveres for hver tiende grad man går opp over 20 grader. Ofte er den innvendige temperaturene vesentlig høyere innvendig. Om man kobler slike vifter i serie bråker de betydelig mindre, så hadde du klart å få den ene til å suge inn og den andre blåse ut så kan begge starte ved påslag og om temperaturen kommer over 30 grader bruker du termostaten til å styre et relé som parallellkobler disse. Ett alternativ er å bruke en vanlig spenningsregulator fra dealexstrem til noen få kroner til å styre viftene helt manuelt Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2017 JRK skrev 21 minutter siden: ... latt viften starte ved enda lavere temperatur ... å bruke en vanlig spenningsregulator fra dealexstrem til noen få kroner til å styre viftene helt manuelt ... Gode poeng, JRK. Nå er nok ikke problemet stort, jeg har bare opplevd "ekstremvarm" kartplotter en eller to ganger, og da var det unormalt varm samtidig som at solen stekte direkte med best værst mulig vinkel på skjermen. Men, godt mulig at jeg velger en termostat e.l. som gir innkobling ved litt lavere temperatur. Men, en ny åpning på 119 mm * 119 mm med god vifte med luftstrøm direkte mot kartplotterens kjøleribber må gi stor endring. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.November.2017 Link til dette innlegget Svart 26.November.2017 Når er Pabst-vifter generelt ganske stillegående, men et annet PC-tips er å kjøre vifta på litt lavere volt for å dempe hastigheten og dermed støyen. De kan snurre på ganske lav volt, men det er ikke sikkert de starter hvis den blir for lav. Du kan evt. prøve å justere ned fra 12v til 9v hvis du synes støyen blir merkbar. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Code0 Svart 26.November.2017 Link til dette innlegget Svart 26.November.2017 (redigert) ...hvorfor termostatdrift i det hele tatt...? Skader det om vifta går når instrumenter er på...? Keep it simple....? Redigert 26.November.2017 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2017 Motorene går stort sett hele tiden plotteren er på. Så, jeg tror ikke viftestøy fra en god Pabst vifte blir et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.November.2017 Link til dette innlegget Svart 26.November.2017 Styrer ekstra vifta for å få mer kjøling til PC via tenningsnøkkelen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bonus Svart 26.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2017 (redigert) Roger jo skrev 29 minutter siden: Styrer ekstra vifta for å få mer kjøling til PC via tenningsnøkkelen. Har en egen bryter for å slå på Navigasjonselektronikken. Vifta vil bli tilkoblet etter denne. Trenger viftehjelp kun på slike dager vi opplevde på Källö Knippla i sommer, Roger jo Redigert 26.November.2017 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.November.2017 Link til dette innlegget Svart 26.November.2017 Var det sommer i sommer? Det gik hen over hovedet på mig. ? Ellers et smart tip! Jeg vil følge med i installationen! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.November.2017 Link til dette innlegget Svart 26.November.2017 (redigert) Har faktisk størst problem nå når en skal ha varm båt, da vannvarmer og Defroster er i gang. HWMonito er fin overvåkning av PC. Redigert 26.November.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Bonus skrev On 25.11.2017 at 12.39: Jeg har derfor bestilt en vifte (119mm x 119mm) for å montere i et hull jeg sager ut på undersiden av dashbordet. Kobler viften til 12V via en termostat som starter ved 35 grader og slukker ved 25 grader. Hei Bonus følger denne tråden, da jeg mistenker att det er /kan bli litt varmt hos meg med....har 2 stk 12" plottrer som ligger innfelt hvor kjøper du disse......er termostaten for innstilt på 35/25gr eller er det noe du justerer inn selv Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bonus Svart 27.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Gunga Din skrev for 1 time siden: ... hvor kjøper du disse......er termostaten for innstilt på 35/25gr eller er det noe du justerer inn selv ... Hei Gunga Din, jeg har kjøpt vifte og termostat hos Elfa Distrelec i Norge. De finnes jo i Sverige også. Viften er valgt ut i fra livslengde, luftkapasitet og støy (i den rekkefølgen). Termostaten kobles i serie med viften og er fast innstilt på å koble inn på 35 grader og så ut igjen på 25 grader. Dette området kan ikke endres. Jeg får se litt i sommer hvordan termostaten fungerer, mulig at viften burde koble inn ved lavere temperatur. Jeg er ganske sikker på at dette temperaturområdet for inn / utkobling løser min situasjon, men generelt er jo lavere driftstemperatur gunstig for elektronikk, så å kjøre viften mer kunne nok vært smart. Får se til sommeren (om det blir sommer da ...) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Du vet at du får den samme viften med 3 ledninger. Koble + og - til endepunktene på et potensiometer og midtuttaket til den 3 (blå) ledningen så kan du justere fra 0 til 100 prosent. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 27.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 JRK skrev 4 minutter siden: Du vet at du får den samme viften med 3 ledninger. ... så kan du justere fra 0 til 100 prosent. Jepp, jeg vet. Men, takk for tipset. Jeg ønsker primært en "installer og glem" løsning, så jeg prøver uten turtallsregulering eller justerbar termostat først. Lett å endre da, jobben er å sage hull. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Har du målt hvor varmt det blir? Og er temperaturen innenfor arbeidsområdet til apparatet? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Jeg har ekstern monitor med glassfront. Har ved noen anledninger målt temperatur på ca 55 grader når sola står rett på. Har opplevd krystallflyt og har måttet dekke til skjermen. Har vurdert å lage et stotet plexiglass eller lignende for å beskytte. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 27.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Mulligan skrev 1 time siden: Har du målt hvor varmt det blir? Og er temperaturen innenfor arbeidsområdet til apparatet? Jeg har ikke målt temperaturen inne i dashboardet på de varmeste sommerdagene med maks. solinnstråling på skjermen. Jeg antar dog at temperaturen er rimelig høy, og er temmelig sikker på at en kjøling kun er sundt for driftsikkerhet og levetid til elektronikken. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 (redigert) Kanskje jeg også burde tenke på kjøling. Jeg har kartplotter som ikke har problemer med temperatur, men jeg har gjerne en 10" laptopp stående innfor frontvinduene. Med sommer og sol rett inn på baksiden av skjermen, går den i frø og stopper helt opp etter en halvtime! Men å montere en vifte, blir knotete. Kanskje bare en skjerm et par centimeter bak selve PC-skjermen slik at ikke solstrålene treffer den? Redigert 27.November.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 (redigert) Noen lag med møbelknotter kan virke, så det blir luft under.. Kan anbefale denne. https://www.clasohlson.com/no/Targus-AWE55EU-laptopstativ-med-viftekjøling/38-3752?gclid=EAIaIQobChMI_cOgt5Tf1wIVQkQYCh03qgwPEAQYAyABEgJ8I_D_BwE Redigert 27.November.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.