Jump to content

Suzuki DF9,9, vann kommer ut høyt oppe på stammen.

zacroa

Recommended Posts

Hei

Har en 2001 suzuki DF9,9 som ble kjøpt i høst. 

Ettet å ha byttet endel slitedeler på den, inkludert impeller kit så startet jeg den opp med undervannshuset nedsenket i en stor bøtte. 

Alt fungerer fint, men ser at det strømmer vann ut av ett lite hull høyt oppe på stammen.

Hullet er helt rundt, så det ser ikke ut som noe er tæret istykker. 

Hullet går inn i den delen av stammen der drivaksel er. 

Tror det vil gå eksos og kjølevann der drivaksel går, men synes det er rart at det skulle komme vann ut her, da det blir under motordekselet på motoren. 

Motoren hadde sterk kontrollstråle så tror alt med impeller er ok. 

Hullet et vanskelig å se på bildet, men det er i forkant av motoren rett over den gummipakningen som går rundt hele stammen. Ca 2-3mm i diameter. 

Noen som kjenner til dette og om det er som det skal, eller mangler jeg en plugg eller noe sånt? 

20171120_200649.jpg

Legger ved ett bilde som viser dette hullet litt bedre. 

Tok av undervannshuset igjen og det ser for meg ut som dette er ett omeråde det ikke skal gå kjølevann i det hele tatt. 

Satt vann på kjølesystemet uten undervannshuset påmontert og fikk da ikke noe vann ut her. 

Pakningen rundt drivaksel på impeller huset ser litt slapp ut, så begynner å lure på om det spruter opp her langs drivaksel til det kommer ut av hullet, og at hullet i utgangspunktet er ett drenerings hull for å bli kvitt eventuelt vann som skulle lekke bak motordekselet... 

Men om noen har andre tips så setter jeg pris på det :) 

20171127_181912.jpg

Ibiza24 skrev for 19 timer siden:

Ikke akkurat samme motor men opplevde at vann kom ut ved akslingen på toppen av stammen. Sjekk denne tråden:

Hei

Takk for tips, litt forskjell på motorstørrelse men prinsippet er nok likt. 

Basert på det du opplevde, så konkluderer jeg med det jeg skrev i forrige innlegg. Er nok vann som spruter opp når impeller går rundt før termostat åpner. Jeg mangler ikke noe deler slik du opplevde, men tipper det er pakningen rundt drivaksel som lar endel vann slippe ut der når det er motstand i kjølesløyfa (den ser litt slapp ut). Får ikke kjørt den lenge nok til at den blir varm da den er inne i garasjen, men tipper jeg ville opplevd det samme som deg så fort den ble varm.

bestiller pakningen så tipper jeg problemet er løst :)

Takk for all svar. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...