Euklid
32 minutes ago, HansH said:Så virker det også eiendommelig å peke på at mange forliste seilbåter driver rundt på havet i uker og måneder etter at mannskapet har evakuert. Skal et slikt faktum liksom underbygge at dette likevel er trygt? Ligge og drive havarert uten mast, seil, halvfull av vann osv.
Klart det er vesentlig for risikovurderingen at de fleste båter kan seiles videre også etter at de blir forlatt. Jeg tror Huldas poeng om hviletid er viktig. Når en blir kald, redd, trøtt og stresset og det er langt til land virker problemene større enn de er. Har man et skrog som ikke tar inn noe særlig vann, en eller annen form for fremdrift og mulighet til å styre er det mulig å seile til land.
Denne båten hadde både rigg og seil i behold, selv om det ser ut som om det ene forseilet har gjort sitt. Et vindu kan erstattes med litt kryssfiner, det skal stå ille til før det ikke lar seg gjøre å få det mest grunnleggende av elektronikken til å fungere. Vi har hatt små solcellepaneler, batterier og annet oppbevart i vanntette kofferter, så det skulle være mulig å få i gang det aller viktigste uansett hva som skjedde med båtens strømsystem.
Jeg tror det er helt umulig for utenforstående å mene noe om hva som bør gjøres når et uhell først inntreffer, og jeg aner ikke hva som var rett avgjørelse i dette tilfellet.