Ingper
Hej !
Då vi har hemmahamn Vättern så är vi tvingade att gå kanalen om vi skall någonstans. Har nog gått den minst tio ggr....
Men fortfarande kan vi tycka det är trevligt att "bara" vara i kanalen. Många hamnar är mycket trevliga och man är som nämnts ganska oberoende av vädret. Eftersom priserna höjts har antalet båtar minskat, och inte ens under högsäsong är det speciellt trångt. Förra sommaren gick vi Vättern-Vänern i början av juli och var oftast ensamma i slussarna. På tillbakavägen lite senare var det mer båtar, men inte trångt.
Genom Vänern är "inomskärs" ner mot Mariestad och sedan över till Kållandsö (Spiken, Läckö slott) att rekomendera. Som också nämnts - ha respekt för dessa sjöar. Speciellt Vättern skall korsas i öst-västlig riktning vilket ofta innebär sidsjö. Eftersom vågorna är mycket branta och är något helt annat än på kusten så rekommenderar jag att studera väderprognoserna noga och hellre ta en extra dag i Karlsborg eller Motala. I Karlsborg finns en väldigt trevlig "äventyrsrundvandring" i fästningen som man kan fördriva tiden med.
Ett litet smakprov på vågorna på Vättern (en av färjorna till Visingsö en novemberdag):
Som min son sade redan som 7-åring: "Vättern är nog det enda stället jag vet där det kan komma vågor från alla fyra håll samtidigt....."
Annars rekommenderar jag kanalen, även om den är ju bara en del av hela resan. Men räkna med minst 3 dagar för östsidan (flera slusstrappor med väntetider) och minst 2 dagar för västsidan. Ytterligare någon dag om ni behöver vänta på mindre vind innan överfarten på Vättern.