Jump to content

Edit History

S/Y Emma

S/Y Emma

For oss som bor i / bruker båten hele året, er det viktig å få god utskifting av luft om bord. Dieselvarmeren sørger for at det hele tiden kommer ny luft, noe som gjør båten helt tørr. Har prøvd å bare fyre med el (vifte) når dieselvarmeren har vært ute av drift, og da har det blitt mye fuktigere om bord. Da må man ha luftavfukter.

Ulempen med uteluft er at det kan bli vel stor temperaturforskjell om det er ti minusgrader ute. Derfor har jeg laget en Y-kobling med spjeld på innsugluften, så jeg kan hente innsugluft gjennom et rør som går gjennom skottet til akterlugaren, om det blir skikkelig kaldt ute. Det hjelper en del på effekten.

Ellers bør man være forsiktig med å hente innsugluft fra samme rom som varmeren står i. Om det blir eksoslekkasje, suger varmeren eksosen rett inn i salongen (eller hvor en har dysene). Ha i alle fall en CO-varsler eller to montert uansett!

S/Y Emma

S/Y Emma

For oss som bor i / bruker båten hele året, er det viktig å få god utskifting av luft om bord. Dieselvarmeren sørger for at det hele tiden kommer ny luft, noe som gjør båten helt tørr. Har prøvd å bare fyre med el (vifte) når dieselvarmeren har vært ute av drift, og da har det blitt mye fuktigere om bord. Da må man ha luftavfukter.

Ulempen med uteluft er at det kan bli vel stor temperaturforskjell om det er ti minusgrader ute. Derfor har jeg laget en Y-kobling med spjeld på innsugluften, så jeg kan hente innsugluft fra akterlugaren om det blir skikkelig kaldt ute. Det hjelper en del på effekten.

Ellers bør man være forsiktig med å hente innsugluft fra samme rom som varmeren står i. Om det blir eksoslekkasje, suger varmeren eksosen rett inn i salongen (eller hvor en har dysene). Ha i alle fall en CO-varsler eller to montert uansett!

S/Y Emma

S/Y Emma

For oss som bor i / bruker båten hele året, er det viktig å få god utskifting av luft om bord. Dieselvarmeren sørger for at det hele tiden kommer ny luft, noe som gjør båten helt tørr. Har prøvd å bare fyre med el (vifte) når dieselvarmeren har vært ute av drift, og da har det blitt mye fuktigere om bord. Da må man ha luftavfukter i stedet.

Ulempen med uteluft er at det kan bli vel stor temperaturforskjell om det er ti minusgrader ute. Derfor har jeg laget en Y-kobling med spjeld på innsugluften, så jeg kan hente innsugluft fra akterlugaren om det blir skikkelig kaldt ute. Det hjelper en del på effekten.

S/Y Emma

S/Y Emma

For oss som bor i / bruker båten hele året, er det viktig å få god utskifting av luft om bord. Dieselvarmeren sørger for at det hele tiden kommer ny luft, noe som gjør båten helt tørr. Har prøvd å bare fyre med el (vifte) når dieselvarmeren har vært ute av drift, og da har det blitt mye fuktigere om bord.

• Create New...