
Roger jo
Pinkvin skrev 36 minutter siden:Lufta som går til forbrenning/eksos vil gi et undertrykk dersom den hentes inne i båten. Det må like mye frisk luft inn via ventiler osv i båten som det tyter ut i eksos, dvs et ganske stort volum så lenge brenneren går.
Mao vil jeg si at det må gå helt greit å montere varmer uten å legge "inntak" til utendørsluft. Det vil gi relativt kjapp utbytting av luft med så lite volum en har i båt. Har selv hatt varmer montert på denne måten i båt uten å være plaget av eller noe. En får frisk luft inn i båten i alle lugarer osv pga ventilene, og varme gjennom varmeren.
Jeg vil tro plassering av luftventiler er gjennomtenkt fra produsent av båten og vil fungere bedre enn å hente luft via en dieselvarmer.
--
Noen som kan regne på forbrenninga i en typisk varme og få et volumtall på hvor mye luft som vil skiftes ut hvis en henter forbrenningslufta i båten?
For en gangs skyld ikke enig med deg.
kaller det å fyre for Kråka du skaper "undertrykk" i båten med å ta forbrenningluft og luft til varmeren inne i båten
Da vil en suge kaldluft inn alle ventiler.
Hent luft til varmern ute og ta forbrenningluft inne.
Da får en "overtrykk" i båten og det blåser "gammel varmluft" ut ventilene.