Gunda Startet 28.November.2017 Link til dette innlegget Startet 28.November.2017 (redigert) Hei ! Jeg merker en ganske kraftig eksoslukt inne i båten ved start og ved stopp av varmeapparatet, en Eberspächer D4... Er dette normalt ? Dette kommer temmelig sikkert inn gjennom varmluftsdysene og forsvinner etter kort tid. Noen som har kommentarer ? Takker ! Redigert 28.November.2017 av Gunda (see edit history) Link to post
MegaTrondy Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Hvilke type båt er det? Kalesje eller lukket båt? Hvis luft inntaket til varmeren er i nærheten av der eksosen kommer ut kan det være en årsak. På kalesje båter kan det også komme inn litt eksos hvis trekken er "riktig". Link to post
LALUNA II Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 ganske normalt spør du meg alltid litt mere os i det den starter og stopper var nå min erfaring Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Gunda Svart 29.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 OK, takk for kommentarer. Det er forresten en lukket båt det er snakk om. Da slår jeg meg til ro med at dette normalt. Link to post
Erik Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Jeg legger meg så langt det går nedvinds når jeg skal kjøre varmeaparat (uansett egentlig). Aller helst på svai. Da er det aldri eksos lukt i båten. Men de gangene det blåser bakfra kan jeg kjenne eksoslukt fra varmeaparatet, spesielt under oppstart. Er dette alltdi like ille hos deg så må det jo skyldes noe annet nødvendigvis, og eksos er fy å puste inn over tid... Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
LALUNA II Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Hvis det er lukket båt så skulle du ikke merke stort til det hvis båten er lukket Sjekk alle slanger og eksosrør på den Se på brenneren når du starter for å se om du ser antydning til eksoslekkasje du vil også merke det veldig godt hvis det siver ut noe rundt brenneren Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ida Marie III Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Henter du luften til oppvarming på utsiden av båten, kan eksosen med ugunstig vindretning suge inn eksosen.. Derfor henter jeg luften innenfra båten, mye tryggere, og jeg kjenner aldri slik eksoslukt... Den vil være mer merkbar under oppstart og nedstenging, da brenneren "oser" da. Du bør også muligens sjekke eksos røret/slangen din også, de varer ikke evig... Link to post
Lars H. Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Jeg henter luften til oppvarming innenfra i kalesjedelen av båten. Det var det enkleste, og det fungerer utmerket. Også brennluften hentes inne. Dette har jeg ikke tenkt på så mye før, men nå kom jeg på et mulig problem om luften til oppvarming skulle hentes utenfra. Vi ligger ofte side om side med båter med baug mot brygge. Og da passer vi alltid på fenderne slik at de ikke henger mot vårt eller andres eksosutløp. Men hva om en var uheldig og hadde eget inntak for varmluft en halvmeter fra naboens eksosutløp? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Det er nok også en av mange årsaker til at de fleste båtprodusenter henter luften til dieselvarmer inne i båten... Link to post
Hulda Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Hulda har varmluftinntak under akterdekk cockpit. Eksos forbrening gjennom akterspeil. Vi får ikke eksoslukt inn i båten, uansett vær-, vindforhold eller andre båter. Eber D4. Link to post
Big Horn Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 (redigert) On 11/10/2017 at 11:08 AM, Jakob T said: 2 hours ago, Ida Marie III said: Henter du luften til oppvarming på utsiden av båten, kan eksosen med ugunstig vindretning suge inn eksosen.. Derfor henter jeg luften innenfra båten, mye tryggere, og jeg kjenner aldri slik eksoslukt... Den vil være mer merkbar under oppstart og nedstenging, da brenneren "oser" da. Du bør også muligens sjekke eksos røret/slangen din også, de varer ikke evig... Å hente luften fra samme kilde der du blåser varmluften ut er vel ikke det mest heldige? Det blir som å ha hele familien i bilen og sette ventilasjonsanlegget på resirkulering. Mye kondens og fuktighet etter noen minutter, og du får ikke transportert bort fuktigheten som nødvendigvis oppstår i båten på dager med regn eller kalde kvelder. Etter min mening er det mye bedre å dytte på med frisk uteluft, men da er det selvfølgelig også viktig å få eksosen lengst vekk fra luftinntaket. Redigert 29.November.2017 av Big Horn (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Nå er det vel litt forskjell på å stappe 5 mennesker inn i en liten bil, stenge lufttilgang og sette varmeapparatet på resirk. og i en båt med diverse glipper under kalesje ol.? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Her er konstruksjonene nokså forskjellige. Hulda er konstruert for at det skal kunne ramle 10 tonn vann over båten, uten at det skal bli noe særlig dramatikk ut av det. Ikke noe flappende kalesjer. Vi satt for et par år siden under gjennknappet bomtelt hos et vennepar en kaldt sommerkveld. Med en eller annen type transportabel propanvarmer, som var et funn, iflg eieren. Holdt på å daue av dårlig luft. Link to post
Lars H. Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Men på den propanbrenneren fikk du jo "eksosen" ut under bomteltet. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Rentbrennende, iflg reklamen. Jeg vet alt det greiene der. Link to post
Big Horn Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Det er klart, men prinsippet er det samme. Det begynner utvilsomt å renne fortere på innsiden av vinduer og andre uisolerte overflater hvis du resirkulerer luften. Vi kan selvsagt diskutere frem og tilbake hvilken forskjell dette vil utgjøre avhengig av båtens volum og andre ventilasjonskilder, men jeg trekker min erfaring fra en Targa 27, og det var en himla forskjell mellom å trekke luften fra dørken på lugar kontra fra luftinntaket til motorrom. Link to post
Higre Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Bare for ordens skyld, det er en D4 du har ikke en gammel orange D4l ? Link to post
kdtran Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Jeg hadde tilsvarende eksoslukt fra min D5 varmer. Der var det pakningen mellom viftedelen og brennkammeret som var gåen. Bildet under viser ganske tydelig at det har vært eksoslekasje. Lukten forsvant etter at pakningen ble byttet. Link to post
Ida Marie III Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 (redigert) Big Horn skrev for 3 timer siden: Det er klart, men prinsippet er det samme. Det begynner utvilsomt å renne fortere på innsiden av vinduer og andre uisolerte overflater hvis du resirkulerer luften. Vi kan selvsagt diskutere frem og tilbake hvilken forskjell dette vil utgjøre avhengig av båtens volum og andre ventilasjonskilder, men jeg trekker min erfaring fra en Targa 27, og det var en himla forskjell mellom å trekke luften fra dørken på lugar kontra fra luftinntaket til motorrom. Det er nok bare overtro, jeg har slik installasjon selv, og er overhodet ikke plaget med fuktighet på verken vinduer eller ellers.. Båtfabrikantene monterer varmerne slik, de må jo ha litt greie på hva de deriver med... Stor forskjell på en liten bilcupe og en større båt.. En vedovn i et hus funker jo på samme prinsipp .. Redigert 29.November.2017 av Ida Marie III (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Har heller ikke opplevd fukt i 39 seilbåt med begge inntak inne i båten. Må være noe annet gæærnt om vannet renner innvendig i båten. Dårlig ventilasjon rent generelt eller noe? Link to post
Roger jo Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Hulda skrev for 4 timer siden: Vi satt for et par år siden under gjennknappet bomtelt hos et vennepar en kaldt sommerkveld. Med en eller annen type transportabel propanvarmer, som var et funn, iflg eieren. Holdt på å daue av dårlig luft. Det er naturlig. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Kan vel ikke forundre noen at en slik transportabel propanovn gir dårlig luft... Alle eksosen fra forbrenningen pøses ut i rommet der ovnen står, og folk er ... Link to post
Lars H. Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Du har ikke en slik fremstilling for diesel og bensin også? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Fremstillingen til roger jo kommer fra informativ reklame for gasstørking av bygg. Som nærmest avgir blomstrende fjelluft i forhold til bensin og diesel. Link to post
Roger jo Svart 30.November.2017 Link til dette innlegget Svart 30.November.2017 (redigert) Og en vil se av plansjen at Ca.24m3 "LUFT" blir til 27m3 "suppe" og tar en den suppa og kjører på resirkulasjon, hva blir resultatet da? Så til de som hevder at resirkulasjon av luften er Fasiten, må gjerne få hevde det. det tar bare litt lenger tid, å få dårlig luft, et menneske produserer ca. 1l. vanndamp i døgnet. som en ikke blir kvitt med resirkulasjon pluss annen fuktighet en drar med inn. kjøp et hygrometer. Fra samme brosjyre Varmeaggregatene tørker ikke bygget direkte. De varmer kun opp luften. Luften varmer så opp materialene i bygget. Når materialene blir varme ”slipper” de raskere på fukten. Luften tar så opp denne fukten.Tørkingen står dere for ved å bytte ut luften i bygget. Denne metoden fungerer svært bra når det er kaldt ute. På sommerhalvåret anbefales det og fortsatt holdeluftsirkulasjon i bygget. Leste manualen til Jøtul 9 i 81 før vi bygde de anbefalte å legge en luftkanal så stor som mulig uten i fra og opp under peisbunnen. det ble en 90mm med spjeld. legger en et A4 ark oppe på rista over peisen kjenner en godt varmluften, men arket ligger i ro, når en åpner spjeldet løfter deg seg, og varmen siver ut alle lufteventilene. For å få god utlufting og varmfriskluft inn. Nå passe det å ta en tur i båten og fyre opp Eberen og fylle varmeveksleren med kald ute-luft. Ha en trivelig dag. Redigert 30.November.2017 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn