Jump to content

eksoslukt ved start og stopp av Eberspächer D4

Gunda

Recommended Posts

Jeg legger meg så langt det går nedvinds når jeg skal kjøre varmeaparat (uansett egentlig). Aller helst på svai.

Da er det aldri eksos lukt i båten.

Men de gangene det blåser bakfra kan jeg kjenne eksoslukt fra varmeaparatet, spesielt under oppstart.

Er dette alltdi like ille hos deg så må det jo skyldes noe annet nødvendigvis, og eksos er fy å puste inn over tid...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Henter du luften til oppvarming på utsiden av båten, kan eksosen med ugunstig vindretning suge inn eksosen..

Derfor henter jeg luften innenfra båten, mye tryggere, og jeg kjenner aldri slik eksoslukt...

Den vil være mer merkbar under oppstart og nedstenging, da brenneren "oser" da.

Du bør også muligens sjekke eksos røret/slangen din også, de varer ikke evig...

Jeg henter luften til oppvarming innenfra i kalesjedelen av båten. Det var det enkleste, og det fungerer utmerket. Også brennluften hentes inne. Dette har jeg ikke tenkt på så mye før, men nå kom jeg på et mulig problem om luften til oppvarming skulle hentes utenfra. Vi ligger ofte side om side med båter med baug mot brygge. Og da passer vi alltid på fenderne slik at de ikke henger mot vårt eller andres eksosutløp. Men hva om en var uheldig og hadde eget inntak for varmluft en halvmeter fra naboens eksosutløp?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

On 11/10/2017 at 11:08 AM, Jakob T said:

2 hours ago, Ida Marie III said:

Henter du luften til oppvarming på utsiden av båten, kan eksosen med ugunstig vindretning suge inn eksosen..

Derfor henter jeg luften innenfra båten, mye tryggere, og jeg kjenner aldri slik eksoslukt...

Den vil være mer merkbar under oppstart og nedstenging, da brenneren "oser" da.

Du bør også muligens sjekke eksos røret/slangen din også, de varer ikke evig...

Å hente luften fra samme kilde der du blåser varmluften ut er vel ikke det mest heldige? Det blir som å ha hele familien i bilen og sette ventilasjonsanlegget på resirkulering. Mye kondens og fuktighet etter noen minutter, og du får ikke transportert bort fuktigheten som nødvendigvis oppstår i båten på dager med regn eller kalde kvelder.

Etter min mening er det mye bedre å dytte på med frisk uteluft, men da er det selvfølgelig også viktig å få eksosen lengst vekk fra luftinntaket.

Redigert av Big Horn (see edit history)

Nå er det vel litt forskjell på å stappe 5 mennesker inn i en liten bil, stenge lufttilgang og sette varmeapparatet på resirk. og i en båt med diverse glipper under kalesje ol.?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her er konstruksjonene nokså forskjellige.  Hulda er konstruert for at det skal kunne ramle 10 tonn vann over båten, uten at det skal bli noe særlig dramatikk ut av det. Ikke noe flappende kalesjer. Vi satt for et par år siden under gjennknappet bomtelt hos et vennepar en kaldt sommerkveld. Med en eller annen type transportabel propanvarmer, som var et funn, iflg eieren. Holdt på å daue av dårlig luft. 

Det er klart, men prinsippet er det samme. Det begynner utvilsomt å renne fortere på innsiden av vinduer og andre uisolerte overflater hvis du resirkulerer luften. Vi kan selvsagt diskutere frem og tilbake hvilken forskjell dette vil utgjøre avhengig av båtens volum og andre ventilasjonskilder, men jeg trekker min erfaring fra en Targa 27, og det var en himla forskjell mellom å trekke luften fra dørken på lugar kontra fra luftinntaket til motorrom. 

Big Horn skrev for 3 timer siden:

Det er klart, men prinsippet er det samme. Det begynner utvilsomt å renne fortere på innsiden av vinduer og andre uisolerte overflater hvis du resirkulerer luften. Vi kan selvsagt diskutere frem og tilbake hvilken forskjell dette vil utgjøre avhengig av båtens volum og andre ventilasjonskilder, men jeg trekker min erfaring fra en Targa 27, og det var en himla forskjell mellom å trekke luften fra dørken på lugar kontra fra luftinntaket til motorrom. 

Det er nok bare overtro, jeg har slik installasjon selv, og er overhodet ikke plaget med fuktighet på verken vinduer eller ellers..

Båtfabrikantene monterer varmerne slik, de må jo ha litt greie på hva de deriver med...

Stor forskjell på en liten bilcupe og en større båt..

En vedovn i et hus funker jo på samme prinsipp ..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Hulda skrev for 4 timer siden:

Vi satt for et par år siden under gjennknappet bomtelt hos et vennepar en kaldt sommerkveld. Med en eller annen type transportabel propanvarmer, som var et funn, iflg eieren. Holdt på å daue av dårlig luft. 

Det er naturlig.

Propan.JPG.13db826096ff1df2ebc2bdfd71a0f88b.JPG

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Og en vil se av plansjen at Ca.24m3  "LUFT" blir til 27m3 "suppe"  og tar en  den suppa og kjører på resirkulasjon, hva blir resultatet da?

Så til de som hevder at resirkulasjon  av luften er Fasiten, må gjerne få hevde det. det tar bare litt lenger tid, å få dårlig luft, et menneske produserer ca.  1l.  vanndamp i døgnet. som en ikke blir kvitt med resirkulasjon pluss annen fuktighet en drar med inn. kjøp et hygrometer.

Fra samme brosjyre

Varmeaggregatene tørker ikke bygget direkte.
De varmer kun opp luften.
Luften varmer så opp materialene i bygget.
Når materialene blir varme ”slipper” de raskere på fukten.
Luften tar så opp denne fukten.
Tørkingen står dere for ved å bytte ut luften i bygget.
Denne metoden fungerer svært bra når det er kaldt ute.
På sommerhalvåret anbefales det og fortsatt holde
luftsirkulasjon i bygget. 

Leste manualen til Jøtul 9 i 81 før vi  bygde de anbefalte å legge en luftkanal så stor som mulig uten i fra og opp under peisbunnen.

det ble en 90mm med spjeld. legger en et A4 ark oppe på rista over peisen kjenner en godt varmluften, men arket ligger i ro,  når en åpner spjeldet løfter deg seg, og varmen siver ut alle lufteventilene. 

For å få god utlufting og varmfriskluft inn.

Nå passe det å ta en tur i båten og fyre opp Eberen  og fylle varmeveksleren med kald ute-luft.

Ha en trivelig dag.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...