dennrick
En update herfra er at vi kjørte båten fra Solbergelva ut Drammensfjorden og til Tjøme ila helgen, og fikk også et par turer der nede også. Etter at styrbord drev er plukket fra hverandre i vinter og satt sammen igjen med nye lagre (som nå er åpne i begge ender), så har jeg følgende observasjoner:
Tregheten i styrbord drev ved giring er borte. Dette har jeg slitt med i 3 sesonger. Gir wire ble byttet ifjor uten hell. For de som husker så hadde hele "strømpa" gått til helvete også (annen tråd).
- Lavere forbruk i marshastighet ihht VP instrumentene. I 26.3 knop og 2890 rpm, fikk jeg 1.6 l/NM på begge maskiner. Tidligere har dette på det laveste ligger på 1.7 l/NM babord og 1.8 l/NM på styrbord.
- 42 l/h på babord og 43 l/h på styrbord. Laveste forskjellen jeg har registrert.
- Turbotrykk: Likt på begge maskiner på 150 kPa. Her har det tidligere ligget på 150 på babord og 180 på styrbor (opp imot 20% forskjell)
- Forbruk av drivstoff i helgen:100 liter på babord, og 103,5 liter på styrbord. 3.5% forskjell. Tidligere har forskjellen ligget på 10%
For nye lesere så er båten ny fra 2013, jeg har etter motorhavaritråden min ifjor sommer i sum fått byttet (reklamasjon) longblock på begge motorene (to nye motorer slik jeg forstår det). Jeg har klaget til leverandør på disse urimelighetene i VP instrumentavlesninger siden 2014 sesongen,
Drevhavariet er fortsatt et åpent spørsmål. Men gutta som har hatt båten i vinter lar regningen ligge inntil det er avklart.
Utestående nå er mangel på rpm. Rett ut av vinteropplag, uten særlig vind, har flyttet inn, men med bare meg ombord sammen med ca 200/250 liter vann og 200/720 liter diesel, så oppnår jeg bare 3350 rpm på babord, og 3320 på styrbord med G6 propellene. (D4-300)
Det hevdes fra Ringstad at jeg må ned i propellstørrelse. Det hevdes samtidig fra leverandør at propellstørrelsen er riktig. De har samtidig levert en hydraulisk plattform som kan løfte 600 kg (inkl plattformen), og med en Seadoo Spark på 200 kg bundet fast bak der, så fant jeg ut at max turtall sank med 50 rpm. Da fikk jeg på max 3300 og 3270.
Kan umulig være riktig med G6 på denne båten slik forhandler hevder.
Uansett: Da er dere ihvertfall oppdatert på uklar årsakssammenheng med ugreit drev levert på ny båt.