Hakkannen
Elektrisk utstyr/maskiner fra Biltema
Jeg jobber på en ungdomsskole og har ansvaret for innkjøp til kunst og håndverk og diverse valgfag. Har med dette ansvaret for innkjøpene til sløyden og har kjøpt noe av Biltemas elektriske verktøy (kommunen skal alltid spare penger). Når det gjelder skjærende verktøy som høvler, huggjern, huljern, trerasper og lignende kjøper vi selvfølgelig mer annerkjent kvalitet, da er det Bacho, Sandvik og Stanley som gjelder (erfarer ikke at Biltemas skjærende verktøy har stålkvalitet som imponerer en gammel trebåtbygger).
Erfaringen så langt viser at mye av utstyret fra Biltema i praksis har fungert like godt til sine formål som mine langt dyrere private maskiner fra DeWalt, Makita og Hitaschi. Mine maskiner vil (sannsynligvis) tåle hard bruk langt lenger enn Biltemas maskiner, men likevel; flere av Biltemas maskiner har imponert meg. Både elevene og jeg selv bruker maskinene på sløyden rimelig hardt. Med 12 timer på sløyden i uka (+ en del private prosjekter og kveldskurs) får jeg brukt verktøyet en del. Gjerne ikke like mye som da jeg jobbet daglig på båtbyggeriet, men likevel mer enn de fleste hobbyfolk. Er man proff eller planlegger å bruke verktøyet veldig hardt over lang tid - velg proffverktøy. Men for dem som driver mer på hobbybasis må jeg si jeg har oppdaget at Biltema har en del verktøy som fungerer godt. Og jeg synes de generelt sett har blitt langt bedre på kvalitet og ergonomi de siste årene.
Dessverre har enkelte av produktene vi er fornøyde med gått ut av salg (blant annet plansliperen, eksentersliperen og den gamle modellen båndsliper) så disse tas dermed ikke med i oversikten under.
Not:
Biltemas byggsag/benksirkelsag - "Prisgunstig". Tenker jeg stopper der, anbefales overhodet ikke, denne saga er noe av det mest ustabile og unøyaktige jeg har vært borti. Kan virke som saga er lik (eller kopi) av ei byggsag fra Metabo, men den saga kan heller ikke anbefales. Anlegget er kun festet i ende enden, og settes fast ved å skru til et hjul. Det er ikke lett å få anlegget til å gå parallelt med sagbladet, men det har samtidig lite å si siden sagbladet justerer seg selv, det fungerer som et uforutsigbart slingreblad, helt krise. Så nøyaktig blir det ikke uansett hvor mye man prøver. Svak motor, sliter selv med 3" furu, selv med splitter nytt sagblad. Der sagbladet kommer gjennom bordet er det et innlegg i plast (for å ikke skade metallbordet, som er laget av unøyaktig presset stålplate). Plastinnlegget er så tynt at selv om plasten er hard brekker innlegget lett. Ikke bare det første innlegget, men også versjon to og tre brekker lett. Noe som medfører at materialen fort stopper opp når man sager, og man må drive og løfte og bende for å få materialen gjennom. Løsningen hos oss var at jeg heller lagde til et innlegg i kryssfiner. Ga opp plastinnlegget. Kryssfineren er langt stødigere og holdbar.
Maybe:
Biltemas håndoverfres - Stødig og prisgunstig maskin, følger med litt utstyr. Som alle billigmaskiner har fresen alt for kort ledning. På jobb har vi til sammen 5 slike håndoverfreser. Felles for alle er at strømbryteren ryker etter noe bruk. Skal faktisk innom Biltema i morgen for å reklamere på den nyeste maskinen som fikk frest fra seg om lag halvannen meter før bryteren tok kveld. Anbefales? Hvis du bor nærme Biltema og det koster lite for deg å reklamere; løp og kjøp. Du skal lete etter like stabil maskin som denne til såpass lav pris. Hvis du bor et stykke fra Biltema (slik som jeg gjør), tenk deg om. Legg heller i 500-1000kr mer og kjøp en maskin av mer annerkjent merke.
Hot:
Biltemas 5" vinkelsliper - Har to stykker på jobb. Sto senest i dag og kappet 12mm gjengestag opp i 48 biter, holdt på kontinuerlig i nærmere halvtimen. Undervisningstimen etter byttet vi til slipeskive og en av elevene slipte av kantene på gjengestaget, med samme maskin. Den eldste vinkelsliperen av denne typen kjøpte vi inn til skolen for 3-4 år siden (fritt etter husken) og den blir brukt flere ganger i uka, hele året. Stabil og grei å holde i, noe mer vibrasjon enn DeWaltene mine og gjerne litt tyngre og klumpete i utformingen, men helt grei. Til en pris rett under 300kr kan jeg trygt anbefale denne.
Biltemas varmluftspistol - Har to stykker på jobb. Brukes jevnlig flere ganger i uka, men sjelden lengre enn 4-5 minutter av gangen. Står ikke tilbake for langt dyrere varmluftspistoler jeg har brukt, men klart, den er enkel i formen og gjerne ikke så god å holde i. Til småplukk er den grei.
Biltemas multisliper (Dremel-kopi) - Har et par av modellen før denne, disse er ikke godt bygget. Denne nye versjonen kjøpte vi også et par av, i starten av skoleåret og har brukt dem nesten daglig denne høsten i forbindelse med utskjæringer av både tre og metall. Så langt har maskinene holdt bra, virker bedre sammenskrudd enn forrige modell og det følger med litt utstyr i eska. Til den prisen (149kr) er maskinen et røverkjøp. Jeg har to multislipere fra Dremel (gammel og nyere type), vil ikke si Biltemas variant står tilbake for disse i bruk. Den langsiktige kvaliteten er sannsynligvis lavere, men så koster Biltemas variant 10-15% av en original Dremel. Bare delene som følger med hadde kostet 150kr hvis man skulle kjøpt Dremel sitt utstyr. Biltema har en god del utstyr til slike multislipere, både for sliping, kutting og polering. Verdt å ta en kikk, selv for de som har ekte Dremel vil mye av tilbehøret fungere bra.
Biltemas båndsliper - De har kommet med en ny modell nå, modellen de hadde før denne har vi fire maskiner av. De eldste er nok fort 6-7 år og har blitt brukt mye (blant annet i årlige elevbedrifter som har laget hagebenker, elever forstår (vanligvis) ikke gleden og effekten av å høvle og bruker derfor båndsliper, ja, jeg vet det er forkastelig, men klarer dessverre ikke rekke over alt). Selv har jeg ved flere anledninger latt båndslipere svive nærmere timen i strekk, kun avbrutt av korte pauser for å sjekke hvor det må slipes mer. Nesten utrolig at en såpass billig båndsliper holder så godt, mye for pengene. Den nye modellen som er i linken over kjøpte vi en av nå i høst og har dermed ikke fått prøve den over tid slik som de andre, men så langt virker den grei og stabil. Personlig liker jeg grepet på den gamle bedre, men det blir en smakssak. Det følger med ekstra drivreim i eska (har skiftet på et par av maskinene, de andre holder faktisk enda, selv om de har blitt mye brukt).