Jump to content

Hot or not fra Biltema.

Shore

Recommended Posts

Nå er det så mange år siden jeg kjøpte min siste stikkontakt på BT at jeg knapt husker hva som var største motargumentet, men jeg antar det var dårlige tilkoblingspunkter som var avgjørende. Det er som regel det som er den mest iøynefallende forskjellen på merkevarer (Elko) og en del andre. Kapslingene er ofte også av simplere variant (synsmessig). Når det gjelder CEEkontaktene, så er ikke det siste argiumentet like viktig, da kontaktene i seg selv, uansett merke ikke akkurat er en pryd for hjemmet.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Utfordringen med Biltema er at prisene er blitt veldig utvannet på mange produkter de siste årene. Noe er dyrere og noe er billigere en andre plasser. Ta skruer i A4 for eksempel, de får jeg faktisk billigere på Albert E. Olsen. Så har du igjen momentet med at om du skriver noe negativt her på forumet om Biltema, så går det nøyaktig 1ns før man blir arrestert. Jeg dristet meg i fjor til å skrive at jeg bar veldig selektiv på hva jeg handlet der. Pang sa det og jeg ble stilt til veggs. Når det gjelder CE, så misbrukes det ofte. Sier ikke at det skjer her, men jeg har flere ganger sett CE omtalt som China Export. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Tror vel ikke fake CE merking er noe man finner hos Biltema, nei.

Pensler er også noe jeg kjøper hos Biltema. Man skulle vel tro at Jordan sine kostbare 250 kroners pensler er helt enestående, men i sommer måtte jeg legge en slik til side til fordel for Biltemas latterlig billige når jeg beiset huset. At en dusinvare til 50 kroner er like god eller bedre enn en til femdobbel pris bør være en vekker for hysteriske merkevarepriser hos byggvarehusene.

For noen år siden malte jeg grunnmuren, brukte en 3 stegs maling fra Jotun som minnet mer om sementvelling enn maling. Prøvde forskjellige dyre pensler, alt fra "gresskoster" til beisepensler. Endte opp med det som den gang het "Rødpensel" fra Biltema, som viste seg å være den penselen som ga kombinasjonen minst grad av senebetennelse/penest resultat/lavest pris. 

http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Pensel/Pensel-for-slammaling-2000019565/

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

JRK skrev 46 minutter siden:

Bare pass på at det er rett CE. Omentrent same merke som vi broker som CE merke, anvendes som China Export (CE) I kina.

Ikke så relevant for biltema, men til ettetanke når man handler på nett.

Novel, eit merke laga for å villeda.

Eg syns å erindra for eit halvt århundre eller so siden, då "Made in Japan" var omtrent like mykje skjellsord som china export er i dag.

Japan omdøpte etter sigende ei av øyane sine til Sweden, og satte opp ein svær emballasjefabrikk der. Dermed var emballasjen "made in Sweden" og eksporten blei betydelig lettare.

Vel, jeg har nevnt 1 lampe, 1 type termometer og 2 pensler på plussiden mens jeg har sagt at jeg ikke handler elektrisk materiell der grunnet kvaliteten, og slikt elektrisk utstyr ligger i størrelsesorden noen hundre artikler, samt at tråden heter hot or not, så jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig i at det bare er positivt.

Tror ikke jeg vil bli headhuntet til markedsføringsavdelingen på Biltema av slikt. :lol:

Når det er sagt, så sier jeg jo innledningsvis at jeg mener kvaliteten har løftet seg en del senere år og selv om jeg er kritisk til en god del, synes jeg de bør få omtale for det som er positivt. De har ikke spesielt mye kapitalvarer, men til tross for det, er det nok få butikker jeg og en del andre legger igjen mere penger hos enn Biltema. De har tross alt veldig bredt sortiment.

Du er også invitert til å dele erfaringene med dine kjøp hos Biltema, meningen med tråden er nettopp at vi skal kunne få grunnlag til å velge det som er bra og styre unna det som er dårlig.

Redigert av Shore (see edit history)

:thumbsup:

Biltema er med sine mange utsalg, antagelig den butikken for båtutstyr som blir besøkt hyppigst av BP sine medlemmer, så litt produktinformasjon er aldri bortkastet.

Badestigen, 3 trinn i rustfritt hang på båten når jeg kjøpte den, virker bra så langt, artikkel nr. 25065. Ser de har ca tilsvarende hos Maritim, avbildet med 4 trinn, men beskrevet som 3 trinn i katalogen. Er de identiske, er Biltemas et godt kjøp til 2/3 av prisen hos Maritim.

5a280e3f9d18a_GrindepGullholmen.jpg.d56398562c73b7bcc9d9ed7fd6412394.jpg

Har lurt på å kjøpe meg eit rimeleg strømaggregat, men etter å ha vore inn på denne testen ombestemde eg meg.  Om eg no skulle ombestemme meg att, blir det i alle høve ikkje biltema sitt. Kvaliteten er langt under pari. (Det gjeld forresten dei fleste andre og.)

https://www.tu.no/artikler/energimyndigheten-testet-aggregater-resultatet-royk-og-flammer/222622

Elektrisk utstyr/maskiner fra Biltema

Jeg jobber på en ungdomsskole og har ansvaret for innkjøp til kunst og håndverk og diverse valgfag. Har med dette ansvaret for innkjøpene til sløyden og har kjøpt noe av Biltemas elektriske verktøy (kommunen skal alltid spare penger). Når det gjelder skjærende verktøy som høvler, huggjern, huljern, trerasper og lignende kjøper vi selvfølgelig mer annerkjent kvalitet, da er det Bacho, Sandvik og Stanley som gjelder (erfarer ikke at Biltemas skjærende verktøy har stålkvalitet som imponerer en gammel trebåtbygger).

Erfaringen så langt viser at mye av utstyret fra Biltema i praksis har fungert like godt til sine formål som mine langt dyrere private maskiner fra DeWalt, Makita og Hitaschi. Mine maskiner vil (sannsynligvis) tåle hard bruk langt lenger enn Biltemas maskiner, men likevel; flere av Biltemas maskiner har imponert meg. Både elevene og jeg selv bruker maskinene på sløyden rimelig hardt. Med 12 timer på sløyden i uka (+ en del private prosjekter og kveldskurs) får jeg brukt verktøyet en del. Gjerne ikke like mye som da jeg jobbet daglig på båtbyggeriet, men likevel mer enn de fleste hobbyfolk. Er man proff eller planlegger å bruke verktøyet veldig hardt over lang tid - velg proffverktøy. Men for dem som driver mer på hobbybasis må jeg si jeg har oppdaget at Biltema har en del verktøy som fungerer godt. Og jeg synes de generelt sett har blitt langt bedre på kvalitet og ergonomi de siste årene.

Dessverre har enkelte av produktene vi er fornøyde med gått ut av salg (blant annet plansliperen, eksentersliperen og den gamle modellen båndsliper) så disse tas dermed ikke med i oversikten under.

Not:

Biltemas byggsag/benksirkelsag - "Prisgunstig". Tenker jeg stopper der, anbefales overhodet ikke, denne saga er noe av det mest ustabile og unøyaktige jeg har vært borti. Kan virke som saga er lik (eller kopi) av ei byggsag fra Metabo, men den saga kan heller ikke anbefales. Anlegget er kun festet i ende enden, og settes fast ved å skru til et hjul. Det er ikke lett å få anlegget til å gå parallelt med sagbladet, men det har samtidig lite å si siden sagbladet justerer seg selv, det fungerer som et uforutsigbart slingreblad, helt krise. Så nøyaktig blir det ikke uansett hvor mye man prøver. Svak motor, sliter selv med 3" furu, selv med splitter nytt sagblad. Der sagbladet kommer gjennom bordet er det et innlegg i plast (for å ikke skade metallbordet, som er laget av unøyaktig presset stålplate). Plastinnlegget er så tynt at selv om plasten er hard brekker innlegget lett. Ikke bare det første innlegget, men også versjon to og tre brekker lett. Noe som medfører at materialen fort stopper opp når man sager, og man må drive og løfte og bende for å få materialen gjennom. Løsningen hos oss var at jeg heller lagde til et innlegg i kryssfiner. Ga opp plastinnlegget. Kryssfineren er langt stødigere og holdbar.

Maybe:

Biltemas håndoverfres - Stødig og prisgunstig maskin, følger med litt utstyr. Som alle billigmaskiner har fresen alt for kort ledning. På jobb har vi til sammen 5 slike håndoverfreser. Felles for alle er at strømbryteren ryker etter noe bruk. Skal faktisk innom Biltema i morgen for å reklamere på den nyeste maskinen som fikk frest fra seg om lag halvannen meter før bryteren tok kveld. Anbefales? Hvis du bor nærme Biltema og det koster lite for deg å reklamere; løp og kjøp. Du skal lete etter like stabil maskin som denne til såpass lav pris. Hvis du bor et stykke fra Biltema (slik som jeg gjør), tenk deg om. Legg heller i 500-1000kr mer og kjøp en maskin av mer annerkjent merke. 

Hot:

Biltemas 5" vinkelsliper - Har to stykker på jobb. Sto senest i dag og kappet 12mm gjengestag opp i 48 biter, holdt på kontinuerlig i nærmere halvtimen. Undervisningstimen etter byttet vi til slipeskive og en av elevene slipte av kantene på gjengestaget, med samme maskin. Den eldste vinkelsliperen av denne typen kjøpte vi inn til skolen for 3-4 år siden (fritt etter husken) og den blir brukt flere ganger i uka, hele året. Stabil og grei å holde i, noe mer vibrasjon enn DeWaltene mine og gjerne litt tyngre og klumpete i utformingen, men helt grei. Til en pris rett under 300kr kan jeg trygt anbefale denne.

Biltemas varmluftspistol - Har to stykker på jobb. Brukes jevnlig flere ganger i uka, men sjelden lengre enn 4-5 minutter av gangen. Står ikke tilbake for langt dyrere varmluftspistoler jeg har brukt, men klart, den er enkel i formen og gjerne ikke så god å holde i. Til småplukk er den grei.

Biltemas multisliper (Dremel-kopi) - Har et par av modellen før denne, disse er ikke godt bygget. Denne nye versjonen kjøpte vi også et par av, i starten av skoleåret og har brukt dem nesten daglig denne høsten i forbindelse med utskjæringer av både tre og metall. Så langt har maskinene holdt bra, virker bedre sammenskrudd enn forrige modell og det følger med litt utstyr i eska. Til den prisen (149kr) er maskinen et røverkjøp. Jeg har to multislipere fra Dremel (gammel og nyere type), vil ikke si Biltemas variant står tilbake for disse i bruk. Den langsiktige kvaliteten er sannsynligvis lavere, men så koster Biltemas variant 10-15% av en original Dremel. Bare delene som følger med hadde kostet 150kr hvis man skulle kjøpt Dremel sitt utstyr. Biltema har en god del utstyr til slike multislipere, både for sliping, kutting og polering. Verdt å ta en kikk, selv for de som har ekte Dremel vil mye av tilbehøret fungere bra.

Biltemas båndsliper - De har kommet med en ny modell nå, modellen de hadde før denne har vi fire maskiner av. De eldste er nok fort 6-7 år og har blitt brukt mye (blant annet i årlige elevbedrifter som har laget hagebenker, elever forstår (vanligvis) ikke gleden og effekten av å høvle og bruker derfor båndsliper, ja, jeg vet det er forkastelig, men klarer dessverre ikke rekke over alt). Selv har jeg ved flere anledninger latt båndslipere svive nærmere timen i strekk, kun avbrutt av korte pauser for å sjekke hvor det må slipes mer. Nesten utrolig at en såpass billig båndsliper holder så godt, mye for pengene. Den nye modellen som er i linken over kjøpte vi en av nå i høst og har dermed ikke fått prøve den over tid slik som de andre, men så langt virker den grei og stabil. Personlig liker jeg grepet på den gamle bedre, men det blir en smakssak. Det følger med ekstra drivreim i eska (har skiftet på et par av maskinene, de andre holder faktisk enda, selv om de har blitt mye brukt).

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Apropos CE-merking og opphavsland, så jeg noe artig på esken til en vindusviskermotor jeg har (kjøpt her i landet hos BestMarin). Den er CE-merket og ved første øyekast så det ut som det i et hjørne på esken sto: Made in China. Men så la jeg merke til at det var en klistrelapp som det sto 'Made in China' på. Da måtte jeg selvfølgelig pirke vekk lappen, og der sto det 'Taiwan'. Så her kommer storpolitikken inn.

visker_merking.jpg.eefdd3ae0725c7a3c52c3650198f6e31.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjøpte 2 stk. ledlys til forrige båten.

http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Innvendig-belysning/Innvendig-belysning-LED-2000037502/

Den ene blåste hovedsikringen gang etter gang. Den andre slo seg av og på helt tilfeldig. Jeg tok ikke vare på kvitteringen så begge to bare endte opp i søppelbingen.

Avisoleringstang.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Avisoleringstang-2000016798/

Gikk i stykke ca. 3. gang jeg brukte den. Byttet den til en litt dyrere en.

Ellers så liker jeg Biltema veldig godt og jeg har mye verktøy og diverse båt ting derfra. De har nylig åpnet et nytt varehus 5 minutter herfra på Slitu.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Skulle kjøpe meg ein hendig batteridrill no i haust for å ha i båten. Eitt merke var desidert best, men kosta likevel "berre" 1000 kroner. Og er nærast ævigtvarande for mitt bruk. Kunne sjølvsagt gått ned nokre hundrelappar og kjøpt ein frå Biltema, slik dei fleste (?) ville gjort. Men valde kvalitet.

Les testen! Likevel sel den frå Biltema i bøtter og spann. Eg skjønar det ikkje!

https://www.tek.no/artikler/samletest-10-8v-driller/376154

Fjordgubbe skrev for 1 time siden:

Har lurt på å kjøpe meg eit rimeleg strømaggregat, men etter å ha vore inn på denne testen ombestemde eg meg.  Om eg no skulle ombestemme meg att, blir det i alle høve ikkje biltema sitt. Kvaliteten er langt under pari. (Det gjeld forresten dei fleste andre og.)

https://www.tu.no/artikler/energimyndigheten-testet-aggregater-resultatet-royk-og-flammer/222622

Jeg hadde heller ikke kjøpt aggregat fra Biltema, men den testen hadde uansett fått stryk hos meg. Snakk om å blande snørr og barter. Halvparten av aggregatene er ikke beregnet for finelektronikk da det ikke er inverterteknologi og å sammenligne aggregater til 2000 kroner med et til over 30.000 kroner faller på sin egen urimelighet. 

Jeg ble faktisk mest overrasket over at Kipor fikk så dårlig kritikk, de får ofte god kritikk ellers.  

Jeg forstår ikke at Biltema har slike aggregater til salgs, det må da koste mer enn det smaker å ha noe slikt i sortimentet.

@ Hakkanen: Flott innspill med mye relevant stoff. Jeg har en advarsel å komme med hvis skolen skal bruke Biltemas el-høvel. Den jeg i sin tid kjøpte hadde så dårlig innfesting av stangen som holdt støvposen at denne røyk og forsvant inn mellom trommel og anlegg med hjelp av trommelens 15-20000 omdreininger/min. Hadde en finger stått i veien for den hadde den antagelig ikke sittet fast på hånden uten hjelp av nål og tråd etterpå. Høvelen alene kan nok til sin pris være et godt kjøp, men kast støvposen hvis det fremdeles ser ut til å være sped innfesting. Ser ut som de som selges idag har en litt kraftigere innfesting.

Lagt til: Det er ikke selve støvposeinnfestingen, men en stålstang som holder støvposen ut fra maskinen som har svakt feste. Når denne stangen ryker/mister festet, kollapser støvposen og kan bli dratt inn i trommelen.

Redigert av Shore (see edit history)

• 2 år senere...

Kommer med en artikkel jeg synes fortjener oppmerksomhet. Jeg er hyppig bruker av sekketraller, da jeg er litt dårlig i bæresystemet, har både middels lette sammenleggbare, som faktisk er kraftige nok til å håndtere ovner m.m., men som har litt begrensninger med høyde og litt lett vipper ved større ting, har og en stor tralle fra Biltema, men den er ikke sammenleggbar, så den blir gjerne stående ute, ofte mangler det luft i hjula, ja, jeg er ikke så begeistret for den.

Forleden trengte jeg en skikkelig sekketralle til å flytte et stort kjøl/frys og kjøpte en for meg, ny type sekketralle fra Biltema. Genial sak, kraftig, ganske tung, men til å slå sammen, både på lengde og det brettet foran, så lagringsproblemet og frakt er ganske overkommelig. Den har nå allerede fått prøvd seg på et par ganske uhåndterlige og lange, tunge ting og jeg må si at jeg er imponert. 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/traller/lagertralle-sammenleggbar-2000028487

Sekketralle 1.jpg

Sekketralle.jpg

Jeg trengte en bra støvmaske da jeg driver og pusser bort gammel bunnstoff. Håpløs med engangsmasker da jeg bruker briller og de dugger noe forferdelig. Ser ikke hva jeg drive med. BT sin beskyttelsesmaske er laget av Climax Spania. Går under navnet Climax model 755. Meget behagelig å ha på og veldig lett å puste gjennom. Brillene holde seg klare også.

https://www.biltema.no/bygg/verneutstyr/beskyttelsesmasker/beskyttelsesmaske-7551-2000040037

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

en ting jeg har lært meg er at "gummiartikler" på BT er noe man bør ligge unna.   Basert på erfaringer med bensinslanger , trillebårslanger/dekk og annet småtjafs.  

Men så har man jo alltid unntak.  Kjøpte etpar motorsykkelslanger (beregnet for cross) her for snart 10 år siden.  solide saker som holder vel så godt på lufta som langt dyrere merkevarer 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...