mmosberg Startet 3.Desember.2017 Del på Facebook Startet 3.Desember.2017 Ifbm med demontering av aftercooler på den ene av KADene mine knakk bunnpluggen. Den har nå ligget 10 dager i ren saltsyre og er ikke tæret. Se bilder. Da jeg renset innsatsen i aftercooleren brukte jeg 15% Systemrens i vann og varmet det opp til ca 60 grader. Dette gjorde jobben, men måtte stå over natten. Innsatsen i aftercoolere, varmevekslere og oljekjølere er vel lagd av en slags messing- kobberlegering. Uansett så er det edelt. Jeg har aldri turt å bruke saltsyre på slike ting, men dette lille eksperimentet beviser vel at det går greit. Fordelen er jo at istendenfor 24-48 timer virketid så kommer du ned i 5-10 minutt. Kjør debatt ? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
petti Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Hei. i og med at den er så rød i godset, og i tillegg er knukket så tyder vel dette på at den er tæret helt i hjel. Da det kan se ut som om all messing har forlatt materialet og det du står igjen med her er et rødt gods som er sprøtt som kjeks. Tror jeg da... Tæring på slike gods vil ikke alltid fremstå som pittings (groper i godset). noen enig?? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 (redigert) Enig med Petti! Ser ut som syra har avsinket messingen. Det er kanskje bare på overflaten? Kapp pluggen med en baugfil og studer kuttflaten for fargeforskjell for å se hvor dypt avsinkingen er. Redigert 3.Desember.2017 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mmosberg Svart 3.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Den var så råtten at den knakk bare jeg satte fastnøkkelen i den. Så den rødfargen som du ser var der allerede før syrebehandlingen. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Ingar Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Systemrens er basert på fosforsyre som løser opp oksidlaget på metall. Saltsyre løser opp selve metallet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.