Jump to content

Saltsyre og messing, edelmetall


mmosberg

Recommended Posts

Ifbm med demontering av aftercooler på den ene av KADene mine knakk bunnpluggen. Den har nå ligget 10 dager i ren saltsyre og er ikke tæret. Se bilder. Da jeg renset innsatsen i aftercooleren brukte jeg 15% Systemrens i vann og varmet det opp til ca 60 grader. Dette gjorde jobben, men måtte stå over natten. Innsatsen i aftercoolere, varmevekslere og oljekjølere er vel lagd av en slags messing- kobberlegering. Uansett så er det edelt. Jeg har aldri turt å bruke saltsyre på slike ting, men dette lille eksperimentet beviser vel at det går greit. Fordelen er jo at istendenfor 24-48 timer virketid så kommer du ned i 5-10 minutt. Kjør debatt ?

 

20171203_122803.jpg.0535e60f016e08cc51a211eed9f4b37a.jpg20171203_122819.jpg.8d7eb4c30499d4aa4e71150beda15cfa.jpg

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Hei. i og med at den er så rød i godset, og i tillegg er knukket så tyder vel dette på at den er tæret helt i hjel. Da det kan se ut som om all messing har forlatt materialet og det du står igjen med her er et rødt gods som er sprøtt  som kjeks. Tror jeg da... Tæring på slike gods vil ikke alltid fremstå som pittings (groper i godset). noen enig??

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...