Ask Startet 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2017 Hei Eg har fått nokre tilbod på ny genoa til vår FP Athena 38 cat. Ein seglmakar skriv: "Vi anbefaler en Biradial konstruksjon i vår Gran HPC Rullegenoa, tegning av Biradial rullegenoa ligger som vedlegg. Denne konstruksjonen fanger opp kreftene i de bærende fibrene i duken, også når det rulles inn. Derfor er dette et foretrukket valg for en katamaran som har et stort rettende moment, og derfor store krefter ut fra skjøtehjørnet. Vi vil ikke anbefale en triradial konstruksjon der bærende fiber ikke ligger i samme retning som de største kreftene i seilet." Ein annan seilmakar seier at biradiale segl slutta ein med for 20 år sidan, og at eg bør ha triradial. Segla på bileta eg har fått tilsendt ser nokolunde like ut. Kva er forskjellen, på bi- og triradial, og er biradial godt nok? Me seglar ikkje regatta. Biradial er 5-6 000 rimelegare. Eg er takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 (redigert) Jeg tror begge har rett. Triradiale seil har paneler fra alle tre hjørner. På biradiale seil går panelene i trekant ut fra skjøtehjørne. Jeg vil anta at et triradielt seil er sterkere fullt utrullet men at det blir mindre sømmer mot forlikshjørnene på biradielt når innrullet. Bakdelen med radielle seil for seilmakerene er jo flere paneler jo mere svinn på seilduk når kuttes. Jeg vil anta for deg er det viktigste hvilken duk som blir brukt. Det er nok der den største forskjellen ligger i laminatduk. CL duk (cruiselaminat) kommer i mange forskjellige former. Duker med x-ply (skråstilte tråder) i tillegg til hoved bære trådene er nok det beste for å ta kreftene i et innrullet seil. Det er ofte duk med uvm finish som blir brukt da den er god mot mugg. Jeg vil tro at hele prisforskjellen ikke ligger triradielt VS biradielt. Jeg har målt opp noen båter og vi har fått sydd seil i crosscut dynema duk. Jeg har seilt litt på disse to båtene og det virker spennende. Dynema duk er jo ofte dyr men crosscut konstruksjonen gjør at det blir lite svinn og sømmer i seilet. Jeg ville også sett på dette som et alternativ. Redigert 3.Desember.2017 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Sun Flyer Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Det er jo forholdsvis sjelden man seiler med revet forseil på katamaran. Jeg har gjort det to ganger på 5 år. Ville ikke latt dette være avgjørende for valget. Vår rullefokk er triradial. Neste gang vil jeg nok velge noe som er enda mer strekkfast enn polyester. Men det er storseilet som er neste på listen om vi skal ha et nytt seil nå. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Maika Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Det kommer vel an på bruksområdet. I hardvindsseiling er vel regelen at det ikke skal være drag i masta over flyndra, så å ha delvis innrullet forseil vil i praksis bare være ok dersom storseilet ikke er revet. Men å seile med delvis innrullet forseil er vel ikke innafor i hardvindsseiling uansett, da en ødelagt rulle med seil kan skape store problemer. Rev skal skal derfor settes som eget seil, og på egnet kutterstag dersom storseilet reves. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Hei Eg takka for svar. Maika. Kva er flyndra i masta? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Flyndra er den øverste delen av storseilet, typisk forsterket med et hardt materiale. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Maika skrev 46 minutter siden: . Men å seile med delvis innrullet forseil er vel ikke innafor i hardvindsseiling uansett, Det stemmer ikke med min erfaring. Enig i at rev i storseilet er første punkt. På vår båt tar vi også rev 2 før vi ruller inn genoa. Dette har med balanse i båten å gjøre. Når vi ruller inn, tar vi mye, minimum 4 runder. Vi seiler mye med rev og innrullet genoa. Spesielt på havet. Brukt kutterseil på to båter på havet. Ene fungerte det veldig bra, ble brukt mye i hard vind. Men sammen med en delvis innrullet genoa. Stort sett i over 20 m/s at kutterseilet sto alene (sammen med 3 dype rev i storseilet). Andre båten fungerer ikke kutterseilet tilfredsstillende. Feil sydd, og får ikke strammet forliket nok (spectra forlik og lensetakler ved innfestingen av kutterseiet). Må sies at mesteparten av testingen har vært i 16-20 m/s, så ikke mest løsningsorientert. Min konklusjon er at vi seiler med delivis innrullet genoa i hard vind. Gjelder også de jeg kjenner som seiler på havet. Bi eller trilaterial er jeg dessverre ikke nok oppdatert på. Forstår hva begge seilmakere sier, men må se på trådene i duken for å si noe kvalifisert. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Ja, det er jo ikke uvanlig å seile med delvis innrullet forseil, men det er ikke anbefalt i hard vind med båter som ikke krenger mye (flerskrog). Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 (redigert) Kan du Ask si hva det er du har fått tilbud på? Skjæring og duktype så er det litt enklere å sammenlikne tilbudene. Du trenger ikke skrive pris eller hvilken seilmaker det er fra. Her er noen av duken som er Aktuelle: http://www.dimension-polyant.com/en/Laminate_Cruising_2_3_1.php http://www.challengesailcloth.com/mpc-mpcx-laminate/ https://www.contendersailcloth.com/product/cdx-polyester-cruising-laminate/ Samt at endel seilmakere har sine egne produserte duker. Nå skal det sies at de fleste laminatduker funker bra og det er større forskjell på vevde poliesterduker (dacron) Redigert 4.Desember.2017 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Sun Flyer Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Det som maika sier om flyndra på storseilet har noe for seg. Men neppe på din rigg, ask. Når man setter rev 2 eller 3 i storseilet vil masta trakkes hardt bakover der flyndra er. Ihverfall om man seiler kryss. Hvis dette punktet er langt under forstaget vil midten av masten være i fare for å invertere. Dette motvirkes av å ha et kutterstag lavere på masten. Men på din (og min) katamaran er det en diamant som er satt ganske stramt og sørger for at midten av masta holder seg på plass forover ved at det antagelig er satt en permanent bøy. Så jeg ville ikke vært særlig bekymret. Det om forseilet er innrullet eller ikke gjør ingen forskjell på dette, det er storseilet som er faren. Men ideelt skulle man kanskje hatt stormfokk på en eget stag som var festet i nærheten av flyndra på storseilet. Men da kunne man ikke brukt dette seilet uten storseilet oppe med mindre man hadde satt opp lensetakler i samme høyden. Selv har jeg en stormfokk som festes rundt en innrullet rullefokk. Men den har jeg kun testet i lette vinder for å se hvordan den rigges. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.