Jump to content

Edit History

ravddo

ravddo

Jeg tror begge har rett.

Triradiale seil har paneler fra alle tre hjørner. På biradiale seil går panelene i trekant ut fra skjøtehjørne.

Jeg vil anta at et triradielt seil er sterkere fullt utrullet men at det blir mindre sømmer mot forlikshjørnene på biradielt når innrullet.

Bakdelen med radielle seil for seilmakerene er jo flere paneler jo mere svinn på seilduk når kuttes.

Jeg vil anta for deg er det viktigste hvilken duk som blir brukt. Det er nok der den største forskjellen ligger i laminatduk. CL duk (cruiselaminat) kommer i mange forskjellige former. Duker med x-ply (skråstilte tråder) i tillegg til hoved bære trådene er nok det beste for å ta kreftene i et innrullet seil. Det er ofte duk med uvm finish som blir brukt da den er god mot mugg. Jeg vil tro at hele prisforskjellen ikke ligger triradielt VS biradielt.

Jeg har målt opp noen båter og vi har fått sydd seil i crosscut dynema duk. Jeg har seilt litt på disse to båtene og det virker spennende. Dynema duk er jo ofte dyr men crosscut konstruksjonen gjør at det blir lite svinn og sømmer i seilet. Jeg ville også sett på dette som et alternativ.

ravddo

ravddo

Jeg tror begge har rett.

Triradiale seil har paneler fra alle tre hjørner. På biradiale seil går panelene i trekant ut fra skjøtehjørne.

Jeg vil anta at et triradielt seil er sterkere fullt utrullet men at det blir mindre sømmer mot forlikshjørnene på biradielt når innrullet.

Bakdelen med radielle seil for seilmakerene er jo flere paneler jo mere svinn på seilduk når kuttes.

Jeg vil anta for deg er det viktigste hvilken duk som blir brukt. Det er nok der den største forskjellen ligger i laminatduk. CL duk (cruiselaminat) kommer i mange forskjellige former. Duker med x-ply (skråstilte tråder) i tillegg til hoved bære trådene er nok det beste for å ta kreftene i et innrullet seil. Det er ofte duk med uvm finish som blir brukt da den er god mot mugg.

Jeg har målt opp noen båter og vi har fått sydd seil i crosscut dynema duk. Jeg har seilt litt på disse to båtene og det virker spennende. Dynema duk er jo ofte dyr men crosscut konstruksjonen gjør at det blir lite svinn og sømmer i seilet. Jeg ville også sett på dette som et alternativ.

• Create New...