Mulligan Startet 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2017 Er ikke dette tetraideskroget i ny tapping? Loxo 32. 15 knuter med to d2-30 på seildrev er vel ikke så galt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 tippe den e ei roillku! skjønner ikke helt konseptet! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Popeye70 Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 Det ser ut som de har tatt med seg et seilbåtskrog over i motorbåtsfæren, og justert det litt... Not my cup of tea. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tuffff Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 Endelig noen som har tatt tegninga. Dette har jeg etterlyst i mange år Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 15 kn med 60 HK da kjører en billig. Skulle vært moro å vite hva den ville klare med 2 stk D2-75. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 tuffff skrev 18 minutter siden: .. Dette har jeg etterlyst i mange år Hva da, tuffff ? Jeg skjønner ikke dette konseptet.. alt er jo håpløst, bortsett fra fremdriftsøkonomi.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 Popeye70 skrev 39 minutter siden: Det ser ut som de har tatt med seg et seilbåtskrog over i motorbåtsfæren, Ikke helt. Det er en videreutvikling av tetraideskroget som var så populært i etterkrigstiden. Svært effektivt skrog. Den har ingen planingsterskel, men løfter seg høyere og høyere i vannet. Lager heller ikke noen hekksjø da den ikke drar med seg noen hekk. Denne båten er jo også svært lett til å være en 32 foter. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 En motorisert kjellerhybel.. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 Mulligan skrev 22 minutter siden: Ikke helt. Det er en videreutvikling av tetraideskroget som var så populært i etterkrigstiden. Svært effektivt skrog. Den har ingen planingsterskel, men løfter seg høyere og høyere i vannet. Lager heller ikke noen hekksjø da den ikke drar med seg noen hekk. Denne båten er jo også svært lett til å være en 32 foter. En moderne seilbåt har jo nesten en variant av et tetraideskrog, slik jeg ser det, dvs moderne seilbåter oppfører seg som et tetraideskrog. De løfter seg opp av vannet uten planingsterskel, og planer med riktig vind og seilføring. Ikke har de særlig hekkbølge heller. Se bare på Pogo sine egne Pogo 30 og 36. Brede og flate i baken, selv om de ikke er like ekstreme i boksfasongen eller har like skarpe knekkspant som Pogo Loxo 32, av naturlige årsaker. Rett baug, for å skjære gjennom bølgene. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 5.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 (redigert) Du her forsåvidt rett i det. Samme prinsippet i bunnen. All kraft skal omsettes til fremdrift, og ingen kraft skal suses vekk på å lage bølger. Nigel Irens har laget noen motorbåter på samme prinsippet, "Range Boat" er en av dem. Når jeg blir gammel og skrøpelig og ikke kan seile lenger skal jeg ha en Loxo 32 eller lignende. Redigert 5.Desember.2017 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 Worry II skrev for 2 timer siden: Hva da, tuffff ? Jeg skjønner ikke dette konseptet.. alt er jo håpløst, bortsett fra fremdriftsøkonomi.. Jeg har etterlyst en "seilbåt" uten mast, rigg og kjøl. Nettopp fordi du får jo i dag så uendelig mye mer båt for pengene ved kjøp av seilbåt kontra motorbåt. Dersom du i tillegg altså kutter ut rigg og kjøl, så blir det jo enda gunstigere. Billig (= mindre utslipp) fremdrift er jo dessuten et megapluss i en (elektrisk?) fremtid. Ikke dermed sagt at akkurat denne (Loxo 32) løsningen er den som jeg ville tegnet til meg selv, men konseptet er etter min mening helt genialt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 Mulligan skrev for 2 timer siden: Når jeg blir gammel og skrøpelig og ikke kan seile lenger skal jeg ha en Loxo 32 eller lignende. Da får vi bli riktig riktig skrøplige først Mulligan.............så kan vi felle ned aktern mot brygga å kjøre ombord med rullatoren. hadde en nabo på bryggen, han var rundt 80. da skiftet han fra en Omega 34 ned til en IF...en dag kom han seilende inn i havnen med IF'n, mellom alle brygger o utliggere........for att påhengern strejke ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Worry II Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 De får få noen år på seg med utprøving av skroget. Etter det bør de konsentrere seg om å bygge et funksjonelt overbygg med en romslig appellerende uteplass, samt lage en innredning som man får lyst til å tre inn eller ned i. Det er neppe noe tyngre å lage en fin innredning. Kanskje i samarbeide med Marex eller Saga ? Å lansere noe som dette i Norge i 2017 holder neppe mål, tror jeg. Skoget under fenderlista derimot.. har jeg tro på ! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2017 Man har jo Greenline 33 som også er økonomisk i drift uten å føle man sitter i et hull. Greenline er jo også nesten meteren bredere og blir da nesten dobbelt så rommelig. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2017 Marex, saga og Greenline er ca 1m bredere og har et mye høyere fribord og dermed tyngdepunkt! smalt skrog og lavt tyngdepunkt er konseptet med dette forvandlede seilbåtskroget.. Det blir helt umulig å konkurere med campingcruisere! Selv skjønner jeg ikke konseptet. for en motorbåtkonstruktør er ikke det å lage et deplassementskrog som skaper lite hekkbølger noe big deal, men det er ikke et slikt skrog den gemene hop ønsker seg. Hadde dette vært populært hadde det jo vært flere slike båter ala Greenline Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.