Guest Avmønstret# Startet 6.Desember.2017 Del på Facebook Startet 6.Desember.2017 (redigert) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/vaer-og-uvaer/stor-flomfare-stor-snoeskredfare-og-saa-kommer-advent-stormen/a/24202221/ Denne kommer til å rive godt hele veien inn til Ytre Oslofjord. Godt påskudd til å komme seg til båten i morgen kveld. https://www.windyty.com/?waverages,2015-07-07-12,58.858,11.100,10 Redigert 6.Desember.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Hvis været slår til, som meldt på Vestlandet, er det fare for at jeg sender opp nødraketter fra hjemmehavnen! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Og det blir lite søvn for (oss) stakkars båtboere Hang ut ekstra fendrer i dag før jobb, fortøyningene er fra før av doblet for vinteren. Er vel ikke så mye mer man kan gjøre Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Håper det ikke blir så ille som meldingene tilsier! For min del er det godt å vite at båten står i et tørt og fint naust! Hos oss er det for værhardt å ha båten ute om vinteren desverre Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
alidal Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 (redigert) Frisk over Boknafjorden nå... Juletre på ferga henger på "halv åtte" ? Redigert 7.Desember.2017 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 (redigert) https://www.windyty.com/menu?clouds,2015-06-22-15,56.608,7.119,6 Ser litt friskt ut ja Merkelig formasjon på vindbilde nytt norge ;-? Redigert 7.Desember.2017 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
bellen Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Rett utenfor Ålesund, hvor jeg bor, er det meldt vindkast på opp mot 35-40 m/s i kveld. Jeg har akkurat vært ute å tatt opp min skjærgårdsjeep nå. Var allerede ganske friskt i havnen, og floa stod veldig høgt, så jeg trengte nesten ikke å rygge ned i rampen i det hele tatt. Så nå er det bare å fortøye båten fast i takrennen på huset og holde seg fast. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Ligger heldigvis langt inne i vågen, og siden første uværet meldt i høst, har jeg hatt doble fortøyninger. Skal mye til før det blir farlig stygt i Kristiansund. Var litt bekymret for snø i går, men det kom bare et par cm, som allerede har regnet vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Blåser 25 sek i Stavern nå, 30 i kasta.... litt vind nå ja... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Seilbåt veltet i Åmøy Havn, Austre Åmøy (utenfor Stavanger). Veldig trist når slikt skjer Så vidt jeg vet er forholdsregler mot velt tatt, båtene står støttet opp i krybber og blir i tillegg stroppet fast ned mot bakken mot store betongklosser på hver side. Uheldig og lei vindretning i kveld, så vidt jeg vet er det første gang slikt skjer i den havna. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Var nede og så til båten i kveld. Den duppa rundt og koste seg i båsen. La seg litt over i de verste vindkasta, men ellers fred og fordragelighet. Lå fint midt i båsen uten å gnukke. Forferdelig spetakkel fra riggene til de 6-7 båtene som ligger der, ulte helt hysterisk, men overraskende stille og fredelig nedi båten. Sjekka fortøyninger og fendring til de andre båtene, alt ok, og dro hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 8.Desember.2017 Del på Facebook Svart 8.Desember.2017 Har ikke vært og sett status hos oss, men havna ligger skjermet for sørvest til sørøst vind. Vi får det dessverre igjen med nordvesten... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Zitt Svart 8.Desember.2017 Del på Facebook Svart 8.Desember.2017 Kjetil1 skrev 11 minutter siden: Har ikke vært og sett status hos oss, men havna ligger skjermet for sørvest til sørøst vind. Vi får det dessverre igjen med nordvesten... Har ikke vinden snudd til nordvest i Sandnes også nå da? Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 8.Desember.2017 Del på Facebook Svart 8.Desember.2017 (redigert) I overkant med bølger og vind i Bergenhavn i natt. Må ha vært veldig uheldig vindretning mht vind og spesielt bølger. Ikke lett å få sove selv med med en liten knert innabords. frokokosten ble tatt på land det rulla og slo slik at det var greiest. Redigert 8.Desember.2017 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Ida Marie III Svart 8.Desember.2017 Del på Facebook Svart 8.Desember.2017 HAIK skrev 1 time siden: I overkant med bølger og vind i Bergenhavn i natt. Må ha vært veldig uheldig vindretning mht vind og spesielt bølger. Ikke lett å få sove selv med med en liten knert innabords. frokokosten ble tatt på land det rulla og slo slik at det var greiest. Det er ingen god havn i sterk nordvest vind.. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 8.Desember.2017 Del på Facebook Svart 8.Desember.2017 (redigert) En liten snutt fra Vågen i Bergen i morges den 28.12.17 ca kl 0600. Den er litt mørk av naturlige årsaker, men om en følger med på båtene som ligger innenfor HAIK så ser en at det ikke var en veldig trivelig natt. Redigert 8.Desember.2017 av HAIK spelling (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Mulligan Svart 8.Desember.2017 Del på Facebook Svart 8.Desember.2017 Merkelig opplagsløsning. Snekka veltet. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Desember.2017 Del på Facebook Svart 8.Desember.2017 Ble ikke søvn før nærmere fem i natt, så trenger ikke mer av slik vind med det første Var bortom en tur og sjekket ut båten som hadde veltet. Trist opplegg, en Bavaria 50', rett i bakken der. Var ikke lett å se om det hadde gått mye ut over nabobåten, men riggen til Bavariaen lå i alle fall godt over, så vil tro det har blitt litt skader (gadd ikke gå ut av bilen, det blåste og regnet mer enn behagelig). Betongloddet som skulle holde skuta ned mot jorda hang og dinglet i løse lufta, men de ansatte i havna hadde sikret båten mot videre velt ved å stroppe den fast til en gravemaskin. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Desember.2017 Del på Facebook Svart 8.Desember.2017 Ganske frisk her vest også... https://hnytt.no/2017/12/08/bolger-pa-16-meter-sirafjorden/ Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 8.Desember.2017 Del på Facebook Svart 8.Desember.2017 Hakkannen skrev 7 minutter siden: sjekket ut båten som hadde veltet. Løse støtter og riggen oppe er en fin oppskrift på velt. I forsikringsvilkårene mine står det at riggen skal ned når båten står på land. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 8.Desember.2017 Del på Facebook Svart 8.Desember.2017 Ikke hyggelig lesing når det går galt med båt eller enda værre folk. Tror det værste er over nå. Blir å prøve å få HAIK til hjemmehavn i morgen. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Hakkannen Svart 8.Desember.2017 Del på Facebook Svart 8.Desember.2017 Mulligan skrev 1 time siden: Løse støtter og riggen oppe er en fin oppskrift på velt. Hadde vært skepisk til det selv også ja. En ting for en kortere periode ved vårpussen, men vinterstid innebærer en viss risiko. Vinterstormene kan være harde. Ser de mindre båtene (40' og ned) oftest blir vinterlagret i sveiste krybber i her, en rektangulær ramme av firkantede rør med slike skrubare støtter i hvert hjørne. Større båter blir lagret med disse løse støttene som er forbundet sammen med kjetting oppe og nede, i tillegg til betonglodd på sidene av båten med stropper over dekk. Likevel, 20 meter med mast er et betraktelig vindfang, noe dette er et trist eksempel på. Så nå at nabobåten fikk masta knekt, ellers så det greit ut. Det kan samtidig sies at slikt båtvelt ikke har skjedd tidligere de 10-12 årene havna har blitt drevet. Kjenner flere som har vært svært fornøyd med vinterlagringen i havna, personellet er nøye og dyktige. Båtene står plassert slik at de vanligvis ikke får vind av betydning (fjellknaus rett bak oppstillingsplassen eller tett inntil båthotellene). I natt var retningen både uvanlig og uheldig med tanke på vindstyrke. For min del tenker jeg at båtene ofte har det best i elementet der de hører hjemme Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.