thundercat
Nero II skrev 1 time siden:Ah, så er julen redda! For et flott prosjekt, pløs på med bilder og beskrivelser. Hvordan beregner du feks høyden på motorfundament og dørk? Jeg ser du har ganske grov eik til kjølen. Var det vanskelig å få tak i? Når du velger båtbord, hvordan avveier du da ale/yte og kvist? Noen av de bordene du hadde var jo hel kvistfrie. Hvor får du tak i slikt?
Hei Ja mange faktorer og ta hensyn til.
Nå skal det sies at jeg har en mentor som kan alle svarene på mine dumme spm,så skal vell sies at jeg hadde ennå stått å klødd meg i huet med en stabel med planker om jeg ikke hadde hatt han
Ang høyde på fundamenter er det ganske normalt og legge (svinghul) veivaksel senteret 11 tommer opp fra kjølen.. derretter borret jeg meg gjennom akterstemmen og bunnstokkene og linja opp med en snor for så og finne vinkel på motor...
Ja du har helt rett at det er vanskelig og finne bra/fine matrialer.. som du ser av matrialene på bilde har jeg brukt feite og gode bord med kvist under vannlinja.. resten(som du ennå ikke har sett på bilder er kvistfrie.. (noe som tok lang tid og oppdrive) den siste (8 ende)bordgangen på bildene her er bare en mal da jeg ikke har hatt noen form for riktige maler så har vi hektet og laget mal for vær og en bordgang..
kjøl front og akterstem er 4 tommert tykk..(men akter og forstemm har jeg spisset inn litt oppover) så det ikke skal se så voldsomt ut..
Disse bildene er fra April!
Som du ser har jeg også valgt å plugge alle kobberspikerene over vannlinja da jeg personlig syntes dette er pent.. og også mye greiere med tanke på vedlikehold i senere tid!