Diddn Startet 7.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2017 Som tittelen sier så lurer jeg på om det er noen som har erfaring med Suzumar 265 vib med oppblåsbar dørk og v bunn? Er dette en grei båt med ok sjøegenskaper? Jeg vurderer å skaffe meg en litt større gummibåt enn den jeg har nå som er 230 og med finerdørk. Jeg ser etter en gummibåt med oppblåsbar dørk da jeg har lyst å kunne stue den bort når den ikke skal slepes. Har ikke muligheter for snap daviter på båten da plattformen er for lav bak. Eventuelt erfaringer fra andre merker med oppblåsbar dørk rundt 9 fot. Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 7.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2017 (redigert) Har heller dårlig erfaring med VIB, hadde en Zodiac tidligere. Det var hakket dårligere en finerdørk. Det finnes flere varianter av snap-davit, både de som er forhøyet og de som kan "senkes". Hadde selv en hjemmesnekkret variant av den på bildet under, på en tidligere båt. Redigert 7.Desember.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eramar Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Av de oppblåsbare dørkene synes jeg vib (eller tilsvarende fra andre produsenter) definitivt er det beste. Rimelig stabile både å stå i og kjøre med. Løfter baugen så det blir mindre sprut både i høy og lav fart. Enkle å pakke sammen og blåse opp. Har en Suzumar 310 vib kjøpt i 2007 som jeg er veldig fornøyd med. Grei å løfte på dekk og fikk plass i stuverommet ute på seilbåten. Planer lett og er relativt tørr. Har kjørt en Ocean (fra Wærners båtbu) på ca 8 fot med samme bunn og den var bra. Testet en kort tur i en Honwave med tilsvarende bunn som også var bra, den hadde litt mer kantete baug og ble litt våtere. Har også prøvd bl.a. Zodiac fastroller som har fulgt med leiebåter, og synes de har vært mye mindre stabile og tyngre å få i plan. Aluminium/tredørk (og selvfølgelig rib) er mer båt og førstevalget om man ikke trenger mulighet for enkel demontering. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Har også hatt Suzumar i omlag 10 år. 265 med oppblåsbar bunn. Er godt fornøgd. Den pumpa som blei levert orginalt, var for svak. Med kraftigare pumpe er det enklare å få inn nok luft i dørk og «kjølpølsa». Er ganske solid, har brukt jolla mykje til både krabbefiske, garnfiske og dorging. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 (redigert) Har en Selva 270 VIB som ble kjøpt brukt, fungerer veldig fint til vårt bruk. Tror det er samme båt. Store pølser som gir mye bæring. Sitter en 8hk totakt johnson som drar i plan med 1 voksen og 1 barn. VIB trenger muligens litt mer motorkraft enn dørkbåt. Lett og fin og kan rulles helt sammen om vinteren. Kan anbefale weaver systemet med avtagbart system, så krokene tas vekk fra badeplattform når det skal bades. Redigert 8.Desember.2017 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 11.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2017 Takker så mye for svar. Ser det er mye delte meninger her men det er nok det alternativet jeg kommer til å gå for da jeg ikke har muligheter som sagt til snap-daviter bak på min 23 fots Draco. Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 11.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2017 Skjønner ikke helt hva du mener med at den er for lav bak? Flere med like lav badeplattform som har snapdavit.. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 12.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 (redigert) Sant det men jeg har en tung dieselmotor i min slik at min er enda lavere bak enn de pleier å være og da må snap-davitene bygges høyt nok til at ikke hekkbølgen tar tak i gummibåten noe som vil redusere sikt bakover som vil bli tilnærmet null med kalesjen oppe. Har vær inne på tanken med snap-daviter da jeg selv har sett flere Draco 23 med snap-daviter og gummibåt på plattformen men slår det fra meg da min er enda lavere enn de som har bensinmotor. Så da blir gummibåt med oppblåsbar dørk det enkleste. Redigert 12.Desember.2017 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.