kaffekopp1 Startet 7.Desember.2017 Del på Facebook Startet 7.Desember.2017 (redigert) Hei, Tåler OPI Bakkestativ norsk vær ? Stativet mitt er ganske høyt (OPI A3) i forhold til andre jeg ser med bakkestativ av denne typen. Har akkurat vært i havna å revet ned det jeg klarte av stativet. Utfordringen min er at disse plastfestene hopper av / ryker av ved toppstanga.. https://seatronic.no/opi-klemme-for-monestang Stativet er "bardundert" fast i hver sin retning med tau. Det er andre gang jeg må ned å rive stativet. Jeg har også forsøkt å skru sammen plastfestene godt nok men da gir ABS Plasten etter. Jeg skrur de derfor sammen så godt det lar seg gjøre. Må jeg bare til med enda mer tauverk på plastfestene ? To tau i hver retning er hva jeg bruker i dag, foran og bak. Var nede for noen timer siden da så alt fint ut. Nå akkurat hadde ett bein gitt etter, det som står rett mot vinden. Redigert 8.Desember.2017 av kaffekopp1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 8.Desember.2017 Del på Facebook Svart 8.Desember.2017 Jeg har hatt samme stativ over flere båter i årevis. Jeg har hatt et par tilfeller for lenge siden der klemmene forskyver seg på toppdrageren. I de fleste tilfellene hadde jeg ikke strammet godt nok, og heller ikke vært nøyaktig på vinkelen slik at man ikke får nok hold. Man må passe på 90graders vinkel. I tillegg har jeg da også pakket båten for dårlig, slik at presenning har fungert litt for mye som ballong i forhold til vinden. Da er det ingenting som holder. I de siste årene har jeg vært mer nøyaktig ved innpakking og bardunert bakkestøttene til båten. I tillegg valgte jeg å "overdrive" litt med hensyn til antall støtter. Jeg brukte rekkefester der jeg hadde litt rekke, godt med midtstøtter. Det vil si at jeg kjøpte egentlig masse ekstra deler for å være sikker. Etter "utvidelse" hadde jeg aldri problemer, og var veldig fornøyd med stativet. Kjapt opp, kjapt ned og ingen problemer på en ganske utsatt opplagsplass. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
kaffekopp1 Svart 8.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2017 Jeg tror nok dette stativet kan virke om man gjør som du sier. Jeg har gått til innkjøp av O.B Wiik bakke-stativ i dag. og kommer aldri til å kjøpe noe av ABS Plast.. De skulle gått over til Fibre-reinforced molded plastic. da snakker vi plast-kvalitet. Jeg så også "faren" ved akterstativ i havna i dag. En stor fin båt som hadde veltet og lå på siden på bakken. Litt høy pressening gir godt vindfang. Håper det har gått bra med båten som lå der.. Kan fort koste noen dollars det der.. Tror flere av oss har noe å lære av båtfolk på vestlands-øyer, utsatte steder av vestlandet, nord-norge. Skulle gjerne sett hvordan noen av dere stropper fast stativene deres. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.Desember.2017 Del på Facebook Svart 9.Desember.2017 (redigert) Har man høye stativer med stort vindfang er det utrolig viktig at stativet festes godt med jekkestropper for å unngå sideveis eller at stativer presses forover eller bakover av presenningen og vind. Mitt staiv har også fester i topp av plast men disse er helstøpte. Tror det er et Ilas stativ. Stativet er brukt nå på åttende sesongen. Det beveger seg minimalt. Helt til i år har jeg kun brukt en 240gr pressenning. Har gjort Som Lars H. Beskriver i en annen tråd. Tred tau gjennom maljer strammet godt til slik at presenningen former seg til skroget. kanner hengt direkte på tauet. Dette gjør at presset mot maljene får en fin og fjærende avlasning. Har vært uheldig med kun et par av maljene på 7 sesonger. I år har jeg sveiset og laget en ny av 460gr pvc. Bruker samme stativ men har valgt en annen løsning. Laget nå denne i tre deler med feste for strikker innvendig i tillegg. Alt står fortsatt etter uværet. Jekke stroppen til høyre bruker jeg mange av. Redigert 9.Desember.2017 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Scand Baltic Svart 9.Desember.2017 Del på Facebook Svart 9.Desember.2017 Skjærer og sveiser du presenning selv Bergstad? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.Desember.2017 Del på Facebook Svart 9.Desember.2017 jepp med litt forberedelser så går det veldig greit. Men det er mye jobb hvis du har litt tålmodighet. bruker kun varmepistol og en god rulle Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
kaffekopp1 Svart 9.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2017 ser du bruker rekkestøtter som står ganske tett. Er kanskje der feilen min ligger. Jeg har kun brukt en rekkestøtte foran og en stang som står rett ned midt i båten på 21 fot. Veldig fin pressening-jobb du har gjort der. Er samme prinsipp jeg har forsøkt å følge etter å ha lest en tidligere tråd fra lars h om pressening. Har du noen flere bilder av hvordan du bruker jekkestropper på stativet ditt ? Jeg har brukt tau festet i pullertene Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 9.Desember.2017 Del på Facebook Svart 9.Desember.2017 "Tåler OPI Bakkestativ norsk vær ? " So denitivt ikkje, om du med norsk vær meiner skikkeleg blåst. Skal ikkje mykje teknisk innsikt til for ikkje våga bruka noko slikt på mine trakter! Dette er for dårleg, finnest mykje betre på marknaden. Men er det vindstille er det vel greitt nok. Plast som ikkje er sertifisert er eg svært skeptisk til. Tener meir som bruddanviser. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.Desember.2017 Del på Facebook Svart 9.Desember.2017 (redigert) Vind stille og vindstille. Er ganske ekstremt til tider her inne i Oslofjorden også @Fjordgubbe Redigert 9.Desember.2017 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
kaffekopp1 Svart 9.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2017 (redigert) Har hentet OB Wiik stativ nå.. Stoor forskjell !! Det er ikke mange hundrelappene i prisforskjell heller. Redigert 9.Desember.2017 av kaffekopp1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 9.Desember.2017 Del på Facebook Svart 9.Desember.2017 Har brukt OPI stativ i snart 20 år. Bare bygd på ettersom båtene har vokst. Aldri vært noe problem, og ja, det blåser på Østlandet også. Viktig som Bergstad skriver, bruk jekkestropper. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 9.Desember.2017 Del på Facebook Svart 9.Desember.2017 Bergstad skrev for 6 timer siden: Vind stille og vindstille. Er ganske ekstremt til tider her inne i Oslofjorden også @Fjordgubbe Tvilar ikkje på det, det er ofte noso lokalt. Her på Vestlandet kan dei melde full storm medan det i mange fjordstrøk t.d., ja andre plassar og, er nærast vindstille. Slik som den siste stormen. Her var det berre frisk bris sidan vinden kom frå sør. I andre bygder er det nærast vindstille uansett vindretning. Ulvik t.d. er ei slik bygd. Vinden kjem ikkje inn eller bles over. Men ei hende gong kan det blåse her og, so det er best å fortøye for storm. Sitér dette innlegget Link to post
kaffekopp1 Svart 9.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2017 Scand Baltic skrev for 4 timer siden: Har brukt OPI stativ i snart 20 år. Bare bygd på ettersom båtene har vokst. Aldri vært noe problem, og ja, det blåser på Østlandet også. Viktig som Bergstad skriver, bruk jekkestropper. Av bildet til Bergstad kan det se ut som stroppen går fra rekka, over toppstanga og ned til rekka igjen på andre siden av båten. Altså en stropp som vil presse stativet ned i bakken. Er det korrekt ? Jeg har stroppet mitt slik man avstiver reisverk, med stropper som går på skrå. altså festa en stropp øverst i stativet i baugen og til pullert i akterenden. En stropp på babord side og en på styrbord side. Deretter En stropp øverst i stativet i akterenden til pullert i baugen. en stropp på hver side. Totalt 4 stropper. Slik jeg har gjort det er feil eller hva ? Jeg må ha med teskjeer Takk igjen for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 10.Desember.2017 Del på Facebook Svart 10.Desember.2017 (redigert) Jeg har etterhvert bygd om stativet slik at det står på fordekk og badeplattform. Har videre supplert med rekkestøtter og støtter rett ned på dekk. Sverter av med jekkestropper fra møne og skrått ned på dekk forover og akterover. Har ikke hatt behov for å stroppe direkte ned. Presseningen har holdt alt nede. Slik du forklarer høres det bra ut. Redigert 10.Desember.2017 av Scand Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 10.Desember.2017 Del på Facebook Svart 10.Desember.2017 kaffekopp1 skrev for 14 timer siden: Av bildet til Bergstad kan det se ut som stroppen går fra rekka, over toppstanga og ned til rekka igjen på andre siden av båten. Altså en stropp som vil presse stativet ned i bakken. Er det korrekt ? Jeg har stroppet mitt slik man avstiver reisverk, med stropper som går på skrå. altså festa en stropp øverst i stativet i baugen og til pullert i akterenden. En stropp på babord side og en på styrbord side. Deretter En stropp øverst i stativet i akterenden til pullert i baugen. en stropp på hver side. Totalt 4 stropper. Slik jeg har gjort det er feil eller hva ? Jeg må ha med teskjeer Takk igjen for hjelpen. Jeep det er riktig mine stropper går fra rekka og rundt toppstang en gang for så og feste den på rekka motsatt side. det kommer ikke frem at jeg har to stk støttestag rett ned på dekk som tar i mot presset fra jekke stroppene. Bruker 3 stk stropper fra baug og bak til fly, da står stativet bom fast ved eventuell sidevind. Har en stropp som går fra baug på skrå opp til topp og videre ned på skrå bakover slik at bevegelser fremover og bakover på stativet er helt umulig. Bruker samme løsning fra fly og bakover. støtte stag oppe på fly for og presse stativet fast ned mot båten her også. Hos meg er det strikkene som holder presenning på plass trodde jeg skulle slippe å ha vannkanner, men tok ikke sjansen uten. Bildet er tatt før presenningen er strukket ut med strikker innvendig Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
kaffekopp1 Svart 10.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2017 Dette er kjempe bra. Her kommer gullet bare rennende . Mange takk. Jeg tok forøvrig en runde rundt i havna i dag (pause under montering av nytt stativ): Av båter som har stått "den uheldige veien" er 60% av alle OPI Stativer ødelagt. De som har helstøpt plast (ikke to-delt slik OPI er), er rørene sterkt deformert innvendig på overraskende mange av båtene. Jeg vil mene korrekt installasjon er kritisk for OPI Stativer om de skal tåle vind. Det er uheldig for produsent at de ikke tar seg tid til å lage en ordentlig veiledning for korrekt installasjon. De OPI Stativene som har klart seg, ser man helt klart at båteier har brukt mange stropper og gaffa-teip mellom "plaststykke" og ALU-Rør slik at det ikke sklir. Altså slik jeg ser det gjøres her. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 10.Desember.2017 Del på Facebook Svart 10.Desember.2017 Skulle tru det ikkje var andre stativ på markedet. Er det prisen, eller er dei enkle å sette opp? Noko må det være. Det kan umogeleg være kvaliteten. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 10.Desember.2017 Del på Facebook Svart 10.Desember.2017 Laget mitt eget stativ til rundt 200kr. Noen avrundet lekter på 48x48 og noen rørklammer samt kombiskruer fra biltema (disse http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorklammer-2000032253/ ) Rørklammerene passe fint på rekkene og ved kryssholdt. Det er jo gummi på klammerene så de ødelegger ikke noe. Og teipet litt gamle kluter rundt festene og la presenningen over. Har holdt mer enn nok i vinden og kan jo brukes om igjen neste vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 11.Desember.2017 Del på Facebook Svart 11.Desember.2017 Fjordgubbe skrev for 11 timer siden: Skulle tru det ikkje var andre stativ på markedet. Er det prisen, eller er dei enkle å sette opp? Noko må det være. Det kan umogeleg være kvaliteten. Jeg har ikke noe å si på kvaliteten, men ja, det er meget kjapt å sette opp. Krever ikke verktøy og er veldig justerbart. Man må bare bruke nok stativ. Ser mange som har alt for lang avstand mellom støttepunkter. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.