arkmarin
Jeg har vært over noen turer med seilbåt. Har også tatt turen over med en 35 fots motorbåt. Har også hentet en motorbåt og seilt fra Great Yarmouth på Englands østkyst og til Trøndelag via Shetland. Værmeldingene er i dag meget sikre og om en går over på god værmelding er det ikke noe problem.
Av utstyr bør du ha AIS, nødpeilefyr og VHF, i tillegg til det du selv har nevnt. Om du går ut ved Runde kan du gå til Baltasound, nord på Shetland. Deretter kystseilas til Lerwick. Du får da en kortere overfart.
Jeg har i flere år pratet om hvor få norske motorbåter, som tar turen over. Når en tenker på tidsforbruket på overfarten, bruker en motorbåt mye mindre tid enn en seilbåt. Vi brukte 18 timer fra Måløy til Lerwick, da vi besøkte Shetland med motorbåt.
Vi er en del som drar over med seilbåter til 17. mai. Vi drar fra Trøndelag rundt den 11.mai. Vi vil være tre pensjonister ombord i min båt. Pensjonister har tid til å vente på gunstig værmelding for overfartene. Har mange ganger måtte dra over i dårlig vær, da jeg skulle hjem på jobb. Det slipper jeg heldigvis å gjøre som pensjonist.