FantNo Startet 10.Desember.2017 Del på Facebook Startet 10.Desember.2017 Hey :) noen som har vært borti de her før? http://www.bestchip.no/baat/mercruiser/mercruiser-marine-250hk ja-nei-hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 10.Desember.2017 Del på Facebook Svart 10.Desember.2017 Du kan ikke chipe en 1997 model. Det er 4.2 D-tronic du har? Hjernen må evt programeres og max økning er 30hk. 2004 D-tronic og utover kan chipes, mer elektronisk styring enn tidligere. Om det er lurt å trimme en marine diesel er en annen sak, kjølingen på D tronic er i allefal lik opp til 320hk, men andre ting som også spiller inn. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 10.Desember.2017 Del på Facebook Svart 10.Desember.2017 Om du kan få chip leverandøren til å dokumentere at motorens mekaniske grenser for lagerbelastning og utmatting samt at termiske grense verdier ikke overskrides skulle det kunne gå fint. Det finnes firma som gjør dette seriøst. Problemet er at ofte må komponenter byttes for at motoren skal tåle effekt økning. Da er ikke prisen 3000 kr lenger. Vanlige endringer er dyseareal på turbin, plunger diameter i pumpa, dysehulls størrelse og kompresjonsforhold. Kjølekrets må gjerne oppgraderes også. kjenner ikke disse motorene veldig godt men ofte er det små endringer i motorer selv om boring og slag er like. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 10.Desember.2017 Del på Facebook Svart 10.Desember.2017 Chiptuning av ein bilmotor og ein båtmotor er to "forskjellige" ting. Når det gjeld bil synest eg det er heilt greitt. I båt derimot, er eg svært skepisk. Som oftast er det alt teke "for mykje" ut av desse motorane. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 10.Desember.2017 Del på Facebook Svart 10.Desember.2017 Chipping av bil i norge er noe alle kan klare. Bilmotorer i norge går sjelden mere i 10 sek på full effekt. Det er helt utrolig hvor geniale disse chiptunerene er når de klarer å lure ut 30% mere hester enn det fabrikkene klarer. Ikkje måte på ka kunnskaper dei har i forhold til motor ingeniørene som tester disse motorene i tusenvis av timer for å holde stempel blowby under kritisk nivå i motorens beregnede levetid. Jeg vet ikke om en eneste turbodiesel som ikke har politisk satte effekter og dreiemoment. dette er fordi det alltid er en avveiing mellom pålitlighet og performance. det er først når man tukler med store motorer man forstår hvor galt og uriktig dette er. Mange lastebil og skips motorer kan yte mye mere enn påstemplet ytelse. Jeg er helt sikker på at en flymotor kan chippes ved å lure sensorer. Alle skjønner at om en fyr fra et chip firma sa han kunne øke trust i et jetfly ved å rekalibrere trykk og temperatur givere så ville dette være uetisk. Gjør fabrikanten dette er det greit. Poenget er at de kunnskapene som skal til for å øke ytelse er så omfattende at kun de som lager og tester produktet vet hva som kan justeres og hva motoren tåler. Det kan være kunnskap om at materialet i turbinen tåler 10 grader høyere temperatur, klaringene tilater 1% høyere turbin turtall eller at surge margin er større enn datasimuleringene viste. Flymotorer blir stadig forbedret med bittesmå endringer av kjølekanaler, material valg, maskinering, simuleringer testing og felt erfaringer. Jeg ser bort fra motorer som er nedtrimmet fra fabrikk. Disse kan fabrikken sette tilbake, de kjenner alle settinger motoren skal ha ved den ytelsen. Om en trimmer gjør feil her så kan motoren havarere selv om motoren tåler denne ytelsen med en annen tenning, periode,railtrykk eller ladetrykk. jeg jobber på en stor arbeidsplass. Problemer med chippede motorer hører jeg desverre alt for ofte om. Pleier å annbefale å først sette bilen tilbake til orginal settinger. Svært mange chippere forstår ikke at settinger kan føre til mere sot i oljen, mere forurensing av partikkelfilter, egr system ute av balanse, høye stempelring temperaturer, varme ventiler, for rask trykkstigning i forbrenning, lager problemer, ødelagte slanger til intercooler, økt blowby, oljeforbruk, diesel i motoroljen ,ødelagte høytrykkspumper og dyser, svidde turboladere, fastsoting av vtg mekanismer osv osv Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 11.Desember.2017 Del på Facebook Svart 11.Desember.2017 (redigert) Nå er det vel opplest og vedtatt at Mercruiser D-tronic fra 2004/05 er helt lik motor fra 250-320HK. Å trimme disse skal være helt uproblematisk (bortsett fra 320hk som er max fra fabrikk). Du kan bruke orginal "hjerne" for å øke de mindre versjonene opp til max 320hk. Trådstarter har 1997mod, da er jeg mer usikker på om dette er en god ide. "Ulyden" har nok rett i mye av det han skriver. Har vært i kontakt tidligere med http://norskmotorkompani.no/ ang. propellberegning. De virker være en svært seriøs bedrift. Før evt trimming vil de vite Båtype, vekt, oppnåd fart, utveksling drev, propell, osv. Er ikke sikkert rådet deres er trimming... Litt på siden: de reparerer også styreenheter. https://baatplassen.no/i/topic/34551-mercruiser-42l-diesel-motorfamilie-felles-komponenter/ Redigert 11.Desember.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 11.Desember.2017 Del på Facebook Svart 11.Desember.2017 (redigert) ok nok hjemmesider og OK nok priser, men savnet min motor på listene, litt rart, den har vært brukt i en sann haug med bilmodeller ellers, er jo ikke nødvendigvis bare for å øke ytelse man chipper om en motor, man f eks endre dreiemomentkurvens form, evt HK kurvens form Redigert 11.Desember.2017 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Sørlandet2 Svart 11.Desember.2017 Del på Facebook Svart 11.Desember.2017 ulyden skrev for 8 timer siden: Chipping av bil i norge er noe alle kan klare. Bilmotorer i norge går sjelden mere i 10 sek på full effekt. Det er helt utrolig hvor geniale disse chiptunerene er når de klarer å lure ut 30% mere hester enn det fabrikkene klarer. Ikkje måte på ka kunnskaper dei har i forhold til motor ingeniørene som tester disse motorene i tusenvis av timer for å holde stempel blowby under kritisk nivå i motorens beregnede levetid. Jeg vet ikke om en eneste turbodiesel som ikke har politisk satte effekter og dreiemoment. dette er fordi det alltid er en avveiing mellom pålitlighet og performance. det er først når man tukler med store motorer man forstår hvor galt og uriktig dette er. Mange lastebil og skips motorer kan yte mye mere enn påstemplet ytelse. Jeg er helt sikker på at en flymotor kan chippes ved å lure sensorer. Alle skjønner at om en fyr fra et chip firma sa han kunne øke trust i et jetfly ved å rekalibrere trykk og temperatur givere så ville dette være uetisk. Gjør fabrikanten dette er det greit. Poenget er at de kunnskapene som skal til for å øke ytelse er så omfattende at kun de som lager og tester produktet vet hva som kan justeres og hva motoren tåler. Det kan være kunnskap om at materialet i turbinen tåler 10 grader høyere temperatur, klaringene tilater 1% høyere turbin turtall eller at surge margin er større enn datasimuleringene viste. Flymotorer blir stadig forbedret med bittesmå endringer av kjølekanaler, material valg, maskinering, simuleringer testing og felt erfaringer. Jeg ser bort fra motorer som er nedtrimmet fra fabrikk. Disse kan fabrikken sette tilbake, de kjenner alle settinger motoren skal ha ved den ytelsen. Om en trimmer gjør feil her så kan motoren havarere selv om motoren tåler denne ytelsen med en annen tenning, periode,railtrykk eller ladetrykk. Ytelse på flymotorer leveres ofte i forskjellige effektuttak, litt som på bilmotorer. Men all øking av effekt, fører til økte temperaturer på turbiner, og økt temperatur fører til økt slitasje, og kortere tid mellom overhaling. Overhalinger på flymotorer er basert på "on-condition". Det vil si flere parametere på motoren er kontinuerlig overvåket, så overhaling utføres etter behov. Så i flybransjen er det en "motsatt" trend. Da økonomi og sikkerhet er høyt prioritet. Et eksempel på en flytype er-100% effekt brukes kun i nødsituasjon, normal effekt for avgang 90%, så kan effekt reduseres ytterlige ned til 81% hvis forhold tillater det. Dette har mange positive effekter, mindre slitasje, bedre økonomi, mindre sjanse for motorhavari. Så om det er smart å øke effekt på eldre motor, det får hver og enkelt vurdere. Men sørg for kjølingen er minst like god som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 (redigert) Førstefender skrev On 10.12.2017 at 16.11: Du kan ikke chipe en 1997 model. Det er 4.2 D-tronic du har? Hjernen må evt programeres og max økning er 30hk. 2004 D-tronic og utover kan chipes, mer elektronisk styring enn tidligere. Om det er lurt å trimme en marine diesel er en annen sak, kjølingen på D tronic er i allefal lik opp til 320hk, men andre ting som også spiller inn. Jeg fikk opplyst at økning er 40 hk (altså til 290 hk) hos Norsk Motorkompani, for 1997-2004 modeller D-tronic 250 med KKK K26 turbo. Fra 2005 fikk 250 hk samme Schwitzer S200 turbo som 270, 300 og 320 hk (300 hk utgikk i 2005). Og siden alt annet også er identisk (unntatt software) kan den da omprogrammeres til 320 hk som originalt, og mere om ønskelig. Motorene fikk også en dieselkjøler som 250 hk ikke hadde opprinnelig. Den er nok enkel å ettermontere. Den ser identisk ut som servooljekjøleren, tror det var samme delenummer også faktisk. Ellers er den elektroniske styringen fra Bosch i prinsippet den samme. Bortsett fra et de endret tomgangsturtallet. Inntil at motorene ble hvitlakkerte og fikk common rail i 2007. Eksterne effektbokser tror jeg at jeg hadde unngått. Forøvrig er det ganske vanlig at det er tatt like mye eller mere hk ut av marineversjonen enn bilversjonen av ymse dieselmotorer. Årsaken er nok at i en båt har man relativt ubegrenset tilgang til kjøling via sjøvann, samt at belastning og temperatur på omgivelser er relativt stabile. I motsetning til i bilverdenen der en bil kan befinne seg i Sibir mens den andre er i Sahara og drar tung henger. Evt. i 5000 meters høyde over havet. I 1998 gikk Mercruiser over til MLS metall toppakninger, så motorer før et visst motornummer hadde de gamle singelpakningene (en til hver sylinder/topp). MLS toppakninger trenger ikke å ettertrekkes etter 100 timer slik som de gamle (kun etter 20 minutter som vanlig). For å kunne bruke metallpakningene må de to endestykkene utenfor toppene byttes (eller maskineres ned). Redigert 14.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chris284 Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Var mulig å få justert diesel pumpe på 220hk motorene så det ble en økning på 10% til ca 240 hk. En tekniker fra f.eks et Bosch verksted kan det. Mine to ble justert opp da de var nye. Sparte vel noen kr i avgift også. ;) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
janet Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 ser det snakkes om 30 og 50 og 70 hp økning, 50/70 hp økning er ikke så lite, hva med råder og stempler? ser at ingen nevner slikt? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.