Teerex
Førstefender skrev On 10.12.2017 at 16.11:Du kan ikke chipe en 1997 model. Det er 4.2 D-tronic du har?
Hjernen må evt programeres og max økning er 30hk.
2004 D-tronic og utover kan chipes, mer elektronisk styring enn tidligere.
Om det er lurt å trimme en marine diesel er en annen sak, kjølingen på D tronic er i allefal lik opp til 320hk, men andre ting som også spiller inn.
Jeg fikk opplyst at økning er 40 hk (altså til 290 hk) hos Norsk Motorkompani, for 1997-2004 modeller D-tronic 250 med KKK K26 turbo.
Fra 2005 fikk 250 hk samme Schwitzer S200 turbo som 270, 300 og 320 hk (300 hk utgikk i 2005). Og siden alt annet også er identisk (unntatt software) kan den da omprogrammeres til 320 hk som originalt, og mere om ønskelig.
Motorene fikk også en dieselkjøler som 250 hk ikke hadde opprinnelig. Den er nok enkel å ettermontere. Den ser identisk ut som servooljekjøleren, tror det var samme delenummer også faktisk.
Ellers er den elektroniske styringen fra Bosch i prinsippet den samme. Bortsett fra et de endret tomgangsturtallet. Inntil at motorene ble hvitlakkerte og fikk common rail i 2007.
Eksterne effektbokser tror jeg at jeg hadde unngått.
Forøvrig er det ganske vanlig at det er tatt like mye eller mere hk ut av marineversjonen enn bilversjonen av ymse dieselmotorer. Årsaken er nok at i en båt har man relativt ubegrenset tilgang til kjøling via sjøvann, samt at belastning og temperatur på omgivelser er relativt stabile.
I motsetning til i bilverdenen der en bil kan befinne seg i Sibir mens den andre er i Sahara og drar tung henger. Evt. i 5000 meters høyde over havet.
I 1998 gikk Mercruiser over til MLS metall toppakninger, så motorer før et visst motornummer hadde de gamle singelpakningene (en til hver sylinder/topp). MLS toppakninger trenger ikke å ettertrekkes etter 100 timer slik som de gamle (kun etter 20 minutter som vanlig). For å kunne bruke metallpakningene må de to endestykkene utenfor toppene byttes (eller maskineres ned).