VindPower Startet 12.Desember.2017 Del på Facebook Startet 12.Desember.2017 Hei. Jeg er ny på forumet og gleder meg til svar. Jeg har brukt veldig mye tid og energi på å prøve å finne en seilbåt. Men har nesten bare blitt mere forvirret ? Litt om meg, bor i Halden og vokst opp med motorbåt. Men har svært lite erfaring med seiling, gikk et seilkurs i fjor og synes det var fantastisk. Jeg er på jakt etter en båt som kan brukes til noen ettermiddags turer samt noen lengre turer med dama. Kunne godt tenke meg at jeg kan håndtere den alene. Det jeg har lært hittills: Skrog, unngå sandwich med balsa tre inni, da dette kan råtne. Seil, unngå seil som er over ti år eller utblåste. Men hvordan man ser om de er utblåste vet ikke jeg. Motor, gjerne yanmar og absolutt ferskvannskjølt. Etter mye leting og lesing på Internett er jeg virkelig i tvil om hva slags produsent jeg burde gå for. Jeg synes bavaria ser bra ut og liker tanken på en nyere årgang, men jeg er ikke låst til noe. Jeg ønsker bare å bruke pengene mine på et godt evne og unngå å kjøpe et problem. Alle tips og råd blir mottatt med takknemlighet? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Desember.2017 Del på Facebook Svart 12.Desember.2017 Å gå fra motor til seilbåt kommer til å gå som en drøm. Vi er mange som har gjort det før deg med suksess. Budsjett kan være greit å vite for å gi gode og konkrete råd. Og ca størrelse du ser for deg. Selv ville jeg ikke gått vesentlig over 30 fot hvis jeg skulle håndtere den primært alene, men du får mye båtglede i langt mindre båter også... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bårdp Svart 12.Desember.2017 Del på Facebook Svart 12.Desember.2017 Vel gikk fra motorbåt til seilbåt og kjøpte da en 40 foter. Ingen problem i det hele tatt. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 12.Desember.2017 Del på Facebook Svart 12.Desember.2017 Fortell om innkjøpsbudsjett og vedlikeholdsbudsjett. Hvor mange er dere som skal overnatte hvis det blir aktuelt? Har du tid/kunnskap/interesse for å utføre vedlikehold selv? Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 12.Desember.2017 Del på Facebook Svart 12.Desember.2017 1. Bestem ca. prisnivå 2. Bestem hvor stor båt du trenger (hvor mange kabiner, hvor mange overnattinger, hvor mange er dere om bord) 3. Velg om du vil ha gammel verftsbygget eller nyere fabrikkbygget 4. Avgjør om seiling er hovedsaken eller om det blir like mye eller mer for motor Når du har svarene på dette, har du snevret inn utvalget mye. Angående størrelse er det først og fremst bokomfort som øker med størrelsen, ikke seilglede. Skal du være mye på tur, og på lengre turer, er det selvsagt behagelig med litt større båt. Det viktige er å finne en båttype som passer best mulig til akkurat den bruken du skal ha, og så ny du har råd til. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 12.Desember.2017 Del på Facebook Svart 12.Desember.2017 Du har valgt deg noen snodige eksklusjons-kriterier... Om båten er av god kvalitet og samtidig velholdt er balsa helt topp. Når et materiale har blitt brukt så mye som dette er det dømt til å være historier om råte og død og fordervelse. Alle båtene som seiler videre uten problemer hører vi sjelden om. Moderne distansemateriale har ikke råte, men en rekke andre utfordringer som kan gi vel så mange søvnløse netter. Det avhenger altså av kvaliteten på arbeidet der altså. Å ekskludere potensielle båter utelukkende utifra distansemateriale er som å si at du bare vil vurdere røde båter fordi du møtte en fyr engang som sa at røde båter er raskere enn hvite båter (som, når sant skal sies, er helt sant) Helst Yanmar? Prøv 'helst velholdt' Ikke seil som er mer enn ti år gamle? Seil som har vært på en motorbåt med flaggstang i ti år kan være så gode som nye. Seil kan skiftes om båten ellers er fin. Men om skroget seiler som en brakke med mast er det lite du kan gjøre uansett budsjett. Du oppgir ikke noe prisleie. Det betyr at forlagene kan spenne fra en Junkers 22 gjennom en Comfort 30 til en J/95 Prøv å vekte prioriteringene dine: Hva legger du i 'noen lengre turer med dama'? Over fjorden til Kragerø eller til Lerwick? Må du ha ståplass? Hvor mange mennesker kunne du tenke deg å ha ombord? Skal den ha masse campingfunksjoner? Er du opptatt av at den skal seile godt eller er det mest tanken på stille fremdrift på rom slør som gjelder? Har du båtplass? Hvor bred/dyp/lang kan båten være? Må du ha ratt? Ønsker du en båt som kan gi deg rom til å vokse som seiler, eller noe som har lav inngangsterskel og mestringsfølelse fra start? Sitér dette innlegget Link to post
veritas Svart 13.Desember.2017 Del på Facebook Svart 13.Desember.2017 VindPower skrev for 17 timer siden: Hei. Jeg er ny på forumet og gleder meg til svar. Jeg har brukt veldig mye tid og energi på å prøve å finne en seilbåt. Men har nesten bare blitt mere forvirret ? Litt om meg, bor i Halden og vokst opp med motorbåt. Men har svært lite erfaring med seiling, gikk et seilkurs i fjor og synes det var fantastisk. Jeg er på jakt etter en båt som kan brukes til noen ettermiddags turer samt noen lengre turer med dama. Kunne godt tenke meg at jeg kan håndtere den alene. Det jeg har lært hittills: Skrog, unngå sandwich med balsa tre inni, da dette kan råtne. Seil, unngå seil som er over ti år eller utblåste. Men hvordan man ser om de er utblåste vet ikke jeg. Motor, gjerne yanmar og absolutt ferskvannskjølt. Etter mye leting og lesing på Internett er jeg virkelig i tvil om hva slags produsent jeg burde gå for. Jeg synes bavaria ser bra ut og liker tanken på en nyere årgang, men jeg er ikke låst til noe. Jeg ønsker bare å bruke pengene mine på et godt evne og unngå å kjøpe et problem. Alle tips og råd blir mottatt med takknemlighet? Kan du skrive mer om kriterier? Hvor stor båt vil du ha (kan du håndtere?) og hva er budsjettet ditt? Hvilke motorbåter har du god erfaring med? Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 13.Desember.2017 Del på Facebook Svart 13.Desember.2017 Vår seilbåt er en comfort 30 med balsa kjerne i taket, saltvannskjølt yanmar og ellers det meste orginalt og ikke særlig velholdt da vi kjøpte den. Seilglede i massevis, grei overnattingsplass for 4 stk. Enkel rigg uten bomløft og nokså utblåste seil. Vi er nybegynnere og kan ikke si at disse gamle seilene preger gleden vår noe nevneverdig. Vi klarer fint seks knop og seiler ofte forbi folk i nyere båter med kevlar seil osv uten å helt skjønne hvorfor.. Yanmaren er litt tung å starte da den ikke har gløding, men ellers er den en god venn som vi stoler 100% på. Skulle kanskje slipt ventilene etterhvert, da den går litt hardt, men tukk tukk lyden på tomgang har sin sjarm det også. Vi har vel inkludert bytte av hele det elektriske anlegget, sydd om alle puter, byttet alle lys til LED og skiftet motorlabber, byttet rorlager, alt av løpende rigg +++ kommet opp i 65.000. Dette er altså inkludert kjøp av båten :D Mitt poeng er at det går helt fint å komme billig unna i seilbåt, hvis man gjør ting selv og ikke stiller for høye krav. Som det sies over her, ta skrekkhistoriene med en klype salt. Det som teller er om båten er vedlikeholdt og hvor mye du er villig til å gjøre selv for å få prisen ned. Vi har for øvrig gratis båtplass også, mot å se til en nabobåt :D Sitér dette innlegget Link to post
VindPower Svart 13.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2017 Hei. Takk for svar. Vi er 2 stk. Jeg tenker max 150 000,- For å si det veldig enkelt søker jeg hjelp til å unngå de største fellene. Jeg kunne tenke meg en båt som er morsom å seile, men ikke racing. Rulleforseil og gjerne selvslående. Spørsmål til Grønnskollingen: Kan du være så snill å fortelle mere om utfordringer rundt moderne distanse materialer. Jeg har funnet en Scampi som kunne vært noe. Overhalt motor og mange sett med lite brukt seil. Men jeg vet jo ikke hvordan den oppfører seg i sjøen. Men som sagt ønsker jeg egentlig tips og råd for å gjøre et godt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 13.Desember.2017 Del på Facebook Svart 13.Desember.2017 Moderne distansematerialer kan også være helt topp. Det er ikke nødvendig å kjøre seg fast i hverken den ene eller andre grøften. En utfordring som har dukket opp i enkelte båter med syntetiske distansematerialer er at bondingen slipper og gir delaminering med påfølgende vannintrengning/mykt dekk/død og pine. Men igjen, dette avhenger av kvaliteten som er gjort på arbeidet. Kyrholmen fremsnakker Comfort 30 og det kan jeg godt gjøre også. Solid, billig og med fine seilegenskaper for nybegynnere. Tåler kjipt vær og gir tak over hodet og en dass å sitte på til en liten familie. Scampi er også fine båter som jeg har hørt pene ting om, men har aldri vært ombord i en. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Desember.2017 Del på Facebook Svart 13.Desember.2017 (redigert) VindPower skrev for 10 timer siden: Jeg kunne tenke meg en båt som er morsom å seile, men ikke racing. Rulleforseil og gjerne selvslående. Blir sikkert noen protester på dette men ;-) Jeg liker veldig godt at du vil ha en båt som er morsom å seile, dvs en som gir seilglede. Spesielt som ny i seilbåt syns jeg det er viktig, da får man "smaken av honning", man nærmer seg selve essensen av seiling. Mao, ikke gå i komfortfella. Helt sikkert veldig gjevt med 40+ turseiler som førstebåt, men det trenger slettes ikke være rette veien til seilglede. Forøvrig syns jeg du har fått med deg det viktigste. Ønsket om selvslåer gjør at du ender på brøkdelsrigg, noe som igjen er positivt mtp seilglede. Ettermidagsturer, noen lengre turer med dama og mulig å håndtere alene er ikke voldsomme krav. Om dama er litt campinginnstilt så går i grunnen alt an. Men det er vel greit å gå for en 80 taller med normal innredning osv. Personlig ville jeg kanskje holdt meg rundt 30 fot. Det gir god plass, men samtidig er alt enkelt og lett ifht større båter, og håndtering alene blir også enklere. "Små" båter er gjerne også mer responsive, mindre vekt osv gjør at de reagerer kjappere på omgivelsene som vind og sjø og en får gjerne en "nærmere naturen" opplevelse. Jeg tror ikke du får både "ny" ferskvannskjølt yanmar og nye seil i prisklassen. Om jeg hadde måtte velge så ville jeg gått for bra motor fremfor bra seil. Du kan seile med halvgode seil en stund og bytte ut etterhvert. En motor som lager krøll stopper hele greia. Men for all del, en båt med ok eldre motor, også saltvannskjølt og ok seil til rett pris... ja hvorfor ikke? Om du ikke får skjelven av å måtte bytte motor en gang i fremtiden eller vet å skru litt selv, så kan det også gå greit. Et kjapt søk på finn ga meg en First 28 som virket å være godt oppgradert osv de siste årene: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=106739844 Laser 28 så også interessant ut, med ny motor https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82756726 -- Personlig, om jeg var i markedet akkurat nå så hadde jeg sett på denne. Dynamic 35. Her snakker vi fart for pengene, skyhøyt lystall. Og etter mine begrep noe av det mest linjelekkre en kan få av seilbåt. Men muligens litt i overkant som førstegangs "kosebåt", men det er forsåvidt ikke en regattamaskin heller så... Men er jaggu ikke sikker på at denne har rulleforstag, ser ut som den har profil... og selvslåer må du evt montere selv ser det ut som. Men det er jo en litt langsmal "pølser og spagetti" båt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64004181 -- Edit: Den Dynamicen har forresten blitt lagt merke til på den største seilgruppa for dansker på FB. Finn annonsen ble drøftet der. De er åpenbart sjokkert over hvor lave priser det er i Norge, og på denne spesielt. Redigert 13.Desember.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
selhund Svart 14.Desember.2017 Del på Facebook Svart 14.Desember.2017 (redigert) @ WindPower Med aspirantens glød og iver, haster du kanskje vide fra Kyrholmens innspill. Men Kyrholmens innlegg er noe av det mest "Ikke-løft-fanen-så-høyt at beinene-letter-fra-bakken" og fornuftige jeg noen gang har lest på Båtplassene. Sann hav & seilerglede Redigert 14.Desember.2017 av selhund skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 14.Desember.2017 Del på Facebook Svart 14.Desember.2017 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101371271 Dette er bra båt :) Litt større enn en comfort, og kanskje ikke så rask -men kvalitetsbygg. Sitér dette innlegget Link to post
aleksbe Svart 14.Desember.2017 Del på Facebook Svart 14.Desember.2017 Enig med @Pinkvin i det han skriv om størrelse rundt 30 fot. Eg kjøpte meg sjølv ein First 28 i fjor som eg er veldig fornøyd med. Synes det er ein romslig 28-foter (eg brukar min som hybel for tida, plass til det..), og den seiler godt. Den er lett å håndtere både aleine og det er fint plass til eit par ekstra som mannskap. Fins nok fleire gode alternativ i merke, men vil rundt 30 fot vil eg hvertfall anbefale. I min stod det forøvrig ein gammal saltvannskjølt Yanmar 7hk. Den har eg brukt mykje tid på. Om ein vil unngå å bruke tid på motor, bør ein vil finne ein "nyare" ferskvannskjølt. Pass på at du får god dokumentasjon på kva som er gjort om ein motor er "overhalt". Der har eg inntrykk av at det fins mykje ymse... Vanlig vedlikehold er ikkje overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
VindPower Svart 16.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2017 (redigert) Takk for svar. First 28 kunne vært no? Jeg har en Amazon som jeg "fikset", da overhalte jeg motoren og vet veldig godt hvilke kostnader som kan skjule seg i en gammel motor. Men jeg ute etter noe vi kan kose oss med ikke et oppussings prosjekt. Dama har selvfølgelig vært oppi en moderne Hanse og kan ikke forstå hvorfor vi skal kjøpe noe gammelt og upraktisk. Jeg er blitt tildels enig, men jeg synes det blir mye penger å binde opp. Noen spørsmål: Hvordan bedømmer man seil? Jeg tenker rifter og mugg. Men hvordan ser man om de er "utblåst"? Hvordan bedømmer man skrog? Utover skader har jeg lest at man kan evt se våte flekker etter at båten har vært på land en stund. Er det plastpest? Redigert 16.Desember.2017 av VindPower Skriveleif (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 16.Desember.2017 Del på Facebook Svart 16.Desember.2017 Plastpest kan man være heldig å se som små blærer i gelcoat, det er en bakterie som nærer seg av glassfiberen eller noe. Da dannes det gasser som gir utslag i væskefylte blærer. Lukter vondt når man stikker hull på de. Gamle motorer er stort sett mye lettere å fikse da, som om du får tak i en båt med nyere motor kan den like gjerne være dyrere å fikse om den ikke har vært vedlikeholdt og brukt fint. Frykten for saltvannskjøling er overdrevet spør du meg. Det er fort å sjekke tilstanden på kjølekrets og eksosbend ved å skru av eksosutløp og anoder. Dette bør man uansett lære seg om man skal ha dieselmotor, så å sjekke det på en båt man kjøper kan spare en for mye bry. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 21 hours ago, VindPower said: Hvordan bedømmer man seil? Jeg tenker rifter og mugg. Men hvordan ser man om de er "utblåst"? Hvordan bedømmer man skrog? Utover skader har jeg lest at man kan evt se våte flekker etter at båten har vært på land en stund. Er det plastpest? Mugg er det sjelden på modere seil, men sjekk over sømmer etc. "Utblåste" seil betyr at de er blitt for "posete" med busen for langt bak. Men det er vanskelig å se uten å seile med dem, og heller ikke så lett om du ikke kan sammenligne med nye om du ikke vet hvordan de skal se ut. Men som regel (for turbåter) snakker vi ofte om orginalseil eller seil som er kjøpt for noen . år siden. Er det orginalseil må du påregne å kjøpe nye etterhvert. Jeg tror at mange av de som sier det går "fint" med gamle utblåste seil ikke vet hva de går glipp av. Våte flekker? det er neppe et problem. Plastpest er blærer ja, men husk det ofte er helt ufarlige blærer i bunnstoffet så sjekk blærene. Lukter det eddik er det plastpest. Generelt sett sjekker du dekk og skrog ved å tråkke rund og kjenne etter om noen områder svikter - og eventuelt "knasende" lyd. Da kan det være delaminering som kan være tidkrevende å reparere. Våte felter kan jeg ikke se kan være noe problem. 20 hours ago, Kyrholmen said: Plastpest kan man være heldig å se som små blærer i gelcoat, det er en bakterie som nærer seg av glassfiberen eller noe. Da dannes det gasser som gir utslag i væskefylte blærer. Lukter vondt når man stikker hull på de Plastpest kommer av vann som trenger inn i laminatet og som reagerer kjemisk med ureagert polyester (hydrolyse). Hovedårsaken er slumste blanding av polyesteren og herder. Med dagens moderne båter med mer moderne produksjonsmetoder er dette sjelden problem. Vanninntrenging får man alltid, epoxyprimer forsinker men kan ikke hindre det 100%. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Krimart skrev On 17.12.2017 at 11.00: Vanninntrenging får man alltid, epoxyprimer forsinker men kan ikke hindre det 100%. Hvorfor skulle man ikke kunne få en diffusjonstett overflate? Enlighten me... For øvrig, så tror jeg jeg også ville vurdert en Fenix i dette segmentet Da får du en solid båt som er romslig for størrelsen og en del båtpenger som du kan bruke til annen moro. Dette er en grei førstebåt, som man kan vokse i og etter hvert vokse ut av hvis man vil ha en større båt. Hvis du absolutt vil ha noe større, så ville jeg vært kanskje vært på utkikk etter en velholdt Comfortina 32. Vi endte for vår del på en Nessy 94 da vi kjøpte båt i dette segmentet for noen år tilbake. Vi er godt fornøyd med dette valget. Lykke til med båtjakten. Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Mulligan Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 (redigert) Enig med Fenix. TS får en grei båt for to som også seiles lett singlehanded. Får et fint eks rundt 100k. Ikke enig med C32. TS sier han er grønn på seiling. På C32 er alt langt og stort og komplisert. Redigert 18.Desember.2017 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 (redigert) Mulligan skrev 24 minutter siden: . På C32 er alt langt og stort og komplisert. Du har nok et poeng her. For enkelhetens skyld, kan det nok være lurt å styre unna eldre båter med lensetakler. Comfort 32 er nok et bedre valg i så måte. Redigert 18.Desember.2017 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
ravddo Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Jeg har seilt mye regatta med denne båten. Er veldig lik min båt på mange måter selv om min er endel tyngre. Jeg har seilt rundt med orginalriggen til denne fram til i august. Utrolig mye seilglede. Jeg har hatt båten i 19 sesonger og vi har vært på tur med den med den sist i sommer med kone og 2 barn på 10 og 13. 6 uker i strekk er det lengste. Denne båten var opprinnelig eid av familien "lukkøye" i Stavanger og jeg seilte den mye med de som kjøpte den. Beste minne var da vi hadde 15 knop mens vi jibbet spinnaker under nyttårsseilasen midt på 2000 tallet! Er man ung og vant til telt er det mye seilglede for pengene! Pinkvin skrev On 14.12.2017 at 0.10: -- Personlig, om jeg var i markedet akkurat nå så hadde jeg sett på denne. Dynamic 35. Her snakker vi fart for pengene, skyhøyt lystall. Og etter mine begrep noe av det mest linjelekkre en kan få av seilbåt. Men muligens litt i overkant som førstegangs "kosebåt", men det er forsåvidt ikke en regattamaskin heller så... Men er jaggu ikke sikker på at denne har rulleforstag, ser ut som den har profil... og selvslåer må du evt montere selv ser det ut som. Men det er jo en litt langsmal "pølser og spagetti" båt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64004181 -- Edit: Den Dynamicen har forresten blitt lagt merke til på den største seilgruppa for dansker på FB. Finn annonsen ble drøftet der. De er åpenbart sjokkert over hvor lave priser det er i Norge, og på denne spesielt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Krimart Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 On 18/12/2017 at 11:55 AM, Copernicus said: Hvorfor skulle man ikke kunne få en diffusjonstett overflate? Enlighten me... Å gjøre noe 100% diffisjonstett m.h.t vannmolekyler er omtrent umulig, og i så fall veldig kostbart. Du vil så og si alltid få noen porer der vannmolekyler trenger inn. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Krimart skrev for 20 timer siden: Å gjøre noe 100% diffisjonstett m.h.t vannmolekyler er omtrent umulig, og i så fall veldig kostbart. Du vil så og si alltid få noen porer der vannmolekyler trenger inn. Det er for så vidt et poeng. Denne risikoen kan da reduseres ved påføring av flere lag eller seigere epoxy. Jeg for min del er ikke veldig bekymret for min båt. Den er bygd i kevlar og epoxy med divinycell som distansematereal. Slipte den ned for noen år siden å la 6 lag med epoxygrunning for å få den glatt under vannlinja. Hadde vel egentlig ikke trengt dette da den er støpt i epoxy Når det gjelder båtvalget til trådstarter, så vil jeg anbefale å se på et par båter før man bestemmer seg. Er ikke så mange båter på markedet nå, men muligheten for å gjøre en god del er større nå enn til våren. Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Krimart Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 3 hours ago, Copernicus said: Det er for så vidt et poeng. Denne risikoen kan da reduseres ved påføring av flere lag eller seigere epoxy. Som jeg sa, Epoxy forsinker vanninntrengning, men kan ikke hindre det 100% uansett hvor mange lag du legger. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 21.Desember.2017 Del på Facebook Svart 21.Desember.2017 Krimart skrev for 22 timer siden: Som jeg sa, Epoxy forsinker vanninntrengning, men kan ikke hindre det 100% uansett hvor mange lag du legger. Så ja, man kan i teorien oppnå 100% diffusjonstetthet, men i praksis ikke. Uansett vil vel dette ha liten betydning da de fleste båter tas opp om vinteren? Prosessen vil da reverseres antar jeg. Hadde vært interessant å regnet på dette med forskjellige materialer. Overlater dette til de som kan det :) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.