Jump to content

Seil låser seg i storm, hvordan kunne situasjonen vært løst bedre?

EiSvIn

Recommended Posts

Hei hå. Fant denne videoen på YouTube, mye mulig den er diskutert her før, men jeg lurer på hva dere tenker om den. 

https://youtu.be/3-cpPF4f2KM

For meg virker det som (det åpenbare) en ekstremt dårlig planlagt seiltur, hvor man hverken har tatt høyde for kompetanse i mannskapet eller båtens utstyr.  

Men gitt situasjonen, hvordan kunne det vært håndtert? Ville det vært en løsning å bare la seilet være for å lense inn mot land? Eller hadde det bare gjort tingene ennå være? Tanker?

Redigert av EiSvIn (see edit history)

Har hatt sterk vind i samme område midt på sommeren, ikke 70 kn, men 55 kn. Vi var to båter i følge, og den andre båten fikk plenty problem. De var drevne seilere og sjømenn, men charterbåten var under pari. Forseilet var låst i toppen med sjakkel, dvs ikke heist med fall, så de fikk det ikke ned når innrullingslina røyk. Dårlig diesel, så motoren stoppet. inrllingen på storseilet skar seg også, innrullingswinchen falt overbord... Viktig vekker å se slike filmer før avreise, så man skjønner at alt kan skje, også mellom de greske øyer i sommersesongen. De har fått inn storseil og kjører motor mot vinden. Vet ikke hva som låser seg, hvorfor de ikke får inn forseilet. Kunne de fått rullet det ut og tatt det ned?

Ser ikke ølflasker / alkohol i cockpit, det er bra, ser at vestene kommer ut av plastposene, og ikke moderne seilervester, men redningsvester. Så det var i det minste vester om bord.

Hva kunne vært gjort..? når fokka først har låst seg, så reduseres mulghetene, lærdommen er vel å sjekke seil og fall ved utsjekk, og vite at du kan få duken ned.

Men mye går ikke galt, her kunne det vært mye annet som kunne skjedd både over og under dekk. Når alle var trygt i land ble det vel en god historie...

Guest Avmønstret#

Om det var mulig å gå med vinden mtp åpent farvann så ville jeg prøvd det for å prøve å unngå å bli lagt flat i kastene. 

De som ikke har noe i cockpit å gjøre hadde jeg sendt ned i båten. 

Og videoen viser at mye blir mer, veldig fort. Vanskelig å se hvor høyt det er opp men jeg ville vel også prøvd å komme meg på dekket og surre fokka. Men kun til å begynne med for etterpå ble vinden alt for sterk. Så lærdommen må være å ikke utsette, gjør det som trengs med en gang. 

Når trollvinden først var løs og alt ute av kontroll som på videoen så hadde jeg kappet skjøtene til genua så langt frem jeg klarte. Risikerer bare at de røsker i filler ting, surrer seg rundt og hekter seg så seilet fylles når det ikke skal osv. 

---

Men alt i alt så gikk jo dette "greit". En ødelagt genua er et lite offer så lenge folk ikke har tatt skade. Kanskje noen som ble vettskremte. Tipper ankerdrammen smakte godt ;-)

Guest Avmønstret#
Pinkvin skrev 4 minutter siden:

Om det var mulig å gå med vinden mtp åpent farvann så ville jeg prøvd det for å prøve å unngå å bli lagt flat i kastene. 

De som ikke har noe i cockpit å gjøre hadde jeg sendt ned i båten. 

Og videoen viser at mye blir mer, veldig fort. Vanskelig å se hvor høyt det er opp men jeg ville vel også prøvd å komme meg på dekket og surre fokka. Men kun til å begynne med for etterpå ble vinden alt for sterk. Så lærdommen må være å ikke utsette, gjør det som trengs med en gang. 

Når trollvinden først var løs og alt ute av kontroll som på videoen så hadde jeg kappet skjøtene til genua så langt frem jeg klarte. Risikerer bare at de røsker i filler ting, surrer seg rundt og hekter seg så seilet fylles når det ikke skal osv. 

--

Leste engang om en som opplevde at rullegenoa satt seg. Han startet motor og gikk i ring til den var surra inn på forstaget, så om det hadde vært mulig.. kanskje ikke pga vinden, men uansett. 

---

Men alt i alt så gikk jo dette "greit". En ødelagt genua er et lite offer så lenge folk ikke har tatt skade. Kanskje noen som ble vettskremte. Tipper ankerdrammen smakte godt ;-)

I hårdt vær er jeg nødt til å slakke ut. Det kan hende at det går helt ballalaika foran der. Egentlig burde Hulda hatt elektrisk rulle på genoaen, men det er 100 000 ekstra. Derfor. Vet vi at det kommer til å bli hårdt vær, heiser vi kutterseilet og ruller genoaen helt eller delvis inn. Kutterseilet står fra 15 m/s og oppover. Har seilt med det i litt over 20 m/s, helt komfortabelt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...