EiSvIn Startet 12.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 12.Desember.2017 (redigert) Hei hå. Fant denne videoen på YouTube, mye mulig den er diskutert her før, men jeg lurer på hva dere tenker om den. https://youtu.be/3-cpPF4f2KM For meg virker det som (det åpenbare) en ekstremt dårlig planlagt seiltur, hvor man hverken har tatt høyde for kompetanse i mannskapet eller båtens utstyr. Men gitt situasjonen, hvordan kunne det vært håndtert? Ville det vært en løsning å bare la seilet være for å lense inn mot land? Eller hadde det bare gjort tingene ennå være? Tanker? Redigert 12.Desember.2017 av EiSvIn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 12.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 Tror jeg ville falt litt av, og så sendt mannskap til fordekket for å fosøke å surre fokka til forstaget. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 Hvordan en skulle klart å surre et seil som står rett ut flere meter over dekk under de forhold som var der er noe uklart for meg. Tror sjansen for å miste mannkap på hav ville være større en muligheten for å klare å surre seilet. En ting som kan hjelpe når forseilet går treigt er å stramme akterstaget alt en klarer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 EiSvIn skrev for 3 timer siden: Hei hå. Fant denne videoen på YouTube, mye mulig den er diskutert her før, men jeg lurer på hva dere tenker om den. trippel sjekke værmeldingen, så en ikke havner i den situasjonen og får revet i tide. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Code0 Svart 12.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 Har hatt sterk vind i samme område midt på sommeren, ikke 70 kn, men 55 kn. Vi var to båter i følge, og den andre båten fikk plenty problem. De var drevne seilere og sjømenn, men charterbåten var under pari. Forseilet var låst i toppen med sjakkel, dvs ikke heist med fall, så de fikk det ikke ned når innrullingslina røyk. Dårlig diesel, så motoren stoppet. inrllingen på storseilet skar seg også, innrullingswinchen falt overbord... Viktig vekker å se slike filmer før avreise, så man skjønner at alt kan skje, også mellom de greske øyer i sommersesongen. De har fått inn storseil og kjører motor mot vinden. Vet ikke hva som låser seg, hvorfor de ikke får inn forseilet. Kunne de fått rullet det ut og tatt det ned? Ser ikke ølflasker / alkohol i cockpit, det er bra, ser at vestene kommer ut av plastposene, og ikke moderne seilervester, men redningsvester. Så det var i det minste vester om bord. Hva kunne vært gjort..? når fokka først har låst seg, så reduseres mulghetene, lærdommen er vel å sjekke seil og fall ved utsjekk, og vite at du kan få duken ned. Men mye går ikke galt, her kunne det vært mye annet som kunne skjedd både over og under dekk. Når alle var trygt i land ble det vel en god historie... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 Om det var mulig å gå med vinden mtp åpent farvann så ville jeg prøvd det for å prøve å unngå å bli lagt flat i kastene. De som ikke har noe i cockpit å gjøre hadde jeg sendt ned i båten. Og videoen viser at mye blir mer, veldig fort. Vanskelig å se hvor høyt det er opp men jeg ville vel også prøvd å komme meg på dekket og surre fokka. Men kun til å begynne med for etterpå ble vinden alt for sterk. Så lærdommen må være å ikke utsette, gjør det som trengs med en gang. Når trollvinden først var løs og alt ute av kontroll som på videoen så hadde jeg kappet skjøtene til genua så langt frem jeg klarte. Risikerer bare at de røsker i filler ting, surrer seg rundt og hekter seg så seilet fylles når det ikke skal osv. --- Men alt i alt så gikk jo dette "greit". En ødelagt genua er et lite offer så lenge folk ikke har tatt skade. Kanskje noen som ble vettskremte. Tipper ankerdrammen smakte godt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 Pinkvin skrev 4 minutter siden: Om det var mulig å gå med vinden mtp åpent farvann så ville jeg prøvd det for å prøve å unngå å bli lagt flat i kastene. De som ikke har noe i cockpit å gjøre hadde jeg sendt ned i båten. Og videoen viser at mye blir mer, veldig fort. Vanskelig å se hvor høyt det er opp men jeg ville vel også prøvd å komme meg på dekket og surre fokka. Men kun til å begynne med for etterpå ble vinden alt for sterk. Så lærdommen må være å ikke utsette, gjør det som trengs med en gang. Når trollvinden først var løs og alt ute av kontroll som på videoen så hadde jeg kappet skjøtene til genua så langt frem jeg klarte. Risikerer bare at de røsker i filler ting, surrer seg rundt og hekter seg så seilet fylles når det ikke skal osv. -- Leste engang om en som opplevde at rullegenoa satt seg. Han startet motor og gikk i ring til den var surra inn på forstaget, så om det hadde vært mulig.. kanskje ikke pga vinden, men uansett. --- Men alt i alt så gikk jo dette "greit". En ødelagt genua er et lite offer så lenge folk ikke har tatt skade. Kanskje noen som ble vettskremte. Tipper ankerdrammen smakte godt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 Ta av skjøtene eller kapp dem. Start opp og ta 10-12 360 grader tørn med båten og genoaen er inne før den er ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 Jeg vet ikke hva andre gjør, men jeg ruller aldri inn genoaen med slakke skjøter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 Jeg får ikke rullet inn genoaen med stramme skjøter. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 Ikke stramme som en fiolinstreng, men holder du ikke litt igjen på skjøtet slik at genoaen ruller seg noenlunde stramt? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 I starten av filmen har de har veldig lite duk ute og i tillegg er genoaen ikke trimmet, allikevel går det unna så flisene fyker. Ikke akkurat et lovende tegn. Synes de gjør en god jobb i situasjonen og berger liv og båt. Men hvorfor slapp de ikke mer på genoa skjøtet om de så absolutt måtte gå på tvers av vinden? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 Umulig når det blåser hardt. Hulda ligger nok på grensen år det gjelder montert rullesystem, selv om det i hht produsent er overdimensjonert. Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 (redigert) 6 hours ago, The Gannet said: Start opp og ta 10-12 360 grader tørn med båten Veit ikke hvor fristende det er heller, når sjøene begynner å bli store. edit: men det var kanskje en spøk.. Redigert 13.Desember.2017 av ohm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 Hulda skrev 1 time siden: Jeg får ikke rullet inn genoaen med stramme skjøter. Du slipper altså skjøtene før du ruller inn? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 I hårdt vær er jeg nødt til å slakke ut. Det kan hende at det går helt ballalaika foran der. Egentlig burde Hulda hatt elektrisk rulle på genoaen, men det er 100 000 ekstra. Derfor. Vet vi at det kommer til å bli hårdt vær, heiser vi kutterseilet og ruller genoaen helt eller delvis inn. Kutterseilet står fra 15 m/s og oppover. Har seilt med det i litt over 20 m/s, helt komfortabelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.