PiperBill Startet 17.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2017 Noen som har denne typen davit laget i syrefast rør? Fikk de med båten da jeg kjøpte i høst men jeg er litt usikker om jeg skal bruker dem eller Snap daviter. Jeg har en jolle med Snap ferdig montert fra forrige båten. Jolla veier 43kg pluss motor på 28kg så jeg vet ikke om det er i tyngste lag å kunne heise opp eller om davitene tåler såpass. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Scand Baltic Svart 17.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2017 Om davitene holder, så er det vel værre med hekken på Balticen. Hvis du skal heise opp med motor ville jeg laget et støttestag mellom armen på davit og plattform. Ville uansett gått for davitere fremfor snap. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2017 Hekken på baltic er vel kanskje så solid? Personlig ville jeg ha gått for Witthall / Simpson / Ilas i solid utførelse og fått jolla hengende. Dimensjoner så neste jolle/motor er innenfor. Det å ta av/ på motor blir man ganske fort lei. Stadig solide davitere til salgs. Se på typenetegnelsen så du får en som tåler en del, og ikke bare ser slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 17.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2017 Vil egentlig helst ikke bruker Snap igjen. Det var nokså tungvint å vippe opp også er det en sikkerhets vurdering. Begrenset tilgang til badeplattform, ankervinsje og ikke minst om noe skulle faller over bord og ikke kunne komme opp badestigen. Jeg er ikke så lei å lempe motoren av og på så kanskje det beste hadde vært og bare heise jolla. Kan sikker rigger til en løsning med blokk også. Plan B er å selge jolla og kjøpe en «West Light» som veier bare litt over 20 kg. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2017 (redigert) Kjøper sikkerhetsaspektet. Om jeg pakker ut jolla til Hulda, så skal den henges så høyt at adkomsten til stige ikke hindres. Så får alt annet komme i andre rekke. Redigert 17.Desember.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 17.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2017 Litt kommentarer på akterspeilet. Har selv jolle på 50 kg i Ilas daviter på en Baltic. I litt bølger beveger davitene seg så mye at jeg ikke liker å snu meg. Vil anta at det er snakk om 15-20 cm nedbøyning i ytterenden ved litt krappe bølger på drøyt meteren. Akterspeilet er rundt 10 mm, og tåler sikkert mye. I deplasementsfart har jeg ingen problemer med å ha motoren på, men i 20 knop er bevegelsene bråere. For å kunne ha roen på lange strekk, setter jeg en 2" x 4" med litt tilpasninger under hver davit og stropper litt ekstra på jolla. Jeg også liker godt å ha tilgang på badeplattformen og stigen. Det går ikke med snapdaviter. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 18.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2017 tilplan skrev for 19 timer siden: Vil anta at det er snakk om 15-20 cm nedbøyning i ytterenden ved litt krappe bølger på drøyt meteren. Akterspeilet er rundt 10 mm, og tåler sikkert mye. Er davitene festet rett på glassfiber eller er det en stålplate som de monteres på? Hos meg er det stålplater (hvis jeg husker riktig) men det burde kanskje vært forsterkning på baksida (innsiden) også. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
tilplan Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Jeg tror det er en stålplate på baksiden som ikke er større enn den platen som ligger mot skroget på utsiden, men er litt i tvil. Kan være at det bare var noen store skiver. Det er benyttet gjennomgående bolter med mutter på innsiden. På bildet kan du se størrelsen på platen som ligger mot skroget på utsiden. Montasjen antar jeg er original fra Scand. Har også laget en motorbrakett som ligger mot hele høyden av det blå feltet, og det er ikke vanskelig å få den til å bevege seg. Det er i dette området jeg har målt tykkelsen på skroget, eller nærmere bestemt da jeg lagde hull for den luftingen som du ser rett ved stigen. Sitér dette innlegget Link to post
FLS Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Hei Jeg har en Aq 9fots jolle med 6hk motor hengende i daviter bak på vår Scand Baltic. Jeg måtte montere ekstra avstiving for å unngå for mye bevegelse i akterveggen. Fikk hjelp av en lokal sveiser i Tønsberg til dette. Legger ved et bilde av installasjonen under vinterpresenningen Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Har de samme ilas daviterne, men med ekstra avstivning i form av et feste mellom daviter og badetrappa til motor, og så er det en strekkfisk på den siden motoren henger festet i pushpit og øverst på daviteren. Var ca 120 kg jolle der da jeg kjøpte båten, holdt tydeligvis, byttet i en lettere, ca 70 med motor, men henger med 6hk motor til enhver tid. Fint å slippe å ta av motor. ? (Den gamle jolla:) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
PiperBill Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Kjempe bra innspill fra flere her. Tusen takk J Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
nordan family 27 Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Synes brakettene er litt pinglete for så store joller. Her et bilde fra en Fairline, Storebro hadde vel enda lengre braketter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.