Jump to content

Seilbåt som bobåt, anbefalinger?

daniel horne

Recommended Posts

Ser ut mulighet for å bo på en seilbåt i Trondheim menst eg studerer. Har aldri bodd i båt før. Leser meg nå opp på hva eg bør se etter, når eg kjøper båt. Denne skal eg kun bo i, har ikke planer om å seile den.

Dere som har peiling, hva kan dere si meg om denne på Finn? -Verdt bryet? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=66151447

Guest Avmønstret#

Umulig å si noe uten se en båt egentlig, men det ser jo ut som en kjekk båt. Typisk 70-80 taller. Ble levert som selvbygg i ulike varianter så standard osv kommer jo mye an på hvem som bygde båten og hvem som har eid den. 

Som bobåt er jo dette greit om du ikke er kravstor. Du har en dass. Du har rennende kaldtvann men alt for liten tank. Og du har en gassovn med et par bluss. Cockpittelt er et stort pluss, gir et ekstra rom i båten når det ikke er alt for kaldt ute. Dieselovnen er også et stort pluss. 

For å bo i den båten ville jeg kjøpt en luftavfukter, jeg ville montert en ekstra, eller større vanntank. Men om det ikke er elektrisk pumpe på vannet, dvs kun fotpumpe, så varer vannet utrolig lenge, så kanskje ikke. Regner med at du vil ta personlig hygiene ett annet sted enn i båten? Om ikke kan du evt montere mulighet for å ta en dusj i cockpit. 

--

Jeg ville sjekket om båten er tett/fuktig. Fukt og mugg er noe dritt. 

Så ville jeg sjekket hva det faktisk koster med båtplass og strøm i året. Og jeg ville tenkt litt i gjennom at en uansett ender opp med den trangeste, mørkeste, antagelig fuktigste, minst komfortable, minst sosiale hybelen som finnes. Og da bør det være billig. Hvor mye koster en studenthybel i disse dager? Å bo sosialt på et studenhjem er fantastisk gøy. 

Har selv en Player 311 fra 86. Kan per i dag ikke tenke meg å bo i denne av forholdsvis noen få komfortproblemer (som skal endres etterhvert) 

1. Ikke fullstendig ståhøyde på bad/toalett 

2. Ikke septiktank 

3. Ikke komfyr (kun 2 gassbluss)

4. Ikke særlig godt isolert mtp. vinteren 

5. Ikke landstrøm 

Båten du ser på derimot virker til å ha det meste en trenger for å bo i den, og virker for øvrig ganske grei. Hvis du eventuelt drar på visning vær svært nøye med å se over interiør og muligheter for sopp/jordslag, samt lekkasjer fra luker, vindu, ventiler og masten. 

Anbefaler deg likevel at du lærer deg å seile båten ettersom disse skutene seiler fantastisk bra. 

Hei

Det er jo latterleg mykje båt for pengane.

Å bu i båt kan vera svært sosialt, og når det blir kaldt synest jentene synd på deg, og inviterer deg på overnatting....

Den dieselomnen er eit kjempepluss.

Dersom du kan leva med at båten ikkje er så stor, bør den vera grei.

Av tekniske ting ville eg tatt ein god sjekk på ror, propellaksel, rorinnfesting, etc. Dei glasfiberarbeida gjer meg litt skeptisk.

Lykke til.

Ask

Du burde se etter en båt som er isolert, og med god plass.ståhøyde og dusj er et must.   Enkel adkomst til brygga er også greit. Og mulighet for varme, kanskje lurt og sjekke  brygga der du skal ha båten, om du kan bruke 2 stømkurser om vinteren. Da kan du fyre litt skikkelig med strøm.  Båt lekker varme mye fortere enn hus. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Jeg bruker min båt som hybel når jeg er på jobb, jeg uke pendler. Dette er første vinter, men så langt er jeg positivt overrasket over hvor godt båten holder på varmen. Nå har der rett nok ikke vært mer enn 8-10 blå grader et par netter. Jeg har en 1Kw 220v ovn og en 4Kw webasto. Webberen kjøre når jeg er i båten etter jobb, men ikke om natten. Jeg har dusj ombord, men bruker den ikke. Mest fordi jeg vil spare på vannet, da det er kronglet å få fylt vann vinterstid. Dusjer på jobb. Man klare seg bra med lite :-). Jeg tror det viktigste er at du finner en båt du mener du kan trives i. Ekstra vann, varme osv kan ordnes før eller senere.

Har du mulighet for å få med deg en proff båtbygger til å se på båten kan det raskt være en god invitering. 

Bjorkski

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...