
hegra
Det er ofte bowmanveksler på perkins. Da er det enkelt. Av med gummihettene i begge ender. Du mister noe kjølevæske når den største klemma i hver ende tas av så det svarer seg å tappe noe av væska først. Når de nest største klemmene løsnes trekkes gummihettene av og det meste av impellerrestene vil dukke opp i fremre gummihette. Nå er rørinnsatsen løs og kan trekkes ut av veksler for inpeksjon. Er det ikke plass nok til å trekke den ut kan du med fordel lage ei lita luke i front eller bakvegg av motorrom slik at enkel inspeksjon av innsats og veksler er mulig ved senere anledning også. Men så var det spørsmålet da om det er bowmanveksler du har, hvis ikke så kan du ikke følge denne fremgangsmåten helt som jeg har skrevet. Det kan ha røynet på impellerpumpas tetningsringer også ved denne tørrkjøringen så følg med når du starter opp igjen med ny impeller. Det er normalt et sladrehull eller spalte i pumpa som vannet vil dryppe ut fra om tetningsringer er utslitt. Det er en annen tråd for tiden som heter ( Perkins 4.108 49hk under vann) Der er bilde av bowmanveksler så sammenligne med den om du er usikker på hvilke veksler du har.