West580 Startet 18.Desember.2017 Del på Facebook Startet 18.Desember.2017 Har nylig invistert i en 78' viksund 27 sjark, med en 89' Yanmar 4jh 44hk. Tenker å fiskeriregistrere denne, og fiske på fritid i tillegg til skolen. (går naturbruk/fiske og fangst på videregående). Denne båten har tidligere vært fiskeriregistrert. Båten er rigget for garnfiske med spill og hjelpemann, i tillegg til dette skal jeg prøve å få tak i en juksamaskin. Båten er 8,23m ifølge merkebrevet, og jeg lurer på om jeg enten må ordne meg fartøyinstruks og koste på utstyr som er påbudt på båter over 8m, eller evt kappe av litt på båten og få den under 8m. Forslag? Finnes det linjetegninger til denne båten? Regner med Viksund 27 sjark var bygd etter nordisk båt standard? Legger ved bilde av skuta: Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Ville tatt en telefon og hørt hvordan det blir hvis du kapper den kortere enn 8m! Over 8m må du gjennom en engangskontroll hvor du må ha alt tenkelig sikkerhetsutstyr på plass, tegninger, stabilitetskontroll og dokumentasjon på elektrisk anlegg osv. Går fort 150k+ når dette er på plass. Verdien på båten stiger også selvfølgelig siden dette er engangskontroll. Hadde nok funnet 24cm i baugen og fjerna hvis det går. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Sikker på at det målet stemmer? Min Viksund 27 er oppgitt til 808cm. Litt mindre å kappe da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Hadde jeg seriøst vurdert å bli fisker, ville jeg kjøpt en ferdig fiskeriregga båt ihvertfal! her er regelverket: https://www.sjofartsdir.no/sjofart/fartoy/tilsyn/kontroll-av-fartoy-under-15-meter/dokumentliste-kontrollordning-for-fiskefartoy/ Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bruflaat Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Jeg ser i ettertid at jeg tror du faktisk kan slippe unna førstegangskontrollen hvis du kan dokumentere at den har blitt brukt i fiske tidligere. Da er det kun egenkontroll av fartøyet. Ganske omfattende sjekkliste og du trenger fortsatt alt av flåte, drakter, brovakt, rorindikator osv osv. Blir riktignok ikke sjekket annet enn hvis du blir stoppet av kystvakta. Anbefaler og ta en telefon og høre, men burde være mulig faktisk. Søknadene koster rundt 10k så greit å være sikker før du starter. Sitér dette innlegget Link to post
Fluehue Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 (redigert) Har nettopp gjort samme øvelse selv, og selvom eg kjøpte båt som var fiskeriregistrert då må det utarbeides fartøyinstruks, dette var uten unntak om du skulle få ha ervervstillatelse på båten. Uten fartøyinstruks blir den der også fritidsbåt etter jan 2019. Du får det gjort hos godkjent foretak for ca 50-70000 avhengig av om du har Linjetegninger eller ikke. Alt Sikkerhetsutstyr, flåte, overlevingsdrakter, fri flyt epirb osv kommer i tillegg da, samt at du også må ha El-sertifikat. Tror ikke å kutte av i baug er noe løsning, da blir båten å betrakte som uoriginal eller ombygd og da må du igjennom akkurat det samme...... Deretter er det som tidligere sagt egenkontroll minimum hver 30 mnd sålenge båten er fiskeriregistrert. Nytt krav til å ha ervervstillatelse er forresten også at båten må registreres i skipsregisteret Nor (alt over 6 m) Redigert 19.Desember.2017 av Fluehue (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Fluehue skrev 18 minutter siden: Tror ikke å kutte av i baug er noe løsning, da blir båten å betrakte som uoriginal eller ombygd og da må du igjennom akkurat det samme...... Nytt krav til å ha ervervstillatelse er forresten også at båten må registreres i skipsregisteret Nor (alt over 6 m) Litt usikker på det med ombygging så lenge den er under 8m altså, ville nok tatt en telefon for å høre uansett. Etter min erfaring er det mye opp til saksbehandleren hva som er "for mye ombygging". Skipsregisteret gjelder forsåvidt kun på nybygg for båter under 8m. Sitér dette innlegget Link to post
Fluehue Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Ok, hadde samtaler med sjøfartsdirektoratet og Fiskeridirektoratet idag og fikk disse opplysningene, om det er feil så beklager eg det.. Tror uansett det lureste er at trådstarter gjør disse undersøkelsene selv som det ser ut:) Sitér dette innlegget Link to post
West580 Svart 20.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Fant noe «forskrift for fiskebåter under 15m» på lovdata.no, der det står alt som skal vere montert og i orden osv. Dette er for meg ikke noe stort problem, har deltidsjobb i tillegg til skolen, også tenker jeg å fiske som fritidsfisker til å begynne med. Men linjetegninger o.l er jeg litt mer usikker på, om det finnes noe for 27’en. Vet at det er å få for 31’en. Må nok ta en ringerunde på div verft/forsikringsselskap. om båten er akkurat 8,23m kan jeg ikke bekrefte, har nettopp kjøpt båten. Der er også påstøpt en «flap» på hekken, men tror ikke denne påvirker totallengden. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 (redigert) Når det gjelder linjetegninger - Har du hørt med Tore hos Selfa Artic på Rødskjær? Den ble vel støpt der. Litt moro men det lå flere av de gamle viksund formene der ennå i sommer. Redigert 20.Desember.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
West580 Svart 20.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Kjellg skrev for 5 timer siden: Når det gjelder linjetegninger - Har du hørt med Tore hos Selfa Artic på Rødskjær? Den ble vel støpt der. Litt moro men det lå flere av de gamle viksund formene der ennå i sommer. Takker for tips? Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmann Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Hei. Nå vet ikke jeg hvor i landet du holder til, men slik er nå reglene i Troms. Vis du tenker å kun fiske på fritiden din utenom skole, vil jeg anbefale deg å starte med hobbykvote, du kan da fiske for inntil 50000, og du slipper alt av fartøykontroller osv. Skal du derimot komme deg inn på gruppe 2. (åpen gruppe), må du få fartøyinstruks (godkjenning) innen 2019, vis du skal gå på kystfiske. Det vil si at du kan fiske utenfor Fjordgrensene. Skal du derimot klasse til fjordfiske har du frist til i 2020 og trenger ikke stabilitetstest før 2021, da må du holde deg innenfor fjordlinjene. Forskjellen ellers på de to klassingene er at det er litt "mildere" utstyrspakke som kreves på fjordfiske. Skal du på gruppe 2 er du nødt til å ha fartøyinstruks og stå på blad A (deltidsfisker) eller blad b (heltidsfisker), for å få ervervstillatelse og bli registrert i fartøyregisteret. Selfa har flere Viksund linjetegninger til en bra pris. Har ikke de kan du høre med Polar konsul i Harstad, de skal visstnok ha overtatt menge av tegningene. Flåte, vest og drakt bruker å være lett å få tak i. Det som oftest skrur opp prisen er det elektriske anlegget. Det kan gjerne se bra ut, men husk at det blir megget før du får el sertifikat. Kjenner til flere som har fått seg en overraskelse her. Jeg synes det du først burde gjøre er å kontrollmåle båten for å se lengden, etterpå kan du søke litt rundt å finne kravene til både fjordfiske og kystfiske. Så kan du jo selv se hvor mye som eventuelt trengs å gjøres. Det som skrives om at ombygging regnes som nybygg stemmer ikke. Vis båten ikke har vært fiskeriregistrert før får du krav om nybygg, men ikke ellers. Hadde du kunnet lagt ut flere bilder og skrevet litt om standen om bord hadde det vært enklere å hjelpe med kravene. Lykke til!! Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
West580 Svart 21.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2017 (redigert) Sjarkmann skrev for 17 timer siden: Hei. Nå vet ikke jeg hvor i landet du holder til, men slik er nå reglene i Troms. Vis du tenker å kun fiske på fritiden din utenom skole, vil jeg anbefale deg å starte med hobbykvote, du kan da fiske for inntil 50000, og du slipper alt av fartøykontroller osv. Skal du derimot komme deg inn på gruppe 2. (åpen gruppe), må du få fartøyinstruks (godkjenning) innen 2019, vis du skal gå på kystfiske. Det vil si at du kan fiske utenfor Fjordgrensene. Skal du derimot klasse til fjordfiske har du frist til i 2020 og trenger ikke stabilitetstest før 2021, da må du holde deg innenfor fjordlinjene. Forskjellen ellers på de to klassingene er at det er litt "mildere" utstyrspakke som kreves på fjordfiske. Skal du på gruppe 2 er du nødt til å ha fartøyinstruks og stå på blad A (deltidsfisker) eller blad b (heltidsfisker), for å få ervervstillatelse og bli registrert i fartøyregisteret. Selfa har flere Viksund linjetegninger til en bra pris. Har ikke de kan du høre med Polar konsul i Harstad, de skal visstnok ha overtatt menge av tegningene. Flåte, vest og drakt bruker å være lett å få tak i. Det som oftest skrur opp prisen er det elektriske anlegget. Det kan gjerne se bra ut, men husk at det blir megget før du får el sertifikat. Kjenner til flere som har fått seg en overraskelse her. Jeg synes det du først burde gjøre er å kontrollmåle båten for å se lengden, etterpå kan du søke litt rundt å finne kravene til både fjordfiske og kystfiske. Så kan du jo selv se hvor mye som eventuelt trengs å gjøres. Det som skrives om at ombygging regnes som nybygg stemmer ikke. Vis båten ikke har vært fiskeriregistrert før får du krav om nybygg, men ikke ellers. Hadde du kunnet lagt ut flere bilder og skrevet litt om standen om bord hadde det vært enklere å hjelpe med kravene. Lykke til!! Takker for utfyllende svar! Tenker å kun drive i tillegg til skolen til å begynne med, men planen er å fiskeriregistrere og søke rekrutteringskvote etterhvert. Rigge til juksa, og gå på lofotfisket. Båten er ellers helt strøken, var «oppusset» i sommer av forrige eier. Nymalt så og si alt. Tett og frisk yanmar. En ting jeg vet jeg må fikse er hvertfall nødstopp på spillet. Også må jeg vel ha terser på romluka, osv osv.. har ingen gode bilder ennå, men skal prøve å få lagt ut senere. Bor forresten i Midsund, Møre og Romsdal. Redigert 21.Desember.2017 av West580 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmann Svart 24.Januar.2018 Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 Hei igjen, du har jo en bra båt til juksa i den der. Har hele lista over ting som må til om du ønsker mer info om det er det bare å spørre, men det meste av dette finner du vis du bare googler litt. Nå huser jeg ikke reglene helt med det å søke rekruteringskvote, men det er vist blitt litt strengere i det siste. Lykke til med fiskeri og godkjenning. Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Alexen Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Sjarkmann, Har du liste over hva som kreves for fartøyinstruks, hvis det var det du mente i dette innlegget? Ser etter sjark for juksafiske, åpen gruppe. Synes det er vanskelig å beregne totalkostnad for båter uten sertifisering for kystfiske. En samlet oversikt kunne hjulpet. Og, pris på stabilitetsbergninger og linjetegninger, hvis noen har? El godkjenning kommer vel an på hvordan det ligger an med det elektriske og kan sikkert variere en del.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.