SebastianT Startet 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2017 Spørsmål angående forarbeid ved påføring av Hempels Brilliant Gloss. Info om båten: Ibiza 17 Sport, altså 17 fot. Båten er bygget av Glassfiber/Plast. Skal male halve siden om fra hvit til blå over vannlinjen. Kort fortalt tenkte jeg å slipe ned ønsket område, tørke av støv og avfette. Deretter påføre Hempel Brilliant Gloss med 2-3 strøk med sliping mellom hvert strøk, og avslutte med våtsliping, rubbing og polering. Spørsmålet: Er det nødvendig med grunning før malingen/lakken påføres, eller vil gelcoaten fungere som en grunning? Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Ville prøvd på et lite område først, noen kjemikalier reagerer uventet mot hverandre. Ellers tror jeg du har gangen i det. Sitér dette innlegget Link to post
SebastianT Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 (redigert) Den er god, takk for svar. Redigert 19.Desember.2017 av SebastianT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Skal resultatet bli bra, må du grunne. Det er og beskrive. (For øvrig er tokomponent lakk langt å foretrekke med omsyn til slitestyrke.) Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Hva med folie? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Krimart Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Det er ikke nødvendig med grunning. Kjenner ikke denne malingen, men generelt sett er 2—komponent polyurethan bedre enn alkyd mht slitestryrke. Skal du spraye eller bruke rulle og pensel? I så fall rull på diagonalt og stryk ut striper umiddelbart med fordriver i lengderetning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Jeg ville ha grunnet først. Eller: Egentlig ville jeg ha beholdt den hvit, blått skrog er forferdelig upraktisk både I forhold til riper og matting. Hvit gelcoat er lett å ta opp igjen når merkene kommer, blå lakk er det verre med... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krimart Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 5 hours ago, index said: Jeg ville ha grunnet først. Eller: Egentlig ville jeg ha beholdt den hvit, blått skrog er forferdelig upraktisk både I forhold til riper og matting. Hvit gelcoat er lett å ta opp igjen når merkene kommer, blå lakk er det verre med... Grunnet med hva da og hvorfor? M.h.t. lakkering eller ikke er vel avhengig av gelcoatens tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Usikkerheten her ligger i hvor godt du får alkydmalingen fra Hempel til å feste seg i gelcoaten. Så lenge du sliper ned til en viss ruhet, (f eks 240 korning) så burde det gå greit å legge den rett på uten å gå veien om grunning. Som nevnt over bør du teste ut på en liten flate først, f eks akterspeilet. Du trenger ikke være redd for noen mystiske kjemiske reaksjoner her. Gelcoaten er fullt utherdet og vil ikke reagere eller løses opp med alkydmaling over. Som et par andre har påpekt slutter jeg meg til den generelle advarselen mot å lakkere og bytte farge over gelcoat. Hadde selv en 31 fots Tresfjord som var hellakkert blå over hvit gelcoat i skroget. Fantastisk flott finish osv men samtidig nokså sårbart for småriper etc. Men, det er faktisk ikke så veldig vanskelig å reparere småskader dersom de oppstår. Hvis du har mulighet så vil jeg også anbefale å legge klarlakk på toppen av blåmalingen. Det gir både dypere glans og finish og beskytter ennå litt bedre. Anbefaler å bruke sprøyteutstyr og få noen som kan det til å utføre selve lakkeringen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Kva er problemet med å grunne når det er tilrådd? (Forøvrig er gelcoaten langt meir robust enn denne malingen du seinare påfører, men det er du sikkert klar over.) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2017 Krimart skrev for 18 timer siden: Grunnet med hva da og hvorfor? M.h.t. lakkering eller ikke er vel avhengig av gelcoatens tilstand. Grunnet med Antipest 2K primer for bedre feste. Ikke noe verre enn det. Lakk sitter ikke spesielt godt direkte på gelcoat, så for å unngå flassing er grunning en god ide. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dr Nelson Svart 21.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2017 Jeg ville uten tvil valgt foliering. Skal gjøre det samme som deg bare omvendt :) Fra blå til hvit over vannlinjen og nye dekaler (2017 mod) og dekorstriper til høsten. Får du en grei ripe kan du bare lappe det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.