Jump to content

Forslag til automatisk lensing av 2210 Askeladden

Stenbaat

Recommended Posts

De jeg har sett, som ikke auser manuelt, har brukt en bølgepume   https://www.maritim.no/bolgepumpe#.WkYQ6-u5SrU 

slik som denne fra maritim. Det finnest også "strekkpumper" som monteres på fortøyningen.

Dette fungerer selvfølgelig dårlig ved mye regn og lite bølger/vind.

For meg virker det litt upraktisk å montere en elektrisk pumpe i lensebrønnen, pga av den er i vegen når båten er i bruk. Må i såfall kunne fjernes med et enkelt håndgrep.

Batteri må festes i rommet bak, litt høyt oppe, pga at det ofte kommer ofte litt vann inn der. Det hjelper litt med en pakning på lukekarmen.

Hvis du ikke har mulighet til å ha jevnlig, hyppig, tilsyn med båten, ville jeg vurdert å bytte i en som er selvlensende, selv om de trenger litt tilsyn de også......

Hei Stenbaat. Jeg har en slik 14-2210 liggende på hytta. Båten er på sjøen stort sett hele året. Bruker de beskrevne bølgepumper m/flottør. 2 stk når det er lenge mellom hvert ettersyn. Strekkpumpen Lensmann fungerer ikke i minusgrader. Bakdelen med bølgepumper er når der ikke er bølger og kun regn. Og så kan silen tette seg. Spesielt på høsten med mye løv i luften. En bølgepumpe hos meg holder 1-2 år før stempelet i hylsa er utslitt. Før fikk man tak i deler til disse pumpene. Nå selges de bare komplette. Lykke til.

Har en 1979 eller 80 mod av denne. Den er ikke skumfylt i dobbeltbunnen(holder på og bytte dørkplaten), men det er noe skum aktig i akterbenken, på begge sider av det låsbare rommet. Skummet der bak ble byttet til isopor i ca 1988...

Vi har to slike, en 93 mod også, begge to har drenskruer/plugger helt nede ved dørken, ut i bordet, en til hver side. Den gamle har også en slik skrue nede i lensebrønnen, inn under det låsbare rommet. Disse dreneres hver høst, kommer ut kanskje et par liter vann...

Ingen fartsforskjeller fra vår til høst....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...