Stenbaat Startet 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2017 Noen som har gode løsninger? Plassering av pumpe, type pumpe, batteri og slikt. Bilder eller forklaring på plassering hadde vært supert ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 21.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2017 Håplaust når ein ikkje kjenner båten. Kva om du hadde kome med bilete? Først då kan me koma med forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Stenbaat Svart 28.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 Fjordgubbe skrev On 21.12.2017 at 10.50: Håplaust når ein ikkje kjenner båten. Kva om du hadde kome med bilete? Først då kan me koma med forslag. Hei? Ja, tenkte kanskje noen hadde forslag/erfaringer da dette sikkert er en av landetd mest produserte båtmodeller. Legger ved et bilde jeg har lånt fra nettet Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 29.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2017 De jeg har sett, som ikke auser manuelt, har brukt en bølgepume https://www.maritim.no/bolgepumpe#.WkYQ6-u5SrU slik som denne fra maritim. Det finnest også "strekkpumper" som monteres på fortøyningen. Dette fungerer selvfølgelig dårlig ved mye regn og lite bølger/vind. For meg virker det litt upraktisk å montere en elektrisk pumpe i lensebrønnen, pga av den er i vegen når båten er i bruk. Må i såfall kunne fjernes med et enkelt håndgrep. Batteri må festes i rommet bak, litt høyt oppe, pga at det ofte kommer ofte litt vann inn der. Det hjelper litt med en pakning på lukekarmen. Hvis du ikke har mulighet til å ha jevnlig, hyppig, tilsyn med båten, ville jeg vurdert å bytte i en som er selvlensende, selv om de trenger litt tilsyn de også...... Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 29.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2017 Hei Stenbaat. Jeg har en slik 14-2210 liggende på hytta. Båten er på sjøen stort sett hele året. Bruker de beskrevne bølgepumper m/flottør. 2 stk når det er lenge mellom hvert ettersyn. Strekkpumpen Lensmann fungerer ikke i minusgrader. Bakdelen med bølgepumper er når der ikke er bølger og kun regn. Og så kan silen tette seg. Spesielt på høsten med mye løv i luften. En bølgepumpe hos meg holder 1-2 år før stempelet i hylsa er utslitt. Før fikk man tak i deler til disse pumpene. Nå selges de bare komplette. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 29.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2017 Dette får du plass til. Ein god kombinasjon, men du må ha batteri eller landstraum. Eit fullada batteri varer utruleg lenge, sjølvt i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2017 Hei Eg har same båten, og har brukt ei batteripumpa med flottør. Pumpa er i vegen når båten er i bruk. Eg tillet meg å "utvida" tråden litt. Denne båten er svært mykje tyngre enn ein Rana plast på 13 fot eg òg har. Er det skum i Askeladden? Kan det eventuelt vera vatn som har trekt inn i skumet? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 29.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2017 Har en 1979 eller 80 mod av denne. Den er ikke skumfylt i dobbeltbunnen(holder på og bytte dørkplaten), men det er noe skum aktig i akterbenken, på begge sider av det låsbare rommet. Skummet der bak ble byttet til isopor i ca 1988... Vi har to slike, en 93 mod også, begge to har drenskruer/plugger helt nede ved dørken, ut i bordet, en til hver side. Den gamle har også en slik skrue nede i lensebrønnen, inn under det låsbare rommet. Disse dreneres hver høst, kommer ut kanskje et par liter vann... Ingen fartsforskjeller fra vår til høst.... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 30.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2017 Hva med å montere pumpe med flotør og batteri i akterbenken, borre et dreneringshull i skottet? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 31.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2017 jørn skrev On 30.12.2017 at 11.16: Hva med å montere pumpe med flotør og batteri i akterbenken, borre et dreneringshull i skottet? Om det var meg, ville eg gjort det slik jørn skriv. Utan tvil beste løysinga. Men eg ville skore heilt ut for "flotør" og pumpa eg har vist til lenger oppe. Og montert eit bra stort AGM batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.