Jump to content

Blir gammel motorolje tykkere i kulde enn ny olje?

Lars H.

Recommended Posts

Idag fikk jeg en julehilsen Mobile (Opel) der det var en del tips for vinterbruk og vedlikehold av bil og motor. Der skriver de bl.a.

motorolje.jpg.e141e8cd68b76d0632a3da2aeaae2cf9.jpg

Som overskriften sier, blir gammel olje tykkere i kulde enn ny olje?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

olja fanger jo opp ureinheter, fuktighet osv,  er jo logisk at dette ikke gir olja bedre egenskaper iallefall :) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har forstått det slik at i tillegg vil en del av additivene som gir olja egenskapene den har som ny bli borte/slitt ut etter noe bruk. F.eks. vil de allsidige egenskapene til multigrade olje kunne forringes hvis det blir for lange oljeskiftintervaller. Dette i form av at gapet mellom kald og varm viskositet på olja kortes inn etter som additivene som gir olja de (multigrade) egenskapene blir brukt opp. Dette gjelder visstnok spesielt for oljer med stort gap mellom kalde og varme egenskaper. Ei 15W-30 olje vil da kunne beholde egenskapene og spesifikasjonene sine under lengre bruk enn 5W-50. Ut fra dette vil da naturlig nok ei gammel og utslitt olje kunne ha lavere viskositet enn ein tilsvarende ny og fersk olje.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Dette har jeg ingen tro på!!!!

Gammel olje har akkurat de samme egenskapene som ny olje. Sprøyt etter mitt syn.

Derimot ny olje har bedre egenskaper en brukt olje. Skulle bare mangle. Med at man av den grunn skal bytte olje i tide og utide har jeg ingen tro på. Tror jeg heller hadde brukt pengene på rust behandling som er mer anvendte penger.

"gammel og godt brukt" står det i første post :)   

I gamle dager da tok man denne gamle og godt brukte olja og sprøyta den oppunder bilen , for deretter å ta seg en kjøretur på på en godt støvete grusvei. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg pleier å kjøpe store kvanta olje.  Da har jeg til bilene, båtene , sitteklipperen osv. Endel av oljen har blitt stående på kanne i et par år. Selvfølgelig er den like god.

Husker båtbutikkene prøvde å innbille oss at bunnstoff fra i fjor miste effekten og måtte kastes. Det er ingen best før dato på oljen.

Skift olje en gang i året,det holder lenge og vel så det.Hver HØST er mitt tips.

Når du leser instr.boka står det beskrevet interval MEN så står det ofte at ved unormale/krevende forhold anbefales oftere.

Hva som menes med det er ikke godt å si.

Båt med fjernkontroll

Jeg har pleid å skifte ut på våren. Da blir en kvitt rester av kondensert fuktighet og fuel og forbrenningsrester som eventuelt har blandet seg med olje under småkjøring med kald eller lunken motor. Og oljen som eventuelt har blitt forringet av nevnte forurensninger i løpet av vinteren blir fjernet. Vinteren er tøffere på olja enn sommeren. Om sommeren går det raskere å oppnå full driftstemperatur, og det er mindre kondensering og blow - by på kald motor, pga kortere oppvarmingstid.

Men det viktigste er jo å skifte.   

Om man tester en brukt motorolje mot ny med et viskosimeter vil man se at den brukte olja stort sett alltid har lavere viskositet enn den nye olja. Årsaken er opptak av mer lettflytende stoffer som fuktighet/vann, diesel etc. Dette er ikke gjetninger eller spekulasjoner men erfaringer gjennom utallige tester på mange ulike motortyper av større art enn det man finner i fritidsbåter. 

Det er en test som er ganske vanlig å foreta ombord på større maskineri der man vanligvis ikke bytter motorolje. På de enkleste måleenhetene fyller man to kamre, en med ny olje og en med den representative olja fra motor. Ved å vinkle måler opp til en vinkel fastsatt konstruksjonsmessig i måleenheten renner oljene parallelt ned hver sin kanal. Den brukta olja vil som oftest komme ned hurtigst som følge av lavere viskositet enn referanseolja.  Har aldri sett forholdet omvendt.

Slike testenheter kan man forøvrig skaffe gjennom bunkersleverandører etc.

Mulligan skrev for 7 timer siden:

Denne skjønte jeg ikke helt.

Dette er fra merkeforhandler til en kunde med en relativt ny bil. Og nye biler har klart definerte oljeskiftintervaller. 

Er det bare en salgskampanje? Eller er det PSA som har oppdaget en lite heldig arv fra GM?

Det er vel ikke nødvendig å være så mistenksom/negativ?

Dette var et klipp fra en jule-hilsen fra min lokale Opel-forhandler med noen gode råd for sikkert bilhold i julehelgen/vinteren. Det jeg lurte på var dette at: "Gammel og godt brukt motorolje flyter tykkere når det er kaldt"

Her hele mailen:

mobile_jul1.jpg.0f909503463aa17d8643c8ed934bf068.jpg

mobile_jul2.jpg.623a3726db2aa567a8c30d434f2ce0b9.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev On 20.12.2017 at 13.01:

motorolje.jpg.e141e8cd68b76d0632a3da2aeaae2cf9.jpg

Dette er snakk om nyere bil og  nyere båtmotorer.

Og de  anbefaler Helsyntetisk olje  IKKE tenk tanken engang, på en gammel båtmotor da  begynner som regel pakningene å svett.

Popeye70 skrev for 23 timer siden:

Det stemmer med det SHELL sa.

Var på et oljeseminar hos Shell våren ca. 71/72  der stilte vi spørsmålet om hvor lenge en kunne kjøre mellom oljeskift.

Kommer an på bruken sa han og så fikk vi to eksempler, de hadde starter en test året før med en varebil som kjørte  Stavanger - Oslo-retur to ganger i uka og hans egen personbil som kjørte til og fra jobb 10/15 min en vei og en helgetur hver annen helg på 1 time

Det ble tatt oljeprøver hver uke. På hans bil var oljen skiftet  3 ganger. på varebilen kjørte de på samme oljen enda bare etterfylt og filterbytt,  noe mer fikk vi ikke ut av han, annet enn at små-kjøring var drepen  for oljen (kald motor kondens).

Og da vil nok gammel olje kunne flyte tykkere.

Men han mente at Filterskift  var noe en ikke slurvet med.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Og den gangen vi sprang rundt i kortbukser, var det ikke engang oljefiltere på de fleste bilene. Allikevel gikk de masse kilometer. Multigrade olje var noe vi hadde hørt rykte om. Krav til oljeskift var et hakk kortere enn i dag. Skal innrømme det. Ellers så er vel dette en ikke-sak. Holder oljen spec., kjør på. Starter ikke bilen grunnet oljen, så er det så mange andre feil til stede at bilen bør få seg en tur på verksted. 

Chiefengineer skrev for 9 timer siden:

Om man tester en brukt motorolje mot ny med et viskosimeter vil man se at den brukte olja stort sett alltid har lavere viskositet enn den nye olja. Årsaken er opptak av mer lettflytende stoffer som fuktighet/vann, diesel etc. Dette er ikke gjetninger eller spekulasjoner men erfaringer gjennom utallige tester på mange ulike motortyper av større art enn det man finner i fritidsbåter. 

Det er en test som er ganske vanlig å foreta ombord på større maskineri der man vanligvis ikke bytter motorolje. På de enkleste måleenhetene fyller man to kamre, en med ny olje og en med den representative olja fra motor. Ved å vinkle måler opp til en vinkel fastsatt konstruksjonsmessig i måleenheten renner oljene parallelt ned hver sin kanal. Den brukta olja vil som oftest komme ned hurtigst som følge av lavere viskositet enn referanseolja.  Har aldri sett forholdet omvendt.

Slike testenheter kan man forøvrig skaffe gjennom bunkersleverandører etc.

Støtter dette, det er også min erfaring. En multigrad olje på eks 10w-40 er en 10 olje med tilsettinger som gjør at den har viskositet som en 40 olje når den er varm. Når oljen blir bruk lenge går oljen mot en 10 olje. På større skipsdiesler blir det normalt brukt singlegrad olje typisk 30 eller 40 i viskositet.

Det er mye snak om ar oljen må skiftes på høsten fordi den blir "sur". Olje til dieselmotorer har et TBN tall. Dette er oljens evne til å nøytralisere syre som typisk kommer av svovel i drivstoffet. Det drivstoffet vi har her i Norge har veldig lavt svovelinnhold og blir ikke noe problem før oljen har gått veldig langt. Det som imidlertid kan bli et problem er sot. Sot er det som gjør at oljen blir svart og høyt sotnivå vil gjøre oljen tykkere og den blir mindre glatt.

Jeg har tatt 100 vis av oljeprøver og det er veldig sjelden at oljen blir utslitt, som regel blir den forurenset lenge før dette.

Jeg har en Hyundai H1 som jeg har brukt som nr 2 bil. Den har jeg tatt oljeprøver ved hvert oljeskift siden jeg kjøpte den ved 25000km. Den er oljeskift intervall på 7500km. Jeg så at merkeverksted hadde skiftet på 15000km. Jeg tok prøve hver 7500 og oljen var helt fin med kun litt forhøyet sotnivå fra ny. Byttet på 15000km. Når bilen passerte 80000km måtte oljen skiftes på 7500km for da hadde den nådd maksimalt sotnivå på den tiden. Oljen var fortsatt like fin med unntak av sot. På skip brukes smøreoljeseparator som fjerner blant an et sot i oljen og gjør at den brukes ekstremt lenge.

Roger jo skrev for 1 time siden:

Og da vil nok gammel olje kunne flyte tykkere.

Om olja endrer viskositet til en tykkere er den forurenset eller oksydert og da er det på tide å bytte. Har den endret viskositet til en lettere grad har den innblanding av kondens/drivstoff og er også klar for bytting. Begge deler forringer smøreegenskapene men det første forsinker også tida det tar fra start av kald motor gjøres til fullverdig smøring oppnås.

Sånn sett er påstanden i reklamen korrekt men dagens motorer med bedre styrte innsprøytningssystemer, finere toleranser etc. er mindre utsatte for dette og tåler å bli kjørt lengre på motorolja uten at den endrer egnskaper i betydelig grad som følge av forurensing fra motoren. Dagens olje har også bedre aldringsegenskaper enn det olja hadde før i tida.

Nå var jo Lars H sitt spørsmål om gammel olje blir tykkere i kulde enn ny olje. Svaret er vel 'tja, det kommer an på'. Og egentlig er det, som skrevet over, et 'ikke-spørsmål'. Om oljen blir så mye tykkere i kulda grunnet elde at den kan påvirke motoren, bør den byttes. Ligger man innenfor foreskrevne intervaller, skal det ikke skje. 

Ellers har  jeg lest på en eller annen oljeside at vanlig mineral, eks. 15W- 40 er produsert med basis i ISO 15 grade. Denne basisen blir blant annet tilsatt lange molekylkjeder som øker viskositeten og stabiliserer under høye temperaturer. Ved hamring og dekomponering over tid, vil oljen gå mot ISO 15 igjen. Alstå bli lettere. Blir det ikke det, så er det forurensinger som fører til øket viskositet. Og så var det visst omvendt for syntetiske oljer. 

Uansett, det er greit å følge bruksanvisningen. For Huldas bilmotor oppgis kilometer som skifteintervall. Denne kilometeren kan omsettes til timetall. Og timetallet havner på maks. 120 timer, litt konservativt i motorens favør. Intervallet betyr at oljeskift skjer minimum hver 12. måned. I 2017 ble vi innhentet av timetallet. Men igjen, utenfor ramma av hva Lars H spør etter.

Lars H. skrev for 19 timer siden:

Det er vel ikke nødvendig å være så mistenksom/negativ?

Etter å ha vært SAAB eier siden 1985 stoler jeg på GM like langt som jeg kan hive et piano.

Jeg synes bare at denne greia ser litt rar ut.

Oljen skiftes når serviceboka sier den skal skiftes. Jeg har ikke hørt om noen bilprodusent som sier noe annet.

Og den greia om å måle væske og syre på batteriet. Skal jeg bore et hull i batteriet? Batteriet skiftes når det er oppbrukt.

Høres ut som et reklamebyrå på julebord.

Ha ellers en fortreffelig jul.

En God Jul til deg også, kos deg med din negativitet. :santcheers:

Når det gjelder å bore hull i batteri, så har jeg faktisk gjort det, eller i hvert fall åpnet et lukket batteri. Batteriet i bilen var dårlig, så jeg byttet det ut med et nytt. Men helt "oppbrukt" var nok ikke det gamle. Etter litt etterfylling av vann pluss litt restaurering med en god lader og en desulfator, funker det utmerket her hjemme når jeg trenger 12volt, som sist jeg overhalte Eber'n og trengte strøm til den. Indre motstan er grei, og over jul skal jeg ta en utladetest for å se hvor mye kapasitet det er igjen på det.

battery_opened.jpg.79ed0ff8fb524e3dbc4a1bc42b03577b.jpg

Har alltid trodd at gammel, godt brukt olje ble tykkere - med påfølgende dårligere smøreevne. Men, som andre her, skifter jeg olje etter leverandørens anvisninger eller litt oftere. Ja, ikke oljeleverandørens anvisninger altså. 
På motorsyklene, gressklipper og snøfreser skifter jeg ved sesongslutt - uavhengig av kjørelengde. Ganske enkelt fordi det står i manualen/serviceheftet. Ser en viss fornuft i å skifte på våren (for MC i ale fall) fordi man da får ut evt kondens. Men det skal vel bli minimalt med kondens med mindre man fyrer motoren i løpet av vinteren uten å la den går skikkelig varm.

Det er så utrolig mange meninger om olje. Kan nevne at en kompis av meg i sin tid kjøpte en ny Nissan Prairie. Fylte spylerveske og skiftet hjul fordi han var nødt. Hadde aldri bilen på service. Etter vel 80.000 km lyste oljetrykkslampa. Da svingte han innom nærmeste bensinstasjon og fylte på 1 liter av det han mente var grei nok olje. Deretter kjørte han til telleren viste nesten 130.000 og det samme gjentok seg. Vaska bil og motor og solgte bilen - ikke spesielt billig - da den var gått over 170.000 km. Kjøper fikk beskjed om at service aldri var tatt og at det kun var etterfylt olje; og alle var happy. Jeg vil vel tro at om det ikke var for at kilometrene hadde rent på pga nesten utelukkende langkjøring, ville det nok gått verre med den motoren. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...