grønnpåalt Startet 21.Desember.2017 Del på Facebook Startet 21.Desember.2017 Frister med seilbåt, sol og bad i Middelhavet en sommer. Finnes det aktører som leier ut små seilbåter for slikt? Opp mot 30 fot. Vi er bare to stykk uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Desember.2017 Del på Facebook Svart 21.Desember.2017 Har sett gjennom en del utleiere i Middelhavet og en del har en "småbåt". Så det er bare å søke og titte. Under 30 fot tror jeg ikke jeg har sett da men.. Er bølger og vind i Middelhavet også så litt størrelse er faktisk ok :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Desember.2017 Del på Facebook Svart 21.Desember.2017 Det er ikke mye som slår fine kvelder i cockpit en varm sommerkveld på svai. Solbrent, mett etter et godt måltid, noe godt i glasset. For å ikke snakke om å stå opp om morgenen og ta morgenbad i krystallklart vann. Og det er flott å seile i god vind når det er ordentlig varmt. Men båt kan også være ting som ikke virker, stress når en skal inn i havn/ankre, varmt og jævlig når en skal sove, uventet dårlig vær osv, osv. Men når det er nevnt, jeg skal dra opp et alternativ som også gir mye kos på sjøen, som er fleksibelt og også ganske rimelig, som vi har gjort flere ganger, både i Kroatia og Hellas. Vi drar til et fint sted og koser oss, pluss at vi leier en av disse småbåtene med solseil. Vi har hatt mange hele dager fra formiddag til kveld i slike båter. Badet, snorklet, seilt på "oppdagelsesferd" osv. De fineste strendene vi har vært på har vi funnet vha slike "småbåter". En kjølebag med god mat og drikke, håndklær og masse solkrem. Snorkleutstyr, hvis man liker det. Og har dere en liten nudist i dere så åpner mulighetene seg ;-) -- Mener vi har gitt rundt 5-600,- pr dag for å leie disse båtene. Sist for halvannet år siden i Kroatia. Har alltid vært båter nok om en er i havna før lunsj så vi har aldri bestilt på forhånd. Har alltid leid en dag av gangen, alt etter hva vi har lyst å gjøre den dagen, hvordan været er osv. Tror nesten vi, jeg og kona og to unger, har hatt de beste "på sjøen" dagene i slike småbåter. En kommer nært alt, bruker veldig lite tid til å organisere dill og dall. Hopper ombord med kjølebag og et par småsekker så er det bare å nyte dagen på sjøen. -- Å ligge på svai om natta er fint. Men det er ikke så fælt å ligge nydusja og solbrent i en seng med 100% ankerfeste på land heller ;-) Så jeg slår et slag for "småbåtliv" i Middelhavet jeg. :-) Mer avslappende måte å komme på sjøen i Middelhavet tror jeg ikke du finner. Sitér dette innlegget Link to post
grønnpåalt Svart 21.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2017 Hørtes veldig fint ut det også @Pinkvin ! Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 22.Desember.2017 Del på Facebook Svart 22.Desember.2017 Bra tips Pinkvin, men kan du si litt mer hva slags båt dette er og hva det ca. koster? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 22.Desember.2017 Del på Facebook Svart 22.Desember.2017 Etter min mening er det lite som slår å seile fra sted til sted, ankre i en bukt, nattbad med morild, se på stjernehimmel og stå opp dagen etter med å velte seg utti - men det krever jo kompetanse på å seile og håndtere båt. Mem men, du finner mange utleiebåter rundt 30 fot (de fleste rett over) det er bare å lete på nett. Her er et alternativ hvis man er ute etter lavbudsjett; https://www.kavas.com/our-yachts/2-cabin-yachts/dromor-discovery-3000-plus.html Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Desember.2017 Del på Facebook Svart 22.Desember.2017 (redigert) Duppe skrev for 6 timer siden: Bra tips Pinkvin, men kan du si litt mer hva slags båt dette er og hva det ca. koster? Det er typisk tunge og stødige, ikke- planende båter på 16-18 fot med type 5-8 hesters firetakters påhengsmotor. Soltak over hele båten. Godt med sitteplasser og et enkelt anker pluss badestige bak så en kan bade fra båten. Tipper en marsjer i 5-6 knop. Tunge og solide båter så en tåler nok litt sjø også om en skulle være uheldig og komme ut for dårlig vær på vei hjem. I juli sommeren 2016 mener jeg vi ga 600,- pr. dag i Cavtat, en liten landsby ikke langt fra Dubrovnik. Noen år før det leide vi tilsvarende båter på Hvar, utenfor Split, mener prisen var det samme da. Og vi har også leid tilsvarende båter i Hellas. Pleier å stå utleiere ved stands langs bryggepromenader osv, ellers må en spør seg frem. Har funnet de nydeligste strender og plasser for oss selv med sånne båter. Bare noen minutter så er man vekk fra "turisthelvetet" med fullpakka strender. Jeg pleier å dra litt på tur på Google Maps før vi reiser ned så vi har noen gode kandidater på hvor vi kan dra med småbåt. Men får også tips fra lokale på gode destinasjoner. Strender er en ting, lett å finne, men gode plasser for snorkling må en ofte leite litt etter. Pleier også å sjekke sjøkart i området for å finne noen "snorklekandidater". Kjølebag med mat og drikke. Noe å ligge på, solkrem. Enkelt og lettvint. Ved strender hiver jeg ankeret ut bak og drar bauglina i land. På enkelte snorkleplasser uten strand osv har vi lagt på svai. Og noen ganger når det er for varmt på land har vi leid båt og kommet oss utpå sjøen og bare lagt oss til å drive mens vi har badet og kost oss. Skal som regel ikke så langt ut før en er kvitt den trykkende heten på land. --- Har aldri opplevd problemer med båt, motor eller utstyr på disse turene. Eneste var at jeg ikke fikk opp ankeret igjen en gang vi lå på svai på en snorkleplass. Så vi festet en fender i tauet og dro inn. Jeg dykket ned og kikket før vi dro inn igjen og ankeret hadde jobbet seg godt ned mellom kampesteiner i ei ur på ca 7-8 meters dyp. Jeg kom meg ned men hadde ikke nok luft til å klare å få gjort noe før jeg måtte opp igjen. Utleieren dro ut for å få det opp, vi hverken så eller hørte noe fra utleier igjen, så vi satser på at det gikk bra ;-) -- Vi har også vært på "storbåt" i Hellas, Kroatia og i Tyrkia, så vi har litt sammenligningsgrunnlag. Det er forsåvidt to helt forskjellige ting, men "landferie" med småbåt er, i mine øyne, helt topp. Egen storbåt er også helt topp, men noe annet. Syns nok landferie med småbåt er mer avslappende. Man har en fast plass på land og får fartet litt rundt og kost seg i småbåt de dagene man føler for det. Null stress. --- Her er noen eksempler på båttype: https://www.getmyboat.com/boat-rentals/cavtat--dubrovaako-neretvanska-zupanija Ser at du kan leie en liten seilbåt også, det skal jeg gjøre neste gang, to fluer i en smekk :-) De båtene vi har pleid i leie er tydeligvis billigere enn hva jeg trodde, men det har vel med sesong å gjøre kanskje.. Noen plasser vi var på med småbåt i Cavtat 2016: Plassene på fastlandet var "ødestrender", dvs strender vi var helt for oss selv. Men det var litt kaldt i sjøen pga en elv som kom ut litt nord for strendene. Men nydelige plasser i "fri natur" helt for oss selv :-) De andre plassene er gode snorkleplasser. Den på den lille øya litt inn der byr på fantastisk snorkling, til Kroatia å være, og flate svaberg for soling. En litt shabby restaurant på andre siden av øya. De to plassene i vest var fine snorkleplasser hvor vi lå på svai. Dvs den lengst sør dro det dykkerbåter til. Den plassen var litt vel eksponert ifht bølger osv. Men på innsiden av den største vestlige øya var det fint å ankre. Her dro også de lokale ut med småbåtene sine. Ankret opp, spiste og drakk, badet og koste seg. Kunne ikke gå noe særlig på land her da det virket som hele øya var noe nær en fuglekoloni så det ble et helsikes spetakkel. Når det er sagt så syns jeg kanskje ikke Cavat er den beste "småbåtplassen" vi har vært. Hvar og en eller annen plass i Hellas jeg ikke husker navnet på var enda bedre syns jeg. Finere strender og flere plasser å velge mellom med småbåt. Redigert 22.Desember.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 22.Desember.2017 Del på Facebook Svart 22.Desember.2017 Takk, skal virkelig vurdere dette neste gang vi er i syden. Blir fort lei vakt- og selgermaset på hotellstrendene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Desember.2017 Del på Facebook Svart 22.Desember.2017 Duppe skrev 11 minutter siden: Takk, skal virkelig vurdere dette neste gang vi er i syden. Blir fort lei vakt- og selgermaset på hotellstrendene. Paradokset med Cavat er at om man kommer dit med stor seilbåt så ligger man enten med hekk inn på bykaia, som er temmelig utsatt værmessig. På de to ukene vi var der så var det flere kvelder de lå å rulla så martiniglasset tømte seg selv og mannskapet måtte rømme på land for å ikke bli sjøsjuke. Alternativt på svai på andre siden av neset. Greit nok der, men ikke noe mer. Som turister på "småbåtferie" satt vi solbrente på en fortauskafe og koste oss uten angst for ankerfestet og vurderte om vi skulle ta ferja til Dubrovnik neste dag hvis været ikke var godt nok til å være ute i båt. -- Om det blir for kjedelig å oppholde seg på en plass, og man bare er to, så vil det normalt være enkelt å skaffe overnatting på nye steder. Nå med airbnb osv kan en planlegge på forhånd også. Selv har vi, dvs to voksne og to unger, "hoppet av" seilbåt både i Tyrkia og Kroatia og rett og slett tatt jolla inn til havna i nærmeste "landsby", satt oss ned på første og beste café og spurt etter overnatting, som har ordnet seg på under timen, nært sjøen/havna. Kjapt, enkelt og billig. Og en får sett stedet før en bestemmer om en vil være der et par netter. "Noen ganger er det enkle det beste" ;-) Litt varierende kvalitet på hva vi har fått, men helt greit, og alltid sentralt ifht der man ønsker å være. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.