Knallipadden
Det er vel ikke bare ekstra vekt som er et problem. En tung utenbordsmotor vil øke belastningen på konstruksjonen til båten. Større fart kan også virke negativt på egenskapene. Har selv kjørt båt med større motor enn godkjent, og den var ikke like stødig i høyere fart. Nå er det riktig nok tilsynelatende en del båter som tåler høyere fart og større motor enn det godkjenningen tilsier, men man må huske på at det er en grunn til at den er godkjent med maks størrelse på motor. Hva som legges til grunn kan kanskje noen andre svare på, men det er vel en totalvurdering konstruksjonsmessig og hvor godt båten oppfører seg i ulike situasjoner som danner grunnlaget for vurderingen. Grunnen til at jeg lurte er at det et mange brukte båter på finn som selges med langt større motor en merkingen. Det er også mange tråder her inne med "hvor stor motor kan jeg ha...". Skulle tro at fasiten var klar med CE eller Veritas merking på skroget. Derfor ble jeg usikker på om det ble et problem juridisk sett.
En ting som er vanlig i dag er mindre joller som gjerne er godkjent med 9,9 hk motor. Hadde man en eldre slik båt hadde man vel aldri mulighet til å kjøpe for eksempel en tung 4 takter. I dag får man 9,9 hk motor 4takt som kan "trimmes" til 20. Hvilke innvirkning vil det ha? Den motoren er gjerne 10-20 kg tyngre og yter dobbelt så mye som godkjent, men selges som 9,9.