Rotorrex400 Startet 28.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2017 Hei, skal kjøpe skroggjennomføringer for å tette to hull bakpå gelcoaten på båten min, innvending diameter på hullene er 21mm. Så hvilken skroggjennomføring skal jeg kjøpe, det står jo 1/2», 1» Osv så det er litt vanskelig å se hvilke jeg skal ha. Legger et bilde og linken til siden jeg tenkte å kjøpe fra nedenfor. Så på Biltema men de hadde Ole den diameteren. https://www.maritim.no/trudesign-skroggjennomforing-1#.WkTwFyuUnYU Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 Du har vel hatt et par innlegg tidligere angående disse hullene. Båten hadde vel garanti men hva sa forhandleren? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 (redigert) Hei. Er ikke det hull for løftetau eller fortøyning da? Tror ikke disse hullene er beregnet til å montere gjennomføringer i, selv om det selvfølgelig går an. Den nærmeste dimensjonen gjennomføring av typen du linker til er 1/2’’. Den gjennomføringen har en ytre diameter på 22mm, så du må faktisk utvide hullene litt for å få plass. Kan gjøres med en Dremel-fres eller lignende eller en egnet rundstokk med sandpapir på, det er ikke mer enn en halv millimeter som trengs på hver side av hullet. I og med at akterspeilet ditt sannsynligvis er i kryssfiner (ser i alle fall sånn ut på bildet, synes jeg ser lagene i hullene) bør du etter utviding av hullene kline på noe epoksy samtidig med montering av gjennomføringene, slik at ikke vann trenger inn i fineren. Biltemas hurtigepoksy kan brukes til dette, den er relativt tyktflytende og herder innen rimelig tid, ikke fem minutter som beskrevet, men likevel, den er gjennomhard i løpet av noen timer (har brukt denne til liming av over 1000 knivblader i tollekniver + diverse annet, så vil påstå jeg kjenner litt til produktet). Redigert 28.Desember.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 28.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 Ser da veldig ut som hull for å sette kroker i for å løfte båten? Jolla mi kom med propper av plast i de hullene, har satt i kroker nå...?! ? de er jo langt over vannlinja? eller er det bunnventilen du mener? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
TerjeFjern Svart 28.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 Jeg bruker disse til fortøyning osv på jolla jeg har Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 28.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 Kan du ikke bare male litt inni dem?? Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 28.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 Hvordan har du tenkt til å tette hull med en gjennomføring? En skroggjennomføring er jo også er hull.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2017 Sahara skrev for 1 time siden: En skroggjennomføring er jo også er hull.. Hullet blir i alle fall noe mindre enn det var Hvis ikke går det an å sette ventiler på gjennomføringene, uten at jeg helt klarer se verdien av det i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 30.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2017 Som sagt over her så brukes de hullene til festekroker for heising av båten. De kan også brukes om du vil sikre motoren din med en kjetting eller wire, med eller uten hengelås, for at den f.eks ikke skal forsvinne i dypet om den skulle hoppe av festet. Om du virkelig mener å tette hullene så er ikke skroggjennomføringer det rette. Du kan f.eks bruke en lenseplugg som denne: https://www.flak.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/skroggjennomfoeringer/lenseplugg-aluminium-p1007571 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.