Jump to content

Hvilken Skroggjennomføring skal jeg bruke på båten min?

Rotorrex400

Recommended Posts

Hei, skal kjøpe skroggjennomføringer for å tette to hull bakpå gelcoaten på båten min, innvending diameter på hullene er 21mm.

Så hvilken skroggjennomføring skal jeg kjøpe, det står jo 1/2», 1» Osv så det er litt vanskelig å se hvilke jeg skal ha. Legger et bilde og linken til siden jeg tenkte å kjøpe fra nedenfor. Så på Biltema men de hadde Ole den diameteren.

https://www.maritim.no/trudesign-skroggjennomforing-1#.WkTwFyuUnYU

00BBB9C9-9C8B-4D53-8374-60526B347D51.jpeg

Hei. 

Er ikke det hull for løftetau eller fortøyning da? Tror ikke disse hullene er beregnet til å montere gjennomføringer i, selv om det selvfølgelig går an.

Den nærmeste dimensjonen gjennomføring av typen du linker til er 1/2’’. Den gjennomføringen har en ytre diameter på 22mm, så du må faktisk utvide hullene litt for å få plass. Kan gjøres med en Dremel-fres eller lignende eller en egnet rundstokk med sandpapir på, det er ikke mer enn en halv millimeter som trengs på hver side av hullet. I og med at akterspeilet ditt sannsynligvis er i kryssfiner (ser i alle fall sånn ut på bildet, synes jeg ser lagene i hullene) bør du etter utviding av hullene kline på noe epoksy samtidig med montering av gjennomføringene, slik at ikke vann trenger inn i fineren. Biltemas hurtigepoksy kan brukes til dette, den er relativt tyktflytende og herder innen rimelig tid, ikke fem minutter som beskrevet, men likevel, den er gjennomhard i løpet av noen timer (har brukt denne til liming av over 1000 knivblader i tollekniver + diverse annet, så vil påstå jeg kjenner litt til produktet:lol:).

847BEBCA-6E03-493B-A374-22A20C49C301.png

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Som sagt over her så brukes de hullene til festekroker for heising av båten. De kan også brukes om du vil sikre motoren din med en kjetting eller wire, med eller uten hengelås, for at den f.eks ikke skal forsvinne i dypet om den skulle hoppe av festet.

Om du virkelig mener å tette hullene så er ikke skroggjennomføringer det rette. Du kan f.eks bruke en lenseplugg som denne:

https://www.flak.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/skroggjennomfoeringer/lenseplugg-aluminium-p1007571

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...