
Nord West 420
Litt usikker på hvilket utstyr som er krevende å vedlikeholde ift. andre båter.
420 som er ca. 12 år koster i dag 3 millioner. Da har man råd til å skifte det meste av elektronikk som koster 100.000-200.000 etter hvor mye man vil skifte når det er behov for det.
Da får man det mest moderne i touchskjerm (kampanje på moderne/raskere 12" Raymarine til 19.900 nå)
Autopilot, radar osv har man vel på de fleste båter til 2-3 mill.
Batterier passer det vel å skifte til Lithium den dagen de tar kvelden enten man har NW eller Princess? Sist jeg skiftet ble det 7 stk. 140A AGM batterier. (i en NW-370)
Forskjellen er at båtene som stort sett er lagret innendørs og passet svært godt på (Nord West) har mindre korrosjon og mindre slitasje på det meste av tilleggsutstyr.
Mahognylistene kan man enten lakke selv eller levere til et spesialfirma som lakker de for 5000kr.
Teaken utendørs er mer krevende å holde flott, men vel verdt noen timers vedlikehold hver sesong i mine øyne ift. å trø rundt på plastikk og få "Bavaria" følelsen.
Annet vedlikehold er preget av at det er lettere tilkomst og mer gjennomtenkte løsninger enn hos mange av konkurrentene i denne størrelse.
Har forøvrig gått 1000 mil på få dager inkl. Nordsjøkryssing. Da var det greit at det ikke var seilbåt. Høyeste hastighet jeg har på film er 41kts. (i medstrøm)