Troll 20 Startet 19.Juli.2005 Del på Facebook Startet 19.Juli.2005 Har no fått den nye båten min på plass i havnen og var på tur i finværet på søndag. Kjempe bra båt Kommedalen, mykje betre enn plastbalja eg hadde før. Stabil og god og godt med plass Var ute både vel og lenge og på returen hjem oppdaget eg at motoren kokte... I alle fall kom det ein god del vanndamp og vatn ut av overløpsrøret til vannbeholderen og senere på dagen da eg sjekket nivået var det ganske så langt ned til vannspeilet - mykje som hadde kokt bort tenker eg. Slo ned turtallet og rulset på sakte tomgang og motoren ble kaldere og sluttet å koke og vi kom oss vel i land med litt lav marsjfart. Det rare med det hele var at temp.måleren vist kun oppunder 80 grader da det skjedde og eg hadde etterfylt med vann dagen før da eg synest det var litt lite der da. Og eg kjørte jo båten hjem, ein tur på ca 12 nm, uten noen problemer på onsdagen før. Senere på dagen fylt eg opp vanntanken igjen og la utpå og det tok ikkje så lange stunden før motoren kokte igjen... Kom godt med vanndamp ut og da dampen hadde gitt seg opnet eg forsiktig lokket for å titte nedi beholderen, og der kunne eg ha fått hardkokte eg rimelig kjapt er eg redd Boblet og kokte godt... Mine tanker gikk naturligvis både her og der og var innom at eg hadde kjøpt katta i sekken, men har roet med fra den tanke no Min teori er at det er tett ein eller anna plass, at pumpen virker dårlig eller at termostaten ikkje fungerer. Heller mest til det siste. Dette fordi når motoren rusler på tomgang med godt med vann i tanken så blir røret som går ned til rørkjøleren under båten varmt og slangen som kommer i retur derfra holder seg kald. Motortemperaturen stiger sakt men sikkert oppover til dei ideelle par og søtti gradene og alt virker bra. Tenker da for meg sjølv at kanskje termostaten ikkje opner, men den har vel eit lite sirkulasjonshull i seg slik at vannet så vidt strømmer igjenom selv om den er lukket... Dette holder greit så lenge motoren bare går på tomgang uten belastning, men når den blir belastet holder ikkje denne mini-sirkulasjonen temperaturen nede. Kva dere trur om dette..? Og kor får eg ev. fatt i ein ny termostat hurtig og greit her i Stavanger..? Er dette hyllevare hos kven som helst eller er det noe Sabb i Bergen må smi sammen til meg, noen som veit..? Takknemmlig for alle svar og tips og råd om kva som kan være problemet og kva eg kan gjøre får å ordne det... Motoren er forøvrig fra 1963 med motornummer 2G-1963-12 og er ferskvannskjølt med lukket kjølesløyfe/rør under vannlinjen om dette kan ha relevans. Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
ok67 Svart 19.Juli.2005 Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 En feil som enkelte gjøre er å sette inn kjølesløyfa med bunnstoff, dette gir dårligere kjøling. Men siden vannet (røret) som kommer tilbake fra sløyfa er kaldt så tyder vel det på at sløyfa kjøler godt nok, har mer tro på dårlig sirkulasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 19.Juli.2005 Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 Mitt (rå)tips er og sjekke selve gummimembranet i vannpumpen. Eller spør tidligere eier om når han har skiftet det sist. Disse membranene er meget solide og vare i mange år. Likeledes om tallerkenventilene i pumpa stenger / åpner som de skal. Dette kan gi dårlig sirkulasjon i sløyfa di. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Troll 20 Svart 19.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 Det kan jo virke som om eg har rette tanker no når "sabborakelet" har gitt eit lite svar Det blir vel til at termostat, gummimembran og ventil sjekkes når regnværet her gir seg... Får håpe at ein av disse dele er noe defekt slik at feilen er funnet Termostaten er rimelig enkel å få ut - 4 greie bolter og løft av dekselet, men gummimembranen og ventilen er eg mer skeptisk til kor lett det er å få opp. noen som har erfaring med demotering av dette..? Er det såre enkelt eller komplisert. Kva må eg passe på for ikkje å ødelegge..? Er rimelig godt vant med å skru, men har ein lei tendens til å ødelegge litt undervegs grunnet litt uforsiktig og vel hardhendt kanhende Og kjølerørene er forresten ikkje overmalt med bunnstoff... Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Walter_S Svart 19.Juli.2005 Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 ........no når "sabborakelet" har gitt eit lite svar ......du skulle bare visst hvor lite jeg egentlig kan om den "blå Bergenseren"...... ......jeg sier - som et annet medlem's treffende signatur: "jeg er ikke veldig flink, men veldig ivrig!" ............. men gummimembranen og ventilen er eg mer skeptisk til kor lett det er å få opp. noen som har erfaring med demotering av dette..? Er det såre enkelt eller komplisert. Kva må eg passe på for ikkje å ødelegge..? Vi snakker her om vannpumpemembran - ikke vanskelig i det hele tatt, Troll 20 - bare "bruke hue" og litt list, så har du "han"! Hele prosessen (med bilder) er forøvrig beskrevet i en annen tråd: Hvorfor går ikke Sabben min???? Innlegg #9 Nå vet ikke jeg helt sikkert om selve vannpumpen på din 2G er akkurat likt min G-modell (2H og G-modell bruker akkurat samme pumpe), men tipper at det ikke er så langt unna. Mulig at du har større diameter på selve membranen, men prisisppet er det samme. Mener også å ha lest et sted at det i fabrikkleverte ferskvannskjølings-systemer sitter et eller annet sil i forbindelse med termostathuset? Noen som kan bekrefte dette? Altså et sted hvor "grums" i kjølevannet (hvor skal grumset komme fra, forresten....?) blir silt / holdt igjen. Men er på litt gyngende grund her.......men det er absolutt en mulighet. :o) "God løkk"! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 19.Juli.2005 Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 "blå bergenser"? Jeg hadde grønn en jeg, var kanskje litt syk den da.... Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 19.Juli.2005 Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 "blå bergenser"? Jeg hadde grønn en jeg, var kanskje litt syk den da.... Unskyld for avsporing - Troll 20 - men en SABB skal være Sabb-blå - ihvertfall ikke grønn........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 19.Juli.2005 Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 Jasså, slik skal den se ut! Bilde fra Aurora (dypt savnet) Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 19.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 Slike avsporinger som dette tar vi fint Min motor er for det meste grønn den, men har spor av at den har vært rød også. Mine foreldres 2H er også grønn og har vært det heilt siden den var ny så vidt eg veit... Men både grønn, rød og blå er jo fine farger det da Men blir det ein omlakkering av den ein gang blir det vel kanskje ikkje grønn, det minner litt for mykje om ein anna motorprodusent hvis motorer eg har hatt høyst varierende erfaring med Når det gjelder kokingen min blir det vel til at eg demonterer både termostaten og vannpumpen og overhaler/sjekker begge deler og skifter "slitedelene" og håper at feilen med dette er rettet. Rekner med å komme tilbake med dokumentasjon og resultat når arbeidet er utført... Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Gudrun Svart 19.Juli.2005 Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 Hvis jeg ikke husker helt feil stod det "Sjøgrønn" på boksene med Sabb maling som vi hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 19.Juli.2005 Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 (redigert) Syns jeg kjenner meg igjen her, ja. Skru av den ytre "klossen" på vannpumpa, og rens tallerkenventilene inni den godt. Disse fungerer som tilbakeslagsventiler for vannpumpa, så hvie disse ikke fungerer skikkelig vil vannet i kjølerøret bare pulsere, ikke sirkulere. Hadde akkurat samme problemet selv. Angående farger... sabben min er en 1975 modell, type G, og den er blå. Kanskje de har endret fargen på et tidspunkt. Lykke til med sabben... sab(b)la god motor, serru... når'n funker. Redigert 19.Juli.2005 av Dalton (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Dexter Svart 19.Juli.2005 Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 Sabb motorene har gått fra grønn via en slags blågrønn til blå etter som årene har gått. Min fra 1978 er nærmest russebilblå.... Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 21.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2005 Når vi snakker om farge i påvente av skruvær og -tid, slik ser min motor ut. Den har spor av ein grønnfarge under alt det røde Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
TMe Svart 21.Juli.2005 Del på Facebook Svart 21.Juli.2005 Fargen spiller mindre rolle, jeg bruker å brekke fargen for hvert strøk for da lettere å se helligdagerne. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Juli.2005 Del på Facebook Svart 21.Juli.2005 Fargen spiller mindre rolle, jeg bruker å brekke fargen for hvert strøk for da lettere å se helligdagerne. <{POST_SNAPBACK}> Hei TMe, Men der er jeg dypt uenig, faktisk så uenig at jeg tillater meg å snu litt på setningen, til: "Fargen er hellig!" Da jeg kjøpte POSEIDON i 1992 hadde en eller annen vært så blasfemisk å bruke grønn hammerslaglakk på Wichmann. Det var slik at jeg omtrent måtte frem med mørke solbriller for å kunne starte - og det gikk selvfølgelig ikke lenge før den igjen fikk tilbake sin originale Wichmannske gråfarge Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Walter_S Svart 21.Juli.2005 Del på Facebook Svart 21.Juli.2005 Her har nok en eller annen hatt en liten "malerkunstner" i magen......rødt og svart - vel, fargen skjemmer ingen, sier jeg. Det som er viktig er at "klumpen" leverer det den skal. Og den ser jo velstelt ut! Og dét er mere viktig enn fargen. Selv om jeg personlig er litt av en tradisjonalist og vil ha det Sabb-blå! ..... grønn hammerslaglakk på Wichmann - og det gikk selvfølgelig ikke lenge før den igjen fikk tilbake sin originale Wichmannske gråfarge Så det går an å male oppå hammerslaglakk? Trodde at denne lakken ble meget glatt og var meget vanskelig å overmale? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 21.Juli.2005 Del på Facebook Svart 21.Juli.2005 Sabb g(8-10) er blå, og det er vel h (18hk) også, men 2 g (16-22) er grønn! 30 hk vet jeg ikke Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.Juli.2005 Del på Facebook Svart 21.Juli.2005 Sabb g(8-10) er blå, og det er vel h (18hk) også, men 2 g (16-22) er grønn! 30 hk vet jeg ikke Sabb G-modell (8-10) er blå!! 18-hester'n - 2H er også blå! .. 2G ER BLÅ! Eller i hvertfall, bortimot..... ....(litt grønnt, kanskje?) Nææææ.....blå! Sabb 2J - 30hk ER BLÅ!!! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 21.Juli.2005 Del på Facebook Svart 21.Juli.2005 (redigert) Kan slettes - dobbelposting (flood-control!) Redigert 21.Juli.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
ooma Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 Støtter påstandene til Walter om blå sabber, men mener bestemt at original fargen til min gamle 5-8 semidisel er grønn. Uansett har SABB'en et eget stativ med fargeprøver på alle sabb nyanser stående rett innenfor døren på kaibutikken i Bergen, så om noen er litt ivrige så finnes fasiten der. (selv er jeg desverre ikke i Bergen for tiden....) Forøvrig var sabb sin lister-petter motorserie (SABB x-serien) blå, sabb sine Iveco serier røde frem til og med 2004 og ice white (en grå-blå-hvit fargenyanse) fra og med 2005. Sitér dette innlegget Oso Link to post
hoistthesails Svart 25.Juli.2005 Del på Facebook Svart 25.Juli.2005 Melding til alle Sabb-o-file: Farge er ikke viktig, den må bare være mørk, så du ikke ser all olja. he he he Sitér dette innlegget Vet du hva? Når det nappær ska du dra Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.