Jump to content

Evinrude E-TEC 115 H.O erfaringer?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

 

Min far funderer på å kjøpe en Evinrude E-TEC 115 H.O (overligger) som skal henge bakpå en Uttern 6200CC.. Tung (1100KG) båt. (240x6200). 

 

Har noen erfaringer med gitte motor?

 

Jeg har hatt en 75HK E-TEC, og han har fra før en E-TEC 90 som skal selges, men de er jo i bunn og grunn samme motoren.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Tok å tenkte over motorstørrelsen, og tror et at en Mercury 150 EFI vil være et bedre valg mtp. vekt. Ikke noe så kjipt som å kjøpe en flunk ny motor, som i utgangspunktet er på kanten til å være for liten.

 

3L blokk, enkle service selv før "storservice" på det tredje året, lettvekter osv.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Snusmumrikken skrev for 13 timer siden:

Tok å tenkte over motorstørrelsen, og tror et at en Mercury 150 EFI vil være et bedre valg mtp. vekt. Ikke noe så kjipt som å kjøpe en flunk ny motor, som i utgangspunktet er på kanten til å være for liten.

 

3L blokk, enkle service selv før "storservice" på det tredje året, lettvekter osv.

Var i samme situasjon i fjor da jeg byttet ut den gamle motoren. Hadde en Yamaha 115 2-takt på Ibiza 20. Den motoren fungerte helt fint størrelsesmessig, men så er jo båten en del lettere enn Uttern også. Veier i utgangspunktet 850-900 kg uten motor/tørr. Vurderte alt fra 100-150 hk på ny motor, men landet på 150 hk. Angrer ikke på det valget. Prismessig var det heller ikke allverdens forskjell mellom en ny 115 og en 150. (Kommer litt an på hvilke modeller/merker man sammenligner).

 

 

Link to post

Konge motor som er sterk som et uvær?

Min svigerfar kjøpte sin flrste etec 115 i 08 og ble byttet ut i 2016 til en ny 115 h.o.  Den nye oppleves litt sterkere på mellomregister. 

Her er noen bilder av et stunt vi hadde i fjor.  Alubåt på 18fot. Ca 800kg pluss 800-1000kg terassedekke?? vi fikk den lett i plan og cruiset utover til hytta i 25knop??IMG_2273.JPG.76a3c20d3668fa767df29a2e81d25694.JPGIMG_2272.PNG.e76359ed0ddc61e3cd20a6a2cdccf262.PNGIMG_2271.PNG.16c45a6bc8ba380bd8b65193457a23c0.PNG

IMG_2270.PNG

Link to post

Jekk Ravnsgarasje om de har flere 150 hk-tec igjen. Dde hhar kjøpt inne parti uubrukte 20015 mmodeller som de. Selger for 116 tusen ilnkl mva og.  5 års ny garanti

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
  • 2 år senere...

Noen som skjønner hvorfor det står vekt 145 kg på 2006-2007 modeller E-tec 115 med lang stamme. De skal veie 170 kg ifølge servicemanual, brosjyre osv.

Mens en 2016-modell lang stamme veier 177 kg av en eller annen grunn. Det er jo vekta til XL stamme.

145 kg er jo som kjent vekta til E-tec 75/90 hk (se nederste bilde) så dette er jo en gåte, eller en trykkleif på alle motorene... :saint:

 

 

e-tec115-vekt-2.jpg

e-tec115-vekt.jpg

e-tecvekt2.jpg

e-tecvekt1.jpg

e-tec115-vekt-3.jpg

e-tec90-vekt.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...