Olevine
Hvis du planlegger å fortsette til Kristiansand i morgen, ser jeg at det kommer til å bli noe mer vind og sjø utover ettermiddagen. Det kan bli litt rufsete over Kvåsefjorden, men her er det mulig å gå ei lei noe lenger inne fra østsiden, gjennom Indresund. Da slipper du unna en god del sjø, men leia er ikke merket og det er en god del grunner. Det er fullt mulig og forsvarlig å gå der, jeg har gått der selv flere ganger. Viktig å planlegge godt og følge med i kartet. Du må under ei bru der høyden er ca 2,5 m før du går ut i fjorden en god lenger inne enn den normale leia. Så følger du land utover fjorden på vestsiden til du kommer til Stanggapet hvor du er "reddet". Sjøen vil da komme rett imot og øke på etter hvert som du går utover, men på lang nær så mye som på østsiden av fjorden ut fra Ulvøysund. Se rutene på kartet under. Jeg kan eventuelt sende ruta som en gpx fil om du kan bruke den.
Du vi få en forsmak på hvordan Kvåsefjorden er i Ramsøysundet et lite stykke før Ulvøysund. Mange ganger kan det være like ille her, men det er et kortere strekk.