Pequod
Litt vemodig å dra fra Farsund i dag ettersom det jo betyr at båtferien min går mot slutten.
Så da gjelder det å utnytte de dagene som er igjen!
Tok jo en sving innom Loshavn først ettersom flere anbefalte det og spanderer et par bilder til derfra
Mange flotte hus å se der, flott liten plass!
Tok deretter en litt annen rute tilbake mot Spangereid, ikke så veldig annerledes, men rundt på andre siden av en øy der og litt ut mot havet der, osv. Ikke de store omveiene, men nok til å se noe nytt.
Kom ganske nært innpå Søndre Katland fyr utenfor Farsund.
Bildet under er tatt like før jeg dreier inn fra Grønsfjorden inn i Lenefjorden. Et båthus som har sett sine bedre dager!
Deretter tok jeg en liten pause i Båly gjestehavn, kokte ny kaffe og hvilte ryggen litt, før jeg fortsatte videre.
Også denne gangen tok jeg en litt ny rute og tenkte egentlig å gå rundt Østre Imsa og deretter ned til Svinør. Men jeg ombestemte meg idet jeg nærmet meg og kjørte inn i sundet mellom Østre og Vedtre Imsa. Det angrer jeg ikke et sekund på!
På utsiden mot åpent hav framstår de to øyene som steinete og utilgjengelige, men inne i dette sundet var det et helt annet og frodigere syn som møtte meg!
Fikk lyst til å legge til på Østre Imsa ettersom jeg fikk øye på en plass som var tilrettelagt både ned bøyer og sitteplasser. Men ikke denne gangen.
Etter denne overraskelsen nærmet jeg meg Svinør igjen. På veien sørover for få dager siden kjørte jeg gjennom sundet mellom Åvik og Svinør. Men da så jeg på kartet at det fantes et mindre og trangere sund der også, og bestemte meg da for å prøve dette på returen. Jeg ble ikke skuffet!
Etter denne opplevelsen tok jeg en ny liten avstikker og satte kursen mot Unnerøy der jeg kjørte gjennom Navarsund.
Utrolig mange flotte eldre hus her også, dog blandet med endel nyere.
Etappen ble avsluttet med å gå gjennom Hillesundet og deretter inn til Mandal.
Her er vi fire båter på pir 1 og en båt på Pir 4. Pir 2,3 og 5 er tomme og havneavgiften er halvert!