Pequod
Da har man forflyttet seg fra Kragerø til Stavern. Kom såpass sent avgårde også denne gangen at planen om å stikke innom og kikke på Nevlunghavn måtte droppes.
Jeg vurderte også å dra til Helgeroa istedenfor Stavern, men da jeg kom ut i Langesundsbukta ombestemte jeg meg.
Sjøen var nemlig mye grovere enn jeg hadde ventet så å dra over til Helgeroa ville ha blitt mer enn ubehagelig, mens å møte sjøen med baugen i retning Stavern bare ville bli ubehagelig.
Det roet seg ikke før jeg hadde kommet over til Tvistein fyr.
Jeg droppet å dra gjennom Kreppa denne gangen for å prøve en annen rute. Dro derfor inn i Kjøpmannsfjorden og deretter inn i Bjelviksundet.
Der var det veldig fint, men opplevelsen ble litt ødelagt av en lavpannet idiot som passerte meg i stor fart der sundet var på noe av det smaleste! Han må ha kjørt i alle fall i 25 knop i et sund på neppe mer enn 25-30 meters bredde.
Forbikjørselen skjedde i tillegg rett ved en grunne på 0,5 meter, så jeg tok ikke sjansen på å snu baugen mot bølgene. Dermed opplevde jeg den verste huskestua jeg noengang har opplevd i båten!
Greit nok at det kun er merket ned 5 knops grense mellom 20. juni og 20. august, men det er fortsatt lov å bruke huet!
Jaja, fint var det der uansett! Kom inn til Stavern 22.05. I morgen har jeg faktisk planer om å starte noe tidligere, men det har jeg jo sagt før...