Sørlandet2
Hei, tre fine båter du har funnet frem til.
Men jeg syns du har funnet tre ganske forskjellige båter.
Ibizaen er en flott båt, men ganske trang. Jeg liker ikke løsningen at en må kravle over sofaen når en skal ut på badeplattformen. Ikke særlig greit enten en har bada, eller under ombordstigning med en bag i hver hånd.
Utteren i den andre enden av skalaen har masse plass. Trivelig under dekk. Enten det er barn som ønsker å komme unna sol, eller regn, eller de voksne som ønsker en middagslur. Toalett med dør er jo å kjekt å ha. Du sier du tar en del midagsturer. Da er bysse kjekt å ha. Jeg har en Uttern D77. Etter jeg fikk den så blir det mer at dagsturen blit om bord. Bading, soling og spising. Lettvint. Før ble det at en hadde med grill, og dro på land. Ulempen med Uttern, som du sier, er høyere vekt, og høyere driftsutgifter. Angående vindbeskyttelse, så har Uttern det høyeste fribord, og vil tro den er bra bak vindskjermen.
Askeladden virker veldig flott. Bra uteplass. Trivelig under dekk. Pen :-) Og plasserer seg fint mellom disse to.
Jeg har ikke kjørt noen av disse båtene, bare vert ombord på messer.
Hvilken som er best i sjøen vet ikke jeg, men min erfaring er at den som er størst, og lengst er best, uavhengig av merke og nasjonalitet.
Hva som er rett materiale på seter er å individuelt. Uttern og Askeladden har "plast", Ibiza tekstil. Jeg har nå plast. Helt topp mener jeg. Uten bekymring for solkrem, ketchup, og fiskeslo. Hadde tekstil før.
Med nedlagd seterygg bak på Utten, så blir det en super fiskeplass. Askeladden likeså.
Hva som er rett materiale på dørken, er det mange meninger om. Mange mener teak. Jeg mener den hører hjemme i regnskogen.
Jeg var skeptisk til syntet-teak tidligere. Men praktisk. Men det blir varmt om sommeren.
Angående annenhåndsverdi er det mange meninger om. Blir som å kjøpe BMW eller Audi, fordi de holder seg godt i pris... Jeg tror han som kjøpte Toyota kommer bedre ut økonomisk etter 8 år. Det har jo vert litt verdifall på den Ibizaen du skal selge nå?
lykke til med båtvalget. Finn ut hva du vil prioritere. Fine båter.
Litt tester
https://hamnenplay.solidtango.com/video/161007-uttern-d70
https://hamnenplay.solidtango.com/video/askeladden-c65-nymodigt-fran-norge?qid=3165723