shelby
Takk for gode innspill. Jeg har nå hatt en ny kikk på båtene og lest erfaringene her.
@tilplan: Ja, jeg skulle nok ha taklet over 23 fot, men jeg ser ikke behovet for å drasse med meg en masse ekstra fot som kompliserer tillegging i trange feriehavner. Dersom vi skulle begynne å overnatte i båten, skal du derimot nok se at tofotsyken raskt melder seg.
@Kalle Well: Jeg har lest alt jeg kan oppdrive av tester om C65, og den får full score fra alle. Det eneste negative de klarer å finne om den er badestigen. Min største betenkelighet er imidlertid varmt gulv for barbent fireåring og bikkjer, samt prisen som er ca 100k over Ibizaen. Det er absolutt en fordel at det er norsk, men enda mer for Ibizaen som også produseres i Norge.
@Mort1: Jeg skulle veldig gjerne prøvd båtene under like forhold, men regner med at det blir komplisert å arrangere. Teaken min er også varm når jeg kommer til båten på en solfylt dag, men behagelig så snart kalesjen er slått ned. Den årlige runden med teakolje på dekk og badeplattform er egentlig bare koselig når resultatet blir så fint. Inne i båten holder det med behandling hvert 2.-3. år. Når det er sagt så ser det grå laminatdekket til Ibiza bedre ut i virkeligheten enn på bilder, og det blir trolig ikke så varmt som Askeladden sitt siden det er lysere.
@Sørlandet: Ibizaen er først og fremst trang under dekk. Ute virker den ganske luftig pga den smarte løsningen med de nedfellbare bordene. Dobbelsofaen på babord side er også bredere enn på Uttern, forbausende nok (se f.eks. videoen fra hamnen.se hvor copiloten tar hele sofaen med sin bredbente sittestilling). Din kommentar om noe knotete tilgang til badeplattformen stemmer – det er det største ankepunktet mitt ved 640en, men de har lagt inn et trinn på hver side av rygglenet (som for øvrig kan vippes bak for bading/fiske). Størrelse og tilgang på badeplattform er viktig for oss. Det er derfor jeg aldri har forstått tradisjonelle DC med påhengsmotor, U-sofa, høyt fribord og hønsestige ned til vannet. Det blir som å sitte i et badekar med høye sider og ha minimal kontakt med sjøen jeg reiste ut på for å oppleve.
Bysse er selvfølgelig kjekt, men vi har aldri brukt det blusset vi har vi vår. Både hjemme og på hytta er vi 5 min fra båten, så vi kokkelerer noe før vi reiser ut. Ved eventuell overnatting derimot.
Jeg prøvesatt båtene i går og Utterns vindu rekker meg til midt på overarmen. Ibizaen går opp til øret mitt, dvs kona med den pussige diagnosen sitter beskyttet for sidevind i Ibizaen, men med hodet helt eksponert i Uttern. Askeladden er nesten like høy som Ibizaen. Det svært gode tilbudet jeg har fått på komplett utstyrt Uttern ser det derfor dessverre ut som jeg må avslå.
Verdifall, ja. Man skal aldri vurdere biler, motorsykler, koner, hus, etc utfra hvor billige de er i drift og den som driver med båt for å spare penger må være alvorlig dårlig i matematikk, så jeg kunne nok spart med den vurderingen. Når det gjelder båt bør man allikevel gjøre seg tanker om det i det hele tatt er mulig å bli kvitt den en gang, og da er det vel noen merker som er mer gangbare enn andre. Den jeg skal bytte ut nå har holdt seg usedvanlig godt i pris for meg, men for forrige eier som kjøpte den ny er det nok et helt annet regnestykke.
Forresten @Sørlandet2: Blir laminatgulvet ditt glatt når det er vått? Jeg har hørt at Askeladden måtte gjøre sin litt ruere på de senere modellene for å unngå dette
@ranger1000: 680 er det innlysende valget. Hele denne øvelsen begynte med at jeg synes at 680en var fin og lurte på mulighetene for innbytte. Det er den flotteste båten i klassen etter mitt syn, men faller fra her pga: vindbeskyttelse (høy skjerm, men man sitter mye høyere enn i 640), trang innredning (det virker som om de har prøvd å få litt for mange sitteplasser i sofaen, fungerer mye bedre på 760) og ikke minst 200 flere båtpenger som jeg har bruk for til alle de pågående byggeprosjektene som aldri blir ferdigJ.
Det ser ut som om det går mot 640, med ankervinsj og 9´´ kartplotter (til 15 båtpeger i stedet for 30 som mange tilbyr) og 150hk, helst Suzuki pga verkstedtilgang i nærheten (pluss lav vekt, stort volum og vedlikeholdsfritt kamkjede), men Yamaha er helt sikkert også et bra valg.
Det blir vel en beslutning i løpet av uka. Så kan sommeren komme.