Sjøstein
Hei, jeg er ny på forumet og på jakt etter ny, gammel seilbåt. Har hatt noen båter før og vet noenlunde hva jeg vil ha, men hører gjerne fra medlemmer med erfaring fra båtene på min shortlist - og andre alternativer. Har lest om flere av dem her på forumet, men hjemmeleksene har lært meg om noen svakheter som jeg gjerne vil høre mer om fra folk med erfaring.
Kriterier: 29 – 32 fot (båtplass maks 32 fot og 3,20 bredde på båt), prisnivå 200 – 400. Trygg og letthåndterlig båt er viktigere enn fart. For meg betyr det relativt tung kjøl som ikke er helt lang, moderat seilareal med en fornuftig fordeling i størrelse mellom stor og forseil samt en pålitelig motor. Vakre linjer og koselig innredning er viktigere enn volum og praktiske løsninger. Svensk 80-tall ligger høyt på min liste men strengt tatt er vel tilstand og graden av oppgraderinger viktigere enn modell.
Hallberg Rassy 312 er drømmebåten (jepp, fyller snart 50), men er redd for at det på mitt budsjett er snakk om originalt teakdekk og/eller original motor. Familien har hatt et par gamle svenske båter med skrudde teakdekk og det har aldri lekket inn en dråpe selv om det har sett temmelig slitent ut. Men har jo hørt skrekkhistorier. Erfaringer? Og hvordan er disse båtene for motor i trange havner med sin halvlange kjøl? Mulig å styre under bakk?
Scanmar 31, pen båt men kanskje ikke så mange av dem som av 33-foteren her i landet. Noen som har kjennskap til dem? Dehler 31 er en liten perle jeg har oppdaget, hvis man kan leve med knekken på hekken. Men flere jeg har sett virker matte i gelcoat. Problem med modellen eller dårlig vedlikehold? Og hvordan funker det å komme til utstyr bak innerlineren (er vel omtrent samme konstruksjon som Comfortina)? Mamba 311, evt. 31 eller 29. Flotte båter men har hørt noe om svak innfesting av kjølen med små bunnstokker og at den kan flekse når den hviler på kjøl? Og hvordan funker dinetten i 29 og 31 tro? Omega 30, hvordan er det å bo i den, er den veldig rank i mye vind og hvordan er styrken i kjølpartiet? Albin Alpha, fin og letthåndterlig liten båt men studiene har lært meg at den har svake røstjern og dårlig el-anlegg? Arcona 32 ser veldig fin ut men ligger ganske høyt i pris med original Volvo synes jeg. Maxi 909 ser også veldig kjekk ut men har ikke sett så mange av disse til salgs. 999 finnes det jo mange av men den er akkurat litt for stor. Andre aktuelle? Spent på å høre fra forsamlingen.