Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Jeg har vokst opp i HR29. Familien hadde en sånn i mer enn 10 år. Den seiler nok et par hakk vassere enn 312, selvom den må ha vind for å flytte seg bra. Vi hadde 150% rullegenoa og et storseil med litt fylde i akterliket - og det funket bra

 

Kvaliteten er den samme som på alle andre HR. En herlig båt synes jeg. Og forskjellen mellom 29 og 312 er egentlig ikke stor i plass under dekk. Hr29 vinner klart på flotte linjer

 

Vi var aldri over store havstrekk med 29en - men den er en solid og god båt med lekre linjer synes jeg. Og den tar deg trygt over de kjente rufsete strekka langs de nære kyster. 

 

Diskusjonen om balsa og teakdekk tenker jeg er en viss avsporing. Kjøper man en gammel båt så må man regne med at det er en del ting som må fikses. I min verden er det en stor del av båtgleden :smiley: . Alle konstruksjoner har sine fordeler og ulemper. Min erfaring med båtreparasjoner er at man kommer langt med egen tid, pågangsmot og dette forumets støtte :yesnod:

 

 

 

 

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Jeg har vokst opp i HR29. Familien hadde en sånn i mer enn 10 år. Den seiler nok et par hakk vassere enn 312, selvom den må ha vind for å flytte seg bra. Vi hadde 150% rullegenoa og et storseil med litt fylde i akterliket - og det funket bra

 

Kvaliteten er den samme som på alle andre HR. En herlig båt synes jeg. Og forskjellen mellom 29 og 312 er egentlig ikke stor i plass under dekk. Hr29 vinner klart på flotte linjer

 

Vi var aldri over store havstrekk med 29en - men den er en solid og god båt med lekre linjer synes jeg. Og den tar deg trygt over de kjente rufsete strekka langs de nære kyster. 

 

Diskusjonen om balsa og teakdekk tenker jeg er en viss avsporing. Kjøper man en gammel båt så må man regne med at det er en del ting som må fikses. I min verden er det en stor del av båtgleden :smiley: . Alle konstruksjoner har sine fordeler og ulemper. Min erfaring med båtreparasjoner er at man kommer langt med egen tid, pågangsmot og dette forumets støtte :yesnod:

 

 

 

 

 

F0219D72-031D-4E26-954F-81712681CFB7.jpeg

Bitteliten

Bitteliten

Jeg har vokst opp i HR29. Familien hadde en sånn i mer enn 10 år. Den seiler nok et par hakk vassere enn 312, selvom den må ha vind for å flytte seg bra. Vi hadde 150% rullegenoa og et storseil med litt fylde i akterliket - og det funket bra

 

Kvaliteten er den samme som på alle andre HR. En herlig båt synes jeg. Og forskjellen mellom 29 og 312 er egentlig ikke stor i plass under dekk. Hr29 vinner klart på flotte linjer

 

Vi var aldri over store havstrekk med 29en - men den er en solid og god båt med lekre linjer synes jeg. Og den tar deg trygt over de kjente rufsete strekka langs de nære kyster. 

 

Diskusjonen om balsa og teakdekk tenker jeg er en viss avsporing. Kjøper man en gammel båt så må man regne med at det er en del ting som må fikses. I min verden er det en stor del av båtgleden :smiley: . Alle konstruksjoner har sine fordeler og ulemper. Min erfaring med båtreparasjoner er at man kommer langt med egen tid, pågangsmot og dette forumets støtte :yesnod:

 

Her er et eksempel på reparasjon i teakdekk som pga lekkasje i tettingen under ankervinsjen (hvor mange av oss her inne har lest bruksanvisningen så nøye at vi faktisk er obs på at produsent av vinsjer foreskriver kontroll/bytte av tetting mellom vinsj og dekk hvert 3. år?) som gjorde at det lakk gjennom dekket og fylte gearhuset til vinsjen under dekk med vann. Dekket var fuktig - distansemateriale her er finér.  Å fikse dette var ingen stor sak - reparasjonen er slik mange foreskriver det der hullene nå er i epoxy.. Den store saken var å få vinsjen fra hverandre :eek:.

 

 

 

 

 

F0219D72-031D-4E26-954F-81712681CFB7.jpeg

Bitteliten

Bitteliten

Jeg har vokst opp i HR29. Familien hadde en sånn i mer enn 10 år. Den seiler nok et par hakk vassere enn 312, selvom den må ha vind for å flytte seg bra. Vi hadde 150% rullegenoa og et storseil med litt fylde i akterliket - og det funket bra

 

Kvaliteten er den samme som på alle andre HR. En herlig båt synes jeg. Og forskjellen mellom 29 og 312 er egentlig ikke stor i plass under dekk. Hr29 vinner klart på flotte linjer

 

Vi var aldri over store havstrekk med 29en - men den er en solid og god båt med lekre linjer synes jeg. Og den tar deg trygt over de kjente rufsete strekka langs de nære kyster. 

 

Diskusjonen om balsa og teakdekk tenker jeg er en viss avsporing. Kjøper man en gammel båt så må man regne med at det er en del ting som må fikses. I min verden er det en stor del av båtgleden :smiley: . Alle konstruksjoner har sine fordeler og ulemper. Min erfaring med båtreparasjoner er at man kommer langt med egen tid, pågangsmot og dette forumets støtte :yesnod:

 

Her er et eksempel på reparasjon i teakdekk som pga lekkasje i tettingen under ankervinsjen (hvor mange av oss her inne har lest bruksanvisningen så nøye at vi faktisk er obs på at produsent av vinsjer foreskriver kontroll/bytte av tetting mellom vinsj og dekk hvert 3. år?) som gjorde at det lakk gjennom dekket og fylte gearhuset til vinsjen under dekk med vann. Dekket var fuktig - distansemateriale her er finér.  Å fikse dette var ingen stor sak - reparasjonen er slik mange foreskriver det der hullene nå er i epoxy. Den store saken var å få vinsjen fra hverandre :eek:.

 

 

 

 

 

F0219D72-031D-4E26-954F-81712681CFB7.jpeg

Bitteliten

Bitteliten

Jeg har vokst opp i HR29. Familien hadde en sånn i mer enn 10 år. Den seiler nok et par hakk vassere enn 312, selvom den må ha vind for å flytte seg bra. Vi hadde 150% rullegenoa og et storseil med litt fylde i akterliket - og det funket bra

 

Kvaliteten er den samme som på alle andre HR. En herlig båt synes jeg. Og forskjellen mellom 29 og 312 er egentlig ikke stor i plass under dekk. Hr29 vinner klart på flotte linjer

 

Vi var aldri over store havstrekk med 29en - men den er en solid og god båt med lekre linjer synes jeg. Og den tar deg trygt over de kjente rufsete strekka langs de nære kyster. 

 

Diskusjonen om balsa og teakdekk tenker jeg er en viss avsporing. Kjøper man en gammel båt så må man regne med at det er en del ting som må fikses. I min verden er det en stor del av båtgleden :smiley: . Alle konstruksjoner har sine fordeler og ulemper. Min erfaring med båtreparasjoner er at man kommer langt med egen tid, pågangsmot og dette forumets støtte :yesnod:

 

Her er et eksempel på reparasjon av teakdekk som pga lekkasje i tettingen under ankervinsjen (hvor mange av oss her inne har lest bruksanvisningen så nøye at vi faktisk er obs på at produsent av vinsjer foreskriver kontroll/bytte av tetting mellom vinsj og dekk hvert 3. år?) som gjorde at det lakk gjennom dekket og fylte gearhuset til vinsjen under dekk med vann. Dekket var fuktig - distansemateriale her er finér.  Å fikse dette var ingen stor sak. Den store saken var å få vinsjen fra hverandre :eek:

 

 

 

 

 

F0219D72-031D-4E26-954F-81712681CFB7.jpeg

Bitteliten

Bitteliten

Jeg har vokst opp i HR29. Familien hadde en sånn i mer enn 10 år. Den seiler nok et par hakk vassere enn 312, selvom den må ha vind for å flytte seg bra. Vi hadde 150% rullegenoa og et storseil med litt fylde i akterliket - og det funket bra

 

Kvaliteten er den samme som på alle andre HR. En herlig båt synes jeg. Og forskjellen mellom 29 og 312 er egentlig ikke stor i plass under dekk. Hr29 vinner klart på flotte linjer

 

Vi var aldri over store havstrekk med 29en - men den er en solid og god båt med lekre linjer synes jeg. Og den tar deg trygt over de kjente rufsete strekka langs de nære kyster. 

 

Diskusjonen om balsa og teakdekk tenker jeg er en viss avsporing. Kjøper man en gammel båt så må man regne med at det er en del ting som må fikses. I min verden er det en stor del av båtgleden :smiley: . Alle konstruksjoner har sine fordeler og ulemper. Min erfaring med båtreparasjoner er at man kommer langt med egen tid, pågangsmot og dette forumets støtte :yesnod:

 

Her er et eksempel på reparasjon av teakdekk som pga lekkasje i tettingen under ankervinsjen (hvor mange av oss her inne har lest bruksanvisningen så nøye at vi faktisk er obs på at produsent av vinsjer foreskriver kontroll/bytte av tetting mellom vinsj og dekk hvert 3. år?). Å fikse dette var ingen stor sak. Den store saken var å få vinsjen fra hverandre :eek:

 

 

 

 

 

F0219D72-031D-4E26-954F-81712681CFB7.jpeg

Bitteliten

Bitteliten

Jeg har vokst opp i HR29. Familien hadde en sånn i mer enn 10 år. Den seiler nok et par hakk vassere enn 312, selvom den må ha vind for å flytte seg bra. Vi hadde 150% rullegenoa og et storseil med litt fylde i akterliket - og det funket bra

 

Kvaliteten er den samme som på alle andre HR. En herlig båt synes jeg. Og forskjellen mellom 29 og 312 er egentlig ikke stor i plass under dekk. Hr29 vinner klart på flotte linjer

 

Vi var aldri over store havstrekk med 29en - men den er en solid og god båt med lekre linjer synes jeg. Og den tar deg trygt over de kjente rufsete strekka langs de nære kyster. 

 

Diskusjonen om balsa og teakdekk tenker jeg er en viss avsporing. Kjøper man en gammel båt så må man regne med at det er en del ting som må fikses. I min verden er det en stor del av båtgleden :smiley: . Alle konstruksjoner har sine fordeler og ulemper. Min erfaring med båtreparasjoner er at man kommer langt med egen tid, pågangsmot og dette forumets støtte :yesnod:

 

Her er et eksempel på reparasjon av teakdekk som pga lekkasje i tettingen under ankervinsjen (hvor mange av oss her inne har lest bruksanvisningen så nøye at vi faktisk er obs på at produsent av vinsjer foreskriver kontroll/bytte av tetting mellom vinsj og dekk hvert 3. år?). Å fikse dette var ingen stor sak. Den store saken var å få vinsjen fra hverandre :eek:

 

 

 

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Jeg har vokst opp i HR29. Familien hadde en sånn i mer enn 10 år. Den seiler nok et par hakk vassere enn 312, selvom den må ha vind for å flytte seg bra. Vi hadde 150% rullegenoa og et storseil med litt fylde i akterliket - og det funket bra

 

Kvaliteten er den samme som på alle andre HR. En herlig båt synes jeg. Og forskjellen mellom 29 og 312 er egentlig ikke stor i plass under dekk. Hr29 vinner klart på flotte linjer

 

Vi var aldri over store havstrekk med 29en - men den er en solid og god båt med lekre linjer synes jeg. Og den tar deg trygt over de kjente rufsete strekka langs de nære kyster. 

 

Diskusjonen om balsa og teakdekk tenker jeg er en viss avsporing. Kjøper man en gammel båt så må man regne med at det er en del ting som må fikses. I min verden er det en stor del av båtgleden :smiley: . Alle konstruksjoner har sine fordeler og ulemper. Min erfaring med båtreparasjoner er at man kommer langt med egen tid, pågangsmot og dette forumets støtte :yesnod:

 

 

 

 



×
×
  • Create New...